استاندار یزد با تأکید بر لزوم حمایت از تمام واحدهای صنعتی به خصوص خوشه‌های کنجدی از مسئولان خواست برای رونق این صنعت گام‌های مؤثرتری بردارند.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، محمود زمانی‌قمی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که به میزبانی یکی از واحدهای تولید فرآورده‌های کنجدی در اردکان برگزار شد؛ افزود: یکی از سیاست‌های اقتصادی استان توجه ویژه به خوشه‌های صنعتی است و اردکان هم یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی خوشه کنجدی در کشور است.
رئیس ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان یزد اضافه کرد: در نشست اعضای ستاد و مسئولان اردکان و نمایندگان صنایع کنجدی مقرر شد نشستی به‌منظور بررسی راهکارهای کاهش فشارهای مالیاتی بر صاحبان صنایع کنجدی با حضور مدیرکل مالیاتی استان برگزار و در این خصوص تصمیم‌گیری شود.
استاندار یزد در تشریح مصوبات جلسه اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی موظف شده است تا زمانی که بدهی‌های این واحدها قطعی نشده؛ به آن‌ها مفاصاحساب داده شود تا بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بانک‌ها نیز موظف شدند تا شرایط افزایش قیمت اولیه را در اعطای وام مورد عنایت قرار دهند، افزود: به‌طور مشخص قرار شد درخواست‌های ارجاع‌شده به بانک کاملاً مورد بررسی قرار گیرد و اشکالات پیش رو مشخص شود.
استاندار یزد یادآور شد: مسئولان دولتی باید در جریان مسائل پیش روی واحدهای صنعتی قرار گیرند و شرایط دولت را در نظر داشته باشند تا بخشی از مسائل رفع شود.
همچنین فرماندار اردکان با بیان اینکه مشکل واحدهای صنعتی به صورت میدانی در یکی از واحدها بررسی شد، افزود: در این شهرستان ۱۸۳ واحد در حوزه فرآورده‌های کنجدی فعال است که از این تعداد ۳۰ واحد صنعتی و بقیه به‌صورت سنتی در حال فعالیت است.
هادی مقیمی تصریح کرد: یک هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم در صنعت کنجد منطقه مشغول به کار هستند.
وی میزان مصرف سالانه کنجد استان یزد را بیش از ۴۵ هزار تن ذکر کرد که ۳۸ هزار تن آن مربوط به اردکان است.
فرماندار اردکان اظهار داشت: این شهرستان قطب تولید فرآورده‌های کنجدی کشور است و این صنعت بومی‌شده در حال رشد و شکوفایی است.
مقیمی با بیان اینکه به دلیل افزایش مصرف کنجد، واحدهای سنتی به صنعتی تبدیل شده‌اند، یادآور شد: از سال گذشته با توجه به مشکلاتی که در حوزه واردات اتفاق افتاد، قیمت کنجد افزایش یافت و واحدهای تولیدی این بخش با مشکل روبه‌رو شدند.
وی مشکل این واحدها را کمبود نقدینگی، سه‌برابر شدن قیمت کنجد و کاهش بازار فروش عنوان کرد.
این مقام مسئول درخواست کرد برای رفع این مشکلات فکر اساسی شود؛ زیرا محصولات کنجدی از مواد سالم در سبد غذایی مردم ایران است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا