پلیس توریسم که برای نخستین بار در کشور با مشارکت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی در سال 1381 در یزد راه‎‎اندازی و پس از مدتی فعالیتش متوقف شده بود، با رایزنی‎‎های میراث فرهنگی مجدداً در بافت جهانی این شهر احیا می‎‎شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع درآمدزا امروزی جهان، علاوه بر ایجاد اشتغال، در توسعه پایدار کشورها نیز نقش شایانی را ایفا می‎‎کند لذا دولتمردان کشورمان با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری در گوشه گوشه‌ی ایران اسلامی توسعه این بخش را با جدیت دنبال می‎‎کنند.

شهر یزد به عنوان یکی از مهمترین، بی‎نظیرترین و خوش‎‎رنگ‎ترین اضلاع مثلث طلایی گردشگری ایران پس از ثبت جهانی، اين روزها شاهد دوره‎ی جدیدی از گردشگری است ولی یکی از مهمترین عوامل دخیل در پیشبرد اهداف این بخش موضوع «امنیت» است.

بروز برخی مسائل و مشکلات مبتلا به این صنعت علی‌‌ رغم امنیت بسیار بالای کشورمان به ویژه در شهر یزد، باعث شد که برای نخستین بار در کشور با مشارکت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی استان یزد در سال 1381، پلیس توریسم در این شهر تاریخی شکل بگیرد ولی فعالیت ‎‎های این حوزه دوام زیادی نیاورد و پس از مدتی متوقف شد.

به دنبال ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و لزوم برقراری امنیت و راهنمایی گردشگران این شهر که اینک در صدر توجه گردشگران جهانی است، مسئولان میراث فرهنگی استان مصمم به احیای مجدد پلیس گردشگر در یزد شده‎‎اند و در این راستا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تلاش برای تعیین مکانی در این بافت تاریخی برای استقرار این پلیس تخصصی با توانایی ویژه خبر می‏‏دهد.

"سید مصطفی فاطمی"  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به احیای پلیس توریسم در شهر یزد، در این باره تصریح می‎‎کند: به زودی نیروهای پلیس مسلط به زبان های خارجی و آشنا به مسائل گردشگران در بافت جهانی یزد مستقر خواهند شد.

وی با بیان این که رایزنی‌های اولیه در این رابطه با فرماندهی نیروی انتظامی انجام و همکاری این بخش در حال انجام است، اظهار می‎کند: از آنجایی که واگذاری مکانی در محدوده بافت تاریخی یزد باید از سوی دفتر حفظ و احیاء بناها، محوطه‎‎ها و بافت های تاریخی میراث فرهنگی کشور انجام شود، به دنبال تهیه مکانی مناسب برای استقرار پلیس توریسم در محدوده این بافت جهانی هستیم.

این مسئول با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهر جهانی یزد برای تبدیل شدن به شهر اول گردشگری کشور، گفت: خوشبختانه یزد در سنوات اخیر شاهد درصد بالایی گردشگر به ویژه گردشگران خارجی نسبت به جمعیت استان و در مقایسه با شهرهایی چون اصفهان و شیراز که محورهای مهم گردشگری کشور هستند، بوده است و ضرورت دارد که با خدمات بهتری از جمله با ایجاد پلیس توریسم به این حجم از گردشگران ارائه شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا