"‌محمدعلی طالبی" ‌استاندار یزد با "ویکامازوری کومالو" سفیر آفریقای جنوبی در جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو و خاطرنشان کرد: ‌استان یزد آمادگی کامل برای ارتباط بین یزد و آفریقای جنوبی و توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی و مبادلات تجاری را دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد به نقل از خبرگزاری ایرنا، ‌پنج شنبه شب دوم اسفندماه استاندار یزد با سفیر آفریقای جنوبی و هیات همراه دیدار و گفت و گو کرد.
استاندار یزد در این نشست به ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، معدنی ‌و صنعتی استان برای توسعه ارتباط بیشتر با سایر کشورها و ازجمله آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: اشتراکات فراوانی بین استان یزد و آفریقای جنوبی وجود دارد که شایسته است از این نقاط اشتراک برای ارتباط بیشتر و توسعه روابط استفاده کرد.
"محمدعلی طالبی" ادامه داد: این ارتباط می تواند در ‌حوزه های مختلف بر حسب نیاز با خواهر خواندگی بین یزد و یکی از شهرهای آن کشور جدی تر تحقق یابد.
وی افزود: شهر یزد ‌به ثبت شهر میراث جهانی رسیده است و این مهم برای توسعه گردشگری و حضور گردشگران خارجی از آفریقای جنوبی یک فرصت محسوب می شود که برای توسعه آن زمینه ها و آمادگی لازم وجود دارد.
استاندار یزد تصریح کرد: وجود معادن زیاد، تولید کاشی و سرامیک در کنار فعالیت های فرهنگی و گردشگری یک فرصت دیگر است که می تواند در ارتباط بین یزد و آفریقا و مبادلات تجاری موثر باشد.
طالبی پیشنهاد کرد: برای مبادلات تفاهم نامه ای بین ایران و آفریقای جنوبی در خصوص این استان تهیه و امضاء شود که نقش موثری در گسترش روابط خواهد داشت.
استاندار یزد همچنین به ظرفیت های علمی و دانشگاهی و وجود بندرخشک در این استان اشاره کرد که آفریقای جنوبی می تواند برای توسعه از آنها استفاده کند.
طالبی از آمادگی کامل استان با همراهی تشکل ها و پیگیری مدیران بر اساس ظرفیت های موجود برای ارتباط بیشتر و توسعه در راستای منافع و خدمت به مردم تاکید کرد.
"ویکامازوری کومالو" ‌در دیدار با استاندار یزد گفت: وجود ظرفیت های فرهنگی و تجاری یک فرصت طلایی برای توسعه ارتباط بین دو کشور و سرمایه گذاری در استان صنعتی یزد است.
وی به جهانی شدن یزد و همچنین وجود ذخایر عظیم معدنی و رونق صنعتی و گردشگری این استان اشاره کرد و ادامه داد: وجود این همه ظرفیت ها عامل مهمی در تقویت ارتباط بین مردم و مسئولان است.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران انتقال دانش به یزد در بخش معادن را به خاطر معدنی بودن این کشور یک ظرفیت بیان کرد که می توان از آن برای توسعه بیشتر بهره گرفت .
کومالو با بیان اینکه آمریکا در سال های اخیر تحریم‌هایی علیه ایران برقرار کرده است، تصریح کرد: یکی از راه‌ های دور زدن تحریم ها، ایجاد تبادلات مالی و تجاری با توسعه و تقویت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط است که در تیررس تحریم‌ها قرار ندارد.
گفتنی است سفیر آفریقای جنوبی در سفر دو روزه به یزد همچنین با فعالان اقتصادی و تشکل های صنعتی این استان دیدار و بر گسترش دو جانبه در بخش های معدنی، علمی، صنعتی و فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا