رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

پیش از هر سخنی وظیفه می‌دانم سال نو و بهار طبیعت را به قاطبه ملت شریف ایران بویژه خوانندگان ارجمند آیینه یزد تبریک و شادباش بگویم و برای همگان سالی سرشار از موفقیت و صحت و سلامت تمنا کنم. عموم مردم ایران زمین در آغاز سال جدید از خداوند بزرگ درخواست می‌کنند حالشان را نیکو گرداند و برای یکدیگر رفاه، سعادت و توفیق در زندگی را آرزو می‌کنند. گرامی می‌دارند یاد و خاطره بزرگ مردان و بزرگ زنانی که با ظلم و ستم و بیدادگری مبارزه کردند، امنیت و آسایش را برای ملت به ارمغان آوردند، در مسیر حق و حقیقت ثابت قدم ماندند، برای رسیدن به مقام و ثروت حق دیگران را تضییع نکردند، در صف مجیزگویان و متملقان و چاپلوسان قرار نگرفتند، برای رفع فقر و بیکاری و نشاندن گل لبخند بر سیمای مستضعفان فداکاری نمودند، با اختلاس و ارتشاء و تبعیض و اختلاف طبقاتی مبارزه کردند و در برابر پدران و مادران و استادان و معلمانی که الفبای خوب زیستن و ‌مشی دینداری را به شاگردان و فرزندانشان آموختند سر تعظیم فرود می‌آورند و در هنگامه بهار طبیعت از درگاه با عظمت و کبریایی پروردگار علودرجات این فداکاران که رخ در نقاب خاک کشیده‌اند را طلب می‌کنند و برای آنان که در قید حیاتند هستند عزت و سربلندی و طول عمر مسألت دارند. نگارنده این سطور در اولین شماره سال 1397 در این ستون با درج ترجمه چند آیه و حدیث و سخنانی از اسلام‌شناسان و فقیهان بزرگوار پیشنهادهایی مطرح می‌نماید باشد که مورد قبول قرار گیرد و از مخاطبان و خوانندگان درخواست می‌نماید نویسنده را ارشاد و راهنمایی نمایند که موجب امتنان و سپاسگزاری است. در جمهوری اسلامی باید به همگان آموخت هیچ‌یک از مقامات، مافوق قانون نیستند و عملکرد هر فرد به جز 14 معصوم صلوات‌ا... علیهم اجمعین قابل انتقاد می‌باشد چون «اجتماعی که اسلام بوجود می‌آورد اجتماعی است متشابه‌الاجزاء که هیچ‌یک از افراد اجتماع بر دیگری تقدّم ندارد و هیچ‌گونه برتری‌جویی و فخرفروشی و بزرگ‌منشی در بین نیست و تنها تفاوتی که مقتضای قریحه انسانی است و فطرت بشر هم از آن ساکت نیست «تقوی» است مسأله تقوی هم راجع به خداست ربطی به مردم ندارد:
-ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و به صورت ملتها و قبیله‌ها درآوردیم که بتوانید با یکدیگر آشنا شوید، گرامی‌ترین شما نزد خدا با تقواترین شماست، ترجمه آیه 13 سوره حجرات –در کارهای خوب از همدیگر سبقت بجوئید، ترجمه آیه 148 سوره بقره- و بدین ترتیب از نظر جریان قانون دینی و از بین رفتن فاصله‌های طبقاتی در شؤون اجتماعی، حاکم و محکوم، امیر و مامور، رئیس و مرئوس، آزاد و بنده، زن و مرد، غنی و فقیر، کوچک و بزرگ در اسلام دارای یک موقعیت می‌باشند که قانون در حق همگان یکسان اجرا می‌شود. در اسلام قوه مجریه یک طایفه ممتاز در اجتماع نیست و بلکه همه افراد اجتماع مشمول این عنوان هستند...»(1)
شهروندان می‌توانند با رعایت ادب و احترام از دیگران انتقاد نمایند. بیش از چهل سال پیش نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) این بود که با احترام به آرای عمومی و دموکراسی، کشور به‌گونه‌ای اداره شود که کوچکترین فرد ایرانی بتواند از بالاترین مقام کشور توضیح بخواهد.
«ما امیدواریم که ایران اولین کشوری باشد که به چنین حکومتی دست می‌یابد. حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد. حکومتی که پول و ارزشهای پوچی که بوسیله پول ساخته می‌شود سرنوشت این حکومت را تعیین نکند بلکه ارزشهای عالی اسلامی حاکم باشد»(2)
- از وظایف نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه و مسئولان ارشد هر شهر و منطقه این است که حامی و پشتیبان دولت و مجری قوانین مصوب باشند. خداوند کریم در هشتمین آیه شریفه سوره مبارکه مائده «عدالت» را قرین «تقوی» ذکر می‌کند ضمن این‌که از موارد توصیه به تقوی و پرهیزگاری در واقع عمل به قانون است بنابراین از نماینده محترم ولی فقیه در یزد درخواست می‌گردد به تمام مدیران کل و مسئولان ارشد دولتی در یزد اعلام نماید حضور بموقع در محل کار بویژه اول وقت روزهای شنبه هر هفته و رسیدگی به امور جاری اداری و بررسی مشکلات مردم وظیفه اصلی مدیران و مقامات استان می‌باشد. شرکت در جلسات تفسیر قرآن کریم و یا حضور در مراسم دعا را می‌توان به ساعاتی خارج از وقت اداری موکول کرد که در آن صورت به صواب و صلاح نزدیکتر است و به خواست خداوند رحمان مستمعانی که در این‌گونه نشست‌ها در ساعات غیراداری حضور می‌یابند ماجور خواهند بود و حظّ و بهره وافی و ثواب کافی خواهند برد.
-ریاست شورای آموزش‌وپرورش استان با استاندار و در غیاب وی با مدیرکل آموزش‌وپرورش است و برابر با قانون جلسات شورا در اداره آموزش‌وپرورش محل تشکیل می‌گردد. در قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش و آئین‌نامه اجرایی آن آمده است نماینده هر شهر در مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند به عنوان ناظر در جلسات شورا شرکت کند. از جمله وظایف و اختیارات این شورا:
انجام فعالیت‌های آموزش‌وپرورش در نقاط محروم و تلاش برای رفع کمبودها و عقب‌ماندگی‌های آموزش‌وپرورش در مناطق، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جهت ایجاد توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی استان، برنامه‌ریزی جهت ایجاد تسهیلات و به کارگیری ابزارهای مناسب به‌منظور توسعه مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های علمی و فنی و حرفه‌ای مدارس مجاور کارخانه و موسسات مشابه و ترغیب مردم به مشارکت بیشتر در این زمینه، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان کم بضاعت از عواید محلی شورا و اعطای بورس تحصیلات عالی به دانش‌آموزان مستعد و ارتقای سطح دانش فرهنگیان و پیش‌بینی و تدارک وسایل رفاهی و معیشتی معلمان و فراهم کردن امکانات لازم از وظایف شورای آموزش‌وپرروش هر شهرستان و استان می‌باشد. قانون شوراها مدیرکل آموزش‌وپرورش را موظف کرده است علاوه بر گزارش‌های فصلی همه ساله گزارش جامعی از فعالیت‌های کمی و کیفی آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها و مناطق و ارزشیابی و مقایسه عملکرد شوراها را به شورای استان ارائه نماید. مناسب است با توجه به نیازها و مشکلات و مسائل مربوط به هر شهر با حضور مسئولان ذی‌ربط با داشتن وقت و فرصت کافی جداگانه بررسی‌های لازم معمول و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد. به عنوان نمونه موضوع تامین مسکن فرهنگیان و راهکارهایی که برای حل این معضل عنوان و مطرح می‌گردد در هر شهر و منطقه با یکدیگر متفاوت است یا در یک شهر استان اگر شهریه سالیانه یک دانش‌آموز دبستان غیردولتی به یک میلیون تومان افزایش یابد موسسان آن‌گونه مدارس خداوند را شاکر خواهند بود در حالی که در مرکز استان باید چاره‌ای اندیشید که ضمن پر کردن صندلی‌های خالی برای تعدادی از مدارس غیردولتی چرا فلان موسس با گرفتن چهار، پنج میلیون تومان از ولی دانش‌آموز هم قانع نخواهد بود؟ یا چرا دانش‌آموزی که معدل حد نصاب «من درآوردی بعضی از موسسان» را کسب نکرده اخراج می‌شود؟ این‌که محمود زمانی قمی استاندار محترم یزد کارمندان و مدیران استان را از مداحی و مجیزگویی منع نموده قدردانی باید کرد اما درخواست مدیرمسئول آیینه یزد از مقام عالی اجرایی استان این است که براساس ضابطه و قانون، ترتیبی اتخاذ نماید تا شورای آموزش‌وپرورش استان در محل اداره آموزش‌وپرورش استان برگزار گردد زیرا هنگام برگزاری جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان در شهر و منطقه‌ای دیگر عده‌ای از معاونان و مسئولان اداره کل آموزش وپرورش به منظور شرکت در آن نشست یک روز کامل محل کار خود را ترک می‌کنند و از انجام وظیفه اصلی نیز باز می‌مانند علاوه بر اینکه باید حق ماموریت هم به آنان پرداخت گردد. یکی از راهکارها این است اگر صلاح بدانند می‌توان سالی دو یا سه بار با شرکت فرمانداران و روسای ادارات آموزش‌وپرورش نشست‌هایی فوق‌العاده برگزار نمود تا هریک از مسئولان گزارشی از وضعیت و موقعیت آموزش‌وپرورش محل خدمت خود را مطرح و بعد از مشورت و تبادل نظر تصمیماتی در جهت رفع مشکلات و برآوردن خواست‌ها و نیازها اتخاذ گردد.
-گاه دیده و شنیده می‌شود رئیس یا مدیرکل اداره‌ای بعضی از روزهای یکشنبه به جهاتی در محل کار خود حضور ندارد در این صورت عده‌ای که قبلاً وقت ملاقات داشته‌اند موفق به طرح مشکل و یا بیان درخواست و تقاضای خود نمی‌گردند و معترض می‌باشند در صورتی که استاندار محترم صلاح بداند به روسا و مدیران کل ادارات ابلاغ گردد به هر دلیلی اگر روزهای یکشنبه نتوانستند در اداره حضور یابند ضمن اطلاع‌رسانی به متقاضیانی که درخواست ملاقات با مسئول آن اداره را دارند روز دیگری در همان هفته که به این امر اختصاص داده می‌شود مراجعه نمایند و در حد امکان هم استانداری و فرمانداری روزهای یکشنبه جلسه‌ای برای نشست و همایش مدیران کل ادارات برگزار ننماید. از وظایف روابط عمومی در هر نهاد و سازمان و اداره‌ای، بررسی دیدگاه‌ها و سنجش افکار عمومی مردم، تحقق‌بخشی به موقع به انجام وعده‌های مسئولان، فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل میان مردم و مدیران، تکریم ارباب رجوع و بررسی مطالب مندرج در رسانه‌های گروهی می‌باشد مناسب است در این‌گونه موارد نظرات مراجعه‌کنندگان و ملاقات‌کنندگان با مدیران و مسئولان کل هر نهاد و اداره‌ای را جمع‌آوری و حداقل از نظر آمار مراتب را به اطلاع مقامات نظارتی در استان برسانند و در صورت نیاز شهروندان را در جریان امور قرار دهند.

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- «روابط اجتماعی در اسلام»، علامه سید محمد حسین طباطبایی، ترجمه محمدجواد حجتی کرمانی صفحه 84، انتشارات بعثت، چاپ 1348.
2- «طلیعه انقلاب اسلامی مصاحبه‌های امام خمینی(ره) در نجف و پاریس و قم»، صفحه 321 و 322

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا