معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندارمیبد گفت: با برگزاری جشن ملی و جهانی‌شدن زیلو در روز 27 بهمن با حضور مردم و مسئولین استانی و کشوری چرخه ثبت جهانی زیلوی میبد کامل شده، برند و لوح جهانی زیلو به مسئولین میبد داده می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، جلسه کارگروه زیلو با حضور " علیرضا ابوالحسنی" معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندارمیبد،" محمدرضا دهقان" معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد و جمعی از مسئولین شهرستان به‌منظور هماهنگی برگزاری جشن زیلو در سالن اندیشه فرمانداری برگزار شد.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندارمیبد در این جلسه، گفت: یکی از مراحل ثبت جهانی زیلو بعد از ارائه گزارش‌های مستند به یونسکو و راستی آزمایی به دنبال بازدید کارشناسان یونسکو از ظرفیت‌های زیلوبافی در شهرستان، برگزاری جشن جهانی زیلو است که باید تلاش شود جشنی درخور شهرستان میبد برگزار گردد تا با آن جهانی‌شدن زیلوی میبد به همه شناسانده شود.

علیرضا ابوالحسنی با تشکر از اعضای کارگروه و همه‌کسانی که کمک کردند میبد به‌حق خود همان جهانی‌شدن برسد، اظهار داشت: قطعاً در سایه کارگروهی همراه با برنامه‌ریزی و تیم کاری و نیز تلاش‌های مسئولین زیلوی میبد جهانی شد.

ابوالحسنی در ادامه گفت: زیلو یک برند جهانی و یک ظرفیت مطلوب و گسترده است، ثبت جهانی آن نیز یک موقعیت بی‌نظیر به‌دست‌آمده است که باید از آن استفاده کرده و تلاش کنیم شهر میبد با زیلویش شناخته شود.

وی تصریح کرد: هنوز همگان نسبت به زیلو شناخت ندارند، زیلوی میبد باید سرلوحه همه حرکت‌ها، فعالیت‌ها و گفتمان‌ها باشد.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد نیز در این جلسه با تشکر از زحماتی که برای ثبت جهانی زیلو توسط یک جمع صمیمی کشیده شد، گفت: باید در جشن زیلو با حداکثر توان خود برنامه‌هایی که زمینه‌ساز رونق و پیشرفت در حوزه زیلوبافی است ارائه شود.

محمدرضا دهقان مهرجردی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای جهانی زیلو در فرمانداری پایه‌گذاری و مسائل مرتبط با زیلو پیگیری خواهد شد، افزود: برای اینکه بتوانیم صنعت جهانی زیلو را که برندی به‌دست‌آمده است، رونق دهیم باید بعد از برگزاری جشن زیلو با بیشتر کردن فعالیت‌ها و همکاری‌ها از این برند در جهت توسعه و رونق آن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باهمتی که مردم میبد در جریان ثبت جهانی زیلو داشتند، قطعاً ثبت جهانی شهر جهانی زیلو نیز باهم افزایی رقم خواهد خورد.

در این نشست به برپایی نمایشگاه و جشنواره‌های عکاسی، تهیه کلیپ‌های کوتاه دوزبانه که در خودصدای پنجه‌زنی و دار زیلو را داشته باشد، تهیه کلیپ‌های مراحل بافت زیلو، ارائه کتاب‌های دوزبانه درزمینهٔ زیلوبافی در محل برگزاری جشن که هتل کریاس پالاس میبد خواهد بود، اشاره شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا