پایگاه جهانی باغ پهلوانپور مهریز با همکاری پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی این شهرستان به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی برنامه های ویژه ای متناسب با شعار انتخابی ایکوموس برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "علی اصغر صمدیانی" معاون میراث فرهنگی استان در این خصوص گفت: بمناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی برنامه های ویژه ای در شهرستان مهریز با رویکرد مناظر روستایی و متناسب با شعار انتخابی امسال ایکوموس برگزار شد.

صمدیانی در ادامه اظهار داشت: به پیشنهاد ایکوموس روز ۱۸ آوریل مصادف با ۲۹ فروردین به عنوان "روز بین المللی بناها و محوطه های تاریخی"  نامگذاری گردیده که این روز خاص فرصت  بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث فرهنگی و کوششهای مورد نیاز جهت حمایت و حفاظت از آنها را فراهم می آورد و همچنین فرصت مناسبی برای جلب توجه نسبت به آسیب پذیری آنها است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای چندین سال است که ایکوموس هر سال موضوعی را به این مناسبت اعلام می کند، گفت: شعار جهانی سال ۲۰۱۹ فرصت مناسبی است تا روستاهای تاریخی – فرهنگی و هدف گردشگری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی استان یزد در ادامه عنوان کرد: به مناسبت بزرگداشت این روز دو روستای تاریخی و طبیعی شهرستان مهریز مورد بازدید قرار گرفت.

صمدیانی در پایان خاطر نشان ساخت: شرکت کنندگان در این مراسم در روستای تاریخی سریزد از کاروانسرای صفوی و قلعه سریزد و در روستای طبیعی مدوار از چشمه و دریاچه محوطه باستانی غربالبیز و گورهای خورشیدی اطراف آن بازدید کردند.

شایان ذکر است: در این برنامه مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد و جمع زیادی از دوستداران میراث‌ فرهنگی و فعالین گردشگری حضور داشتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا