سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد از برگزاری هفتمین جشنواره آیین های سنتی روستای رشکوییه شهرستان تفت با عنوان لپوکلوخ و غذاهای سنتی روستا در روز جمعه 23 آذرماه 97 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ،"هما خورشیدی" ضمن اعلام این خبر، گفت: این جشنواره با هدف احیاء رسوم سنتی و قدیمی روستاهای استان، ترویج کار گروهی و ایجاد رقابتی سالم هرساله در روستای رشکوئیه از توابع بخش کهدوئیه_گاریزات شهرستان تفت برگزار می گردد و امسال هفتمین سال برگزاری این جشنواره می باشد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه اين جشنواره در هفتمین دوره خود به احيا و معرفي آيين سنتي لپوکلوخ یا به عبارتي سیب کلوخ كه از ساده ترین و رايج‌ترين غذاها در بين جوامع محلي و به ويژه در فصول سرد سال گرمابخش هم‌نشینی اهالي اين روستا بوده، می پردازد، گفت: آیین ها و جشنواره های سنتی یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری هر منطقه است و در طرح پنج ساله گردشگری استان تقویت اینگونه مراسم ها در دستور کار قرار گرفته است.

خورشیدی در ادامه در خصوص تاریخچه آیین سنتی لپوکلوخ توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در قدیم مردم مناطق روستایی یزد گاهی در کنار مزارعشان خانه های کوچکی از کلوخ می ساختند و در آن هیزم روشن می کردند، بعد از زغال شدن کامل هیزم و سفید شدن کلوخ، چغندر ،هویج و یا سیب زمینی را در آن میریختند و سپس کلوخ را می کوبیدند و با آن روی هویج یا سیب زمینی را بطور کامل می پوشاندند و منتظر می ماندند تا پس از مدت زمان خاصی محصولات لابلای خاک گرم پخته شده و آماده خوردن شود که به این کار لپوکلوخ یا لپوکلوخک میگویند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری اینگونه برنامه ها و همچنین رویدادهای مشابه همچون بازی ها و غذاهای سنتی و محلی روستاها، شاهد رشد و شکوفایی روزافزون گردشگری روستایی در استان باشیم.

گفتنی است: دراین جشنوراه در کنار رقابت تهیه لپوکلوخ که شاخص اصلی آن می باشد، قرار است آئین بازی های محلی و سنتی نیز اجراء و در آخر از شرکت کنندگان با غذاهای سنتی نظیر شولی و چای آتشی پذیرایی و به برندگان مسابقه جوایزی اهدا گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا