مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و دبیر استانی هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی پیش از ظهر امروز (29 مرداد) در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه یزد، از مشارکت فریب به 26 هزار نفر از مردم این استان در جشنواره هشتم رضوی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها در این نشست خبری که علی صالحی، مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد نیز حضور داشت، با اشاره به نقش مطالعه در ایجاد روحیه نشاط در جامعه، گفت: مردم، مسئولان و رسانه‌ها باید در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تلاش کنند؛ چراکه کتابخوانی نقش مهمی در اعتلای فرهنگی جامعه دارد.

وی با بیان اینکه امسال سومین سالی است که برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شده است، افزود: در دوره ششم حدود 5 هزار و 500 نفر و در دوره هفتم قریب به 16 هزار نفر از مردم استان در جشنواره رضوی شرکت کردند و امسال نیز با رشد 63 درصدی نسبت به سال گذشته، مشارکت یزدی‌ها به مرز 26 هزار نفر رسید.

دوست فاطمی‌ها شركت‌كنندگان بخش مكتوب و آنلاين جشنواره در استان را به ترتيب 19 هزار و 800 نفر و 6 هزار و 24 نفر اعلام كرد و گفت: اين ميزان نسبت به دوره پیشین به ترتيب 60 و 74 درصد رشد داشته است.

دبیر استانی جشنواره کتابخوانی رضوی به مشارکت خوب دستگاه‌های اجرایی استان در این جشنواره اشاره کرد و بیان داشت: پنج ارگان برتر مشاركت‌كننده در بخش مكتوب اين دوره به ترتيب اداره كل زندان‌هاي استان، جهاددانشگاهي، ‌كانون‌هاي مساجد، اداره كل ورزش و جوانان و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بوده‌اند.

وی همچنین ادامه داد: مردم شهرستان‌های يزد، اردكان، اشكذر، ابركوه و بافق نیز به ترتیب بیشترین شرکت‌کننده در جشنواره را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در پایان این بخش از صحبت‌های خود از برگزاری آیین اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خبر داد و گفت: این مراسم شامگاه ۱۲ شهریورماه در باغ دولت‌آباد یزد و با حضور مردم و مسئولان استان برگزار و از برگزیدگان استانی جشنواره در بخش‌های مختلف تجلیل خواهد شد.

 

پیشتازی استان یزد در شاخص‌های پنج‌گانه کتابخانه‌ای در کشور

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در بخش دیگری از سخنان خود، استان یزد را در بیشتر شاخص‌های کتابخانه‌ای در کشور پیشتاز دانست و گفت: هم‌اکنون یزد در سرانه‌های زیربنای کتابخانه‌ای، تعداد کتابخانه به نسبت جمعیت، تعداد کتاب، میزان عضویت و میزان امانت رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

وی در این خصوص اظهار داشت: در استان یزد ۱۱۱ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی وجود دارد که 2 میلیون و ۱۳۸ هزار جلد کتاب در این تعداد کتابخانه در دسترس علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

دوست فاطمی‌ها میزان عضویت مردم استان در کتابخانه‌های عمومی را نیز 108 هزار و 212 نفر عنوان کرد و افزود: بر این اساس حدود 9 و نیم درصد مردم استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

وی شاخصه میزان امانت هریک از اعضای کتابخانه‌های استان را حدود 10 و نیم جلد کتاب در سال اعلام کرد و بیان داشت: مجموع امانت کتاب در سال گذشته در کتابخانه‌های استان یزد یک میلیون و 107 هزار و 582 مورد بوده است.

این مسئول فرهنگی استان همچنین از رشد 15 درصدي تعداد كتاب‌هاي كتابخانه‌هاي استان، 13 و 7 دهم درصدي عضويت كتابخانه‌ها و 6 درصدي امانت كتاب از سال 92 تا پایان تابستان سال جاري خبر داد.

وی همچنین زیربنای مؤثر کتابخانه‌های استان را 62 هزار و 957 مترمربع اعلام و خاطرنشان کرد: از این نظر در استان یزد به ازای هر 100 نفر جمعیت 5 و نیم مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که از این تعداد، حدود 30 باب کتابخانه خیرساز هستند.

 

اقدامات زیربنایی گسترده برای ارتقای کیفی کتابخانه‌های استان

دوست فاطمی‌ها به برخي اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقاي كيفي كتابخانه‌هاي استان نیز اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته 35 باب کتابخانه شهری و روستایی در استان ساماندهي و بهسازي شده‌اند و بخش كودك نیز در تمامی كتابخانه‌هاي استان راه‌اندازی شده است.

وی از دیگر اقدامات زیربنایی صورت گرفته را راه‌اندازی اینترنت وای‌وای رایگان در کتابخانه‌های استان دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون حدود 34 درصد از کتابخانه‌های استان به وای‌فای رایگان مجهز هستند و این میزان تا پایان سال جاری به 40 درصد می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همجنین در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت کتابخانه مرکزی استان، گفت: با پیگیری‌هایی که از حدود یک سال گذشته از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی و مجموعه مدیریت استان صورت گرفت، تعیین تکلیف این کتابخانه در دستور کار قرار گرفته و اخیراٌ با تشکیل کارگروهی به ریاست استاندار یزد، مسائل و مشکلات این کتابخانه در حال بررسی و پیگیری است.

وی ادامه داد: با تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی این کتابخانه بزرگ، سرانه فضای کتابخانه‌ای شهرستان یزد حدود 7 هزار مترمربع افزایش خواهد یافت و جایگاه یزد در میان شهرستان‌های استان از رتبه هفتم به چهارم ارتقا خواهد یافت.

 

رسانه‌ها نقشی کلیدی در گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارند

علی صالحی، مدیرکل روابط عمومی استانداری یزد نیز در این نشست خبری با بیان اینکه کاهش سرانه مطالعه یکی از چالش‌های جدی کشور و استان است، گفت: اگر کتابخوانی و انس با کتاب در کشور توسعه یابد، بسیاری از معضلات اجتماعی به خودی خود رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همه مسئولان، مردم و رسانه‌ها باید تلاش کنند تا جامعه‌ای کتابخوان و اهل مطالعه داشته باشیم، تصریح کرد: رسانه‌ها نقشی کلیدی در گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارند و باید بیش از گذشته برای ترویج مطالعه به کمک نهاد کتابخانه‌های عمومی بشتابند.

گفتني است، در ابتداي اين نشست بخش‌هايي از كتاب «از پنجه مريم تا جنين آزمايشگاهي» مجموعه خاطرات دكتر مجيبيان، پزشك فقيد و پیشکسوت يزدي در قالب طرح «يك داستان تازه، يك استكان چای تازه»، قرائت شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا