سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد - رهبر انقلاب در ديدار از دانشگاه فرهنگيان در خصوص عزت ملت ايران فرمودند: « ملّت ايران، يك ملّت مستقلی است، ملّت عزيزی است...  حكام گذشته‌ اين ملّت - پادشاهان دوران قاجار و پادشاهان پهلوي- عزت اين ملّت را گرفتند، اين ملّت را ذليل كردند، عقب نگه داشتند، زير بار تحميل قدرت‌ها بردند... حالا اسلام -  جمهوري اسلامي، نظام اسلامي، انقلاب اسلامي- آمده اين ملت را به عزت خودش برگردانده، اين ملت ايستاده‌اند، اينها نمی‌توانند تحمل كنند؛ دعوا سرِ اين است» . آنچه مسلم است دشمن كارش دشمني است و انتظاري غيراز خباثت و ضربه زدن در هر فرصتي كه پيدا كند، از او نداريم و اين مسئله يك امر بديهي است كه پرداختن به آن توضيح واضحات است. اما در سوي ديگر اين موضوع، مردم شريف ايران و مسئولان در رده‌هاي مختلف قرار دارند اگر به انصاف بخواهيم ابراز نظر كنيم، مردم به‌حق و تمام و كمال وظيفه انقلابي خود را به انجام رساندند و با حضور ميليوني به موقع، منطقي نشان دادند كه پايبندي و تعهد آنها به انقلاب و رهبري فراتر از عملكرد مسئولان بوده و هست و مثل تمام گردنه‌هاي سخت با همبستگي مثال‌زدني و حضور خود در صحنه، مسير حركت انقلاب را هموار و بيمه كردند.

پيوند خوردن شرايط اقتصادي كشور با برجام در سال‌هاي اخير اين تصور را در سران كاخ سفيد ايجاد كرد كه با خروج امريكا از برجام، اين كشور قادر است با وارد كردن يك شوك بزرگ اقتصادي و سياسي، ايران را با يك بحران و چالش دروني مواجه كند و به زعم گردانندگان و تصميم سازان كاخ سفيد كه نقش منافقين و لابي صهيونيستي و سعودي در ميان آنان برجسته است، زمينه‌هاي فروپاشي نظام اسلامي را فراهم آورد، برخي از كارشناسان تعجیل چهارروزه ترامپ در اعلام خروج از برجام را نیز متأثر از این برآورد دانسته‌اند. این برآورد زمانی که پمپئو در سخنان خود در بنیاد هریتیج شروط دوازده‌گانه امریکا در مورد این توافقنامه و آغاز دور جدید مذاکره با ایران را اعلام کرد، روشن‌تر شد. پمپئو در این سخنان علناً از اعمال بزرگ‌ترین تحریم‌های ممکن علیه ایران سخن به میان آورد و با تهدید نظامی ایران و هدف‌گذاری آشکار برای تغییر در ایران به زعم خود با تلاش برای جدایی انداختن میان مردم و نظام اسلامی، اهداف مورد نظر در این خروج را عملیاتی‌سازی کند. متاسفانه آنچه را که زمینه اصلی ایجاد این برداشت ناصحیح در دشمنان نظام اسلامی شده است گرفتار شدن چندساله مسئولین اجرایی و دیپلماسی در دام طراحی‌شده دشمن و پیوند زدن سرنوشت سیاسی و اقتصادی ایران با برجام بود.

اگر چه نمی‌توان تأثیر تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی (آنگونه که مسئولین دولت اوباما بر آن تأکید کردند) دشمن را که عمدتاً متأثر از فتنه 88 و قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، بر مردم ایران تحمیل شد، در افزایش مشکلات مردم نادیده انگاشت، اما فراتر از تأثیر تحریم‌ها، انتظاری که در مراحل مختلف و با وعده‌های گوناگون در حل مشکلات اقتصادی کشور متأثر از اجرای برجام ایجاد شد، عملاً فعالیت‌های مهم اقتصادی کشور تحت تأثیر فراز و نشیب‌های عدم اجرای تعهدات امریکایی‌ها و بعضاً اروپایی‌ها قرار گرفت و کشور از این باب هزینه‌های زیادی را متحمل شد و همین امر موجب اتخاذ سیاست‌هایی توسط طرف امریکایی و بعضاً اروپایی شد تا با بهره‌گیری از آن، فشارها برای تسلیم ایران را مضاعف سازند.

مدتی پیش شاهد اغتشاشات و تجمعاتی بودیم هر چند  بار ديگر برنامه‌ريزي جدي اپوزيسيون و سرويس‌هاي خارجي براي به آشوب كشيدن و تهديد امنيت كشور به لطف آگاهي و حضور مردم به نتيجه نرسيد. ولی مطالباتي كه بخش اعظمي از آن خطاب به دولت، وعده‌هاي انتخاباتي و وزراي كابينه بوده و بخش ديگر خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بیان می شود هر چند كه در اين ميان عده‌اي هم معتقد هستند علاوه بر دولت، ساير مسئولان از جمله قوه‌قضائيه نيز بايد در مقام پاسخگويي باشند. 

 قاطبه مردم مسئولان را ملزم به پاسخگويي مي‌دانند، حال آنكه جزئيات اين پاسخگويي متفاوت است، عده‌اي معتقد به اين هستند كه «مسئولان بگويند چه كرده‌اند» و عده‌اي ديگر خواستار اين هستند كه بدانند «مسئولان از كجا آورده‌اند»، جمعي ديگر مي‌گويند «دولت پاسخگو باشد» و جمعي ديگر بر طبل «شفاف‌سازي» مي‌كوبند، اما در حالت كلي، همه گروه‌ها از هر قشر و سني مسئولان را ملزم به پاسخگويي در مواردی مانند 1- عملي شدن وعده‌هاي انتخاباتي رئيس‌جمهور 2- رفع بيكاري جوانان 3- حمایت و افزايش يارانه اقشار كم‌درآمد 4- افزايش قدرت خريد مردم و کاهش تورم و گرانی 5- رسميت شناختن مشكلات و حرف دل مردم 6- مبارزه با فساد از طريق شفاف‌سازي 7- جلوگيري از رانت‌بازي‌ ، حزب بازی و «ژن» های خوب  8 – شایسته سالاری در تمامی ارکان جامعه 9- توسعه و رونق اقتصادی 10 – ثبات بازار و ارز ، می دانند . 

 نگاه جزئي‌تر به مطالبات سراسري مردم نشان مي‌دهد كه همچنان وعده‌هاي انتخاباتي چون ايجاد سالانه 950 هزار شغل نه‌تنها فراموش نشده است، بلكه بيش از قبل خودنمايي مي‌كند. از سوي ديگر برخي با جديت معتقد هستند، چرا روند تورم، گراني و تبعيض به جايي رسيده كه مردم ما همچنان بايد نيازمند و گلايه‌مند از حذف 45هزار توماني يارانه باشند؟!

 آنچه در دايره مطالبات در مورد تبعيض قرار مي‌گيرد در مورد در‌آمد مسئولان است كه برخي اعتقاد دارند دولت بايد پاسخگو باشد، چرا مطالبات رهبري در بحث شفاف‌سازي و حقوق‌هاي نجومي روي زمين مانده است؟ چرا دولتي ها به وظايفشان عمل نمي‌كنند؟ چرا ليست اموال و دارايي‌هاي مسئولان رده اول كشوري همچنان شفاف نيست و هر ايراني به آن دسترسي ندارد؟

برای مقابله و عبور از  بحران ها و مشکلات  در جامعه  باید بر خدا توکل نمود که این امر بدیهی است  ولی اولا باید بدانیم  در عمل و واقعیت  ما به خدا توکل داریم یا به کدخدا ؟! و دوما توکل بی عمل مانند کشاورزی است که هنوز بذری نکاشته و توقع بدست آوردن محصول دارد !! و باید متذکر شد، آیا وابسته کردن همه مقدرات کشور به اجرای برجام و لبخند و اخم دشمنان استقلال کشور را به خطر نمی‌اندازد ؟ آیا مبتنی کردن اقتصاد کشور که بایستی براساس مقاومت در برابر فشارهای بیگانگان تنظیم شود به وابسطه کردن به برداشته شدن تحریم‌های تحمیلی و نیز بسته شدن قراردادهای کلان و میلیاردی با دشمنان دیروز و به ظاهر دوستان امروز و خارج ساختن میلیاردها دلار از چرخه اقتصاد کشور استقلال مملکت را با بحران مواجه نمی‌سازد ؟

سید علی فراز مدرس دانشگاه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا