محمدحسین باقری در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت از اجرای طرح تحویل حجمی آب چاههای کشاورزی در دشتهای نیر-دهشیر و طاقستان برای سال آینده طبق یک برنامه زمان بندی خبر داد.

رئیس اداره منابع آب  حوزه مرکزی  شرکت آب منطقه ای یزد  با تشریح   وضعیت بارندگی و منابع آبی شهرستان تفت بیان کرد: با  افزایش جمعیت و  بدنبال آن افزایش نیاز آبی با  کاهش سرانه  آب تجدید پذیر  در کشور  روبروهستیم  که این امر ضرورت مصرف بهینه آب و اصلاح  شیوه های فعلی و سنتی مصرف  آب در بخش های مختلف را بیش از پیش ضروری می سازد.

وی  به نقل از وزیر نیرو اظهار کرد : در 47 سال اخیر در حال سپری کردن خشک‌ترین سال هستیم بطوریکه میزان بارندگی در شهرستان  تفت  در شش ماهه آبی سال جاری  نسبت به سال  آبی  گذشته با 53 در صد کاهش رو برو بوده است.

این مقام مسئول  با اشاره به تعداد 900 منبع آبی شهرستان تفت افزود: مجموع چاه های مجاز فعال  شهرستان تفت  471 حلقه چاه و تعداد قنوات آن 429 دهنه می باشد  که متاسفانه بدلیل خشکسالی های مستمر و همچنین برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، میزان افت  متوسط سالیانه سطح آب زیرزمینی  در برخی از دشتهای شهرستان تفت تا  43 سانتی متر در سال است.

باقری ادامه داد: در کنار مشکلات افت سطح آب زیرزمینی، هجوم آب شور و تغییر کیفیت چاههای شرب و کشاورزی از مشکلات خاص منابع آبی شهرستان تفت می باشد.

وی با اشاره به  نقش کلیدی ارتفاعات شیرکوه در تغذیه دشت یزد-اردکان  گفت: ارتفاعات شیرکوه از لحاظ هیدرولوژی نقش مهمی در تغذیه دشت یزد -اردکان دارد  و کاهش نزولات جوی در این ارتفاعات زنگ خطری برای استان بالاخص دشت یزد-اردکان محسوب می شود.

 رئیس اداره منابع آب حوزه مرکزی  شرکت آب منطقه ای  یزد با اشاره به اقدام مدبرانه دولت در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی  در استان  ابراز نمود: هدف کوتاه مدت این طرح  توقف افت سطح آب تا پایان برنامه ششم و هدف بلند مدت آن  جبران کسری مخزن آب زیرزمینی طی برنامه 20 ساله می باشد.

 باقری روند اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در شهرستان تفت راتشریح نمود و گفت:  در سال 1393 شورای حفاظت از  منابع آب شهرستان تفت برگزار ، در سال 1394 کنتورهای هوشمند نصب ، در سال 1395 طرح خاموشی زمستانی  یک ماهه چاه های کشاورزی  اجرا و اکیپ ویژه شناسایی و انسداد چاه های  غیرمجاز  تشکیل و در سال 1396 طرح  خاموشی 45 روزه و طرح ملی داناب اجراشد.

فرماندار شهرستان تفت  با ابراز تأسف از وضعیت بارندگی  استان در سال جاری   گفت:  باید  تدبیر و چاره اندیشی مناسبی داشته باشیم .

 وی تأکید کرد: باید منابع آبی موجود را حفظ نمود و رواناب ها را قبل از جاری شدن آب در رودخانه ها مدیریت نمود  تا با مشکل بیشتری برخورد نکنیم .

محمد محامدی در پایان سخنانش گفت : مسیرهای انحرافی و تأسیسات احداث شده در مسیر رودخانه ها باید شناسائی و با همه،  یکسان  برخورد شود  و تشکیل اکیپ پیشنهادی  می تواند  بسیار مؤثر باشد.

در ادامه مدیر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای یزد  خواستار رسیدگی به آب فصلی و سیلاب رودخانه های شیرکوه (ده بالا و طزرجان) بر اساس نامه مدیر کل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران  با هماهنگی و تشکیل اکیپ متشکل از نمایندگان ،فرمانداری، دادستانی، نیروی انتظامی، آب منطقه ای یزد و شورای اسلامی روستاهای منطقه شد تا با محوریت و مدیریت فرمانداری شهرستان در دستور کار جلسه شورای  حفاظت منابع آب  شهرستان تفت  قرار گیرد.

در اين جلسه از زحمات عباس دهقان  رييس قبلي اداره منابع آب حوزه مركزي با اهداي لوحي از طرف فرماندار تفت قدرداني بعمل آمد.

گفتنی است  چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت  با حضور فرماندار تفت و سایر اعضاء در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا