وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی در خصوص بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک که در شهرستان میبد برگزار شد، گفت: امروز رونق تولید باید محور سیاست‌ها بوده و همه صنعتگران برای جلوگیری از آسیب‌های جدی با فنی عمل کردن در این زمینه باهم هماهنگ باشند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، نشست بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک شهرستان میبد با حضور "رضا رحمانی" وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولین این وزارتخانه، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد،‌ "علی زینی وند" معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار، ‌"کمال دهقانی" نماینده مردم شریف تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، "حسین فلاح" فرماندار، اعضای انجمن کاشی و سرامیک کشور و جمعی از مسئولان استان در واحد تولیدی کاشی و سرامیک روکاسرام برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به اینکه انجمن کاشی و سرامیک جزء انجمن بسیار فعال کشور است، افزود: با توجه به اینکه هر تصمیمی که انجمن بر آن توافق کند وزارت صنعت و معدن پیگیری خواهد کرد همان‌طور که موضوع ارز پیگیری شد و تنها مورد حل‌نشده فروش ریالی ارز است که با مساعدت استدلالی صنعتگران باهدف ایجاد تعادل و تثبیت نرخ ارز رفع خواهد شد.

رضا رحمانی تصریح کرد: با افزایش نرخ ارزی که صورت گرفت باید دو اثر مثبت صادرات توجیه‌پذیر و قاچاق توجیه‌ناپذیر نتیجه آن می‌شد و در حال حاضر بهار صادرات ما بود، اما متأسفانه تبعات منفی افزایش نرخ ارز بیشتر است.

رحمانی با عنوان کردن وجود موانع قانونی برای فرستادن رایزن اقتصادی به دیگر کشورها خاطرنشان کرد: راه نجات اقتصاد کشور در رونق صادرات است، با نبود آن اقتصاد کشور رو به رکود می‌رود و آسیب جدی می‌بیند.

وزیر صنعت  با اشاره به اینکه از تحریم‌ها نباید ترسید، باید با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها تولید را رونق داد، یادآور شد: امروز رونق تولید باید محور سیاست‌ها بوده و همه صنعتگران برای جلوگیری از آسیب‌های جدی با فنی عمل کردن در این زمینه باهم هماهنگ باشند.

رحمانی در پایان مصوب کردن تسهیلاتی در حوزه‌های ثبت سفارش، گمرک و... برای رونق صادرات و واردات در هیئت دولت را نیز ذکر کرد و افزود: باید با دشمن که جنگ اقتصادی با ما به راه انداخته از طریق برپا نگاه‌داشتن کارخانه‌ها و رونق آن‌ها مقابل کرد.

 

عنایت داشتن به مسائل و مشکلات صنعتگران

نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی نیز در ابتدای این نشست به چند جلسه تشکیل‌شده با انجمن قانون تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور اشاره کرد و گفت: صنعتگران مسائل و مشکلات و موانعی درزمینهٔ تولید و صادرات دارند که باید نسبت به آن عنایت شود.

 

 حمایت از صنعتگران، پیشرفت در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است

در ادامه این نشست استاندار یزد بابیان اینکه صنعتگران را سرمایه‌های اجتماعی هستند، تصریح کرد: بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران کاشی در زمره خیرینی هستند که به ساخت مدارس، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی و... اهتمام ورزیده‌اند.

محمدعلی طالبی افزود: حمایت از صنعتگران پیشرفت در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی را به دنبال دارد.

 

به رفع مشکلات صنعتگران در حوزه پیمان‌سپاری ارزی توجه شود

فرماندارمیبد هم در این نشست رفع مشکلات و موانع صنعتگران اظهار داشت: در حوزه پیمان‌سپاری ارزی رفع موانع ارزی برای واردکردن مواد اولیه و جایگزین کردن دستگاه‌های مستهلک را ضروری است و باید با تعریف کردن پروسه یک‌ساله برای پیمان‌سپاری ارزی و نیز انجام یک سری فعالیت‌های دیپلماسی برای بهتر فراهم کردن زمینه صادرات مشکلات صنعتگران به‌ویژه کارگاه‌های کوک پیگیری شود.

حسین فلاح افزود: سرمایه‌گذاری دولتی نسبت به استان‌های دیگر در استان یزد به آن صورت وجود ندارد به‌ویژه در میبد که همه صنایع خصوصی است و همه صنعتگران با استفاده از اندوخته خود سرمایه‌گذاری کرده و پروسه صنعت را دنبال کرده‌اند.

گفتنی است در ابتدای این نشست تولیدکنندگان کاشی و سرامیک شهرستان مشکلات خود را با "رضا رحمانی" مطرح کردند که وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای حل مشکلات آن‌ها قول مساعد داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا