معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گفت: استان یزد می‌تواند با محوریت شهرستان بافق به یکی از قطب‌های اصلی تولید، تکثیر و پرورش آبزیان و ماهی تیلاپیا در کشور تبدیل شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، با حضور "علی زینی و‌ند" معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، "محمد پورکاظمی" رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، "محمد زاده رحمانی" فرماندار شهرستان بافق و جمعی از مسئولان استان و شهرستان اولین مرحله بهره برداری از استخرهای پرورش ماهی تیلاپیای مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور داخلی و کلنگ زنی احداث نخستین مزرعه خصوصی تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا با ظرفیت ‌دو هزار تن و تکثیر سه میلیون قطعه بچه ماهی در شهرستان بافق برگزار شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در این مراسم بیان کرد: تولید ماهی تیلاپیا در کشور علاوه بر جلوگیری از خروج ارز زمینه ایجاد اشتغال متناسب با آن را برای قشر دانش‌آموخته دانشگاهی فراهم می‌کند.
"‌علی زینی وند" ‌ادامه داد: در این حوزه و براساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، پرورش ماهی تیلاپیا در استان یزد آزاد است.
زینی وند با اشاره به جایگاه استان یزد در پرورش ماهی در آب‌های شور، ‌خاطرنشان کرد: استان یزد می‌تواند با محوریت شهرستان بافق به یکی از قطب های اصلی تولید، تکثیر و پرورش آبزیان و به ویژه ماهی تیلاپیا در کشور و ‌نیز ایستگاه تحقیقاتی تکثیر و توزیع بچه ماهی تبدیل شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با ‌آغاز بهره‌برداری و توسعه پرورش ماهی تیلاپیا در شهرستان بافق، راه برای سرمایه‌گذاران دیگر در این حوزه در استان هموارتر شود.
فرماندار شهرستان بافق نیز در این مراسم از موافقت سازمان محیط‌زیست برای ایجاد ٢٠ مزرعه کشاورزی پرورش تیلاپیا خبر داد و گفت: با این اقدام امکان تولید ١٠ تا ١٥ هزار تن ماهی تیلاپیا در استخرهای آب‌شور منطقه فراهم می شود.
گفتنی است در پرورش ماهی تیلاپیا نیازی به آب‌های شیرین نیست و از آب چاه، قنات و آب‌های ‌شور که برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود، می‌توان برای پرورش این ماهی استفاده کرد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا