دکتر محمد رضا متوسل الحسینی گفت: کارشناسان دامپزشکی به منظور اطمینان از حفظ سلامت شهروندان همواره به مردم توصیه می کنند که کلیه فراورده های خام دامی را تنها از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند. یکی از این اقلام پرمصرف که توسط خانواده ها به خصوص در ایام تعطیلات نوروز خریداری و مصرف می شود گوشت مرغ فراوری شده به صورت جوجه کباب زعفرانی شده آماده طبخ ، شنیسل و .... می باشد که در صورت رعایت نشدن اصول فنی و بهداشتی در تهیه آن می تواند سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره بیندازد.

دکتر محمد رضا متوسل الحسینی گفت:  کارشناسان دامپزشکی به منظور اطمینان از حفظ سلامت شهروندان همواره به مردم توصیه می کنند که کلیه فراورده های خام دامی را تنها از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند. یکی از این اقلام پرمصرف که توسط خانواده ها به خصوص در ایام تعطیلات نوروز خریداری و مصرف می شود گوشت مرغ فراوری شده به صورت جوجه کباب زعفرانی شده آماده طبخ ، شنیسل و .... می باشد که در صورت رعایت نشدن اصول فنی و بهداشتی در تهیه آن می تواند  سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره بیندازد.

وی با اشاره به ماده 31 قانون تعزیرات حکومتی در زمینه فراوری انواع گوشت یادآور شد: هر گونه قطعه بندی، بی استخوان کردن، فیله کردن، شنیسل، جوجه کباب و زعفرانی کردن گوشت خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشور ممنوع و تنها در صورت اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی مجاز می باشد. بر همین اساس فراوری گوشت مرغ نیز تنها در مراکز بسته بندی دارای پروانه بهداشتی بهره برداری از دامپزشکی که زیر نظر مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی مشغول فعالیت باشند قانونی و بلامانع می باشد و این در حالی است که با وجود نظارت های صورت گرفته در برخی موارد شاهد عرضه گوشت مرغ فراوری شده غیر مجاز توسط برخی افراد سودجو و متخلف هستیم.

این مقام مسئول در خصوص مشخصات گوشت مرغ فراوری شده غیر مجاز و خطرات مصرف آن اظهار داشت: این محصولات فاقد بسته بندی بهداشتی و برچسب مشخصات می باشند. در نتیجه هیچگونه اطلاعاتی از قبیل نحوه تولید، شرایط نگهداری، تاریخ تولید و انقضاء آن در دسترس نیست. علاوه بر آن به دلیل عدم نظارت فنی، امکان وجود انواع افزودنی های غیر مجاز خوراکی مانند رنگ های صنعتی در این محصولات وجود دارد.

متوسل الحسینی در پایان به مردم توصیه کرد: حتی الامکان با صرف کمی وقت با تهیه گوشت تازه مرغ، آن را در منزل و تحت شرایط بهداشتی و به صورت خانگی فراوری نمایند و یا در صورت تمایل به خرید محصولات آماده و صنعتی، در هنگام خرید به شرایط بسته بندی و برچسب مشخصات معتبر دقت کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا