عملیات اجرائی پروژه پیاده راه و دوچرخه سوار بلوار ولی عصر(عج) در منطقه امامشهر با طول بیش از ۷۰۰ متر و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه آغاز شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد، همزمان با ولادت قائم آل محمد، مهدی موعود(عج) عملیات اجرائی پروژه پیاده راه و دوچرخه سوار بلوار ولی عصر(عج) امامشهر با طول بیش از ۷۰۰ متر و با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه آغاز شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد در خصوص عملیات اجرایی پروژه گفت: این پروژه در بودجه سال گذشته به عنوان پروژه یزد پلاس و در سه فاز معرفی شد که در فاز اول از ابتدای بلوار ولی عصر(عج) در تقاطع بلوار هفده شهریور تا میدان انبیاء، فاز دوم از میدان انبیاء تا میدان انقلاب و در فاز سوم از میدان انقلاب تا میدان احسان پیش بینی شده است.

فرهمند با بیان این که هزینه فاز اول این پروژه بالغ بر ده میلیارد ریال می باشد، افزود: رویکرد پروژه پیاده راه و دوچرخه سوار بلوار ولی عصر(عج) ایجاد محور سلامت، پیاده روی و فضاهای با تعامل اجتماعی و گفتگو در مقیاس شهر و محله است که نه تنها شهروندان محله اماشهر را در بر دارد بلکه شهروندان سطح منطقه یک شهرداری و کل شهر را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: در بیشتر شهرهای توسعه یافته بعد از نهضت مدرنیسم که اساساً توجه بیشتر به نوسازی کالبدی، زیرساختی و روبنایی شده است، امروزه در بسیاری از شهرهای توسعه یافته از این نگاه به نگاه پَسا توسعه به شهرهای آهسته و آرام رسیده اند که از خصوصیات آن می توان به داشتن احساس تعلق بیشتر نام برد، شهرهایی که کیفیت بر کمیت اولویت دارد و درک از فضا و محیط اهمیت پیدا می کند، امروز شهر جهانی یزد باید با این نگاه توسعه پیدا کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد توسعه این گونه پروژه ها را از جمله پروژه های با نگاه توسعه فرهنگی و نرم شهرها دانست که بر اساس پتانسیل وضع موجود به کیفیت بخشی فضای موجود کمک می کند.

فرهمند افزود: به واسطه محور زیبایی که در امامشهر وجود دارد، با نگاه برنامه محور و نرم تبدیل به محوری که علاوه بر عبور، امکان حضور هم برای تعامل اجتماعی وجود داشته باشد و الگوی مشارکت مردم در مراحل مختلف از تعریف پروژه، برنامه ریزی، طراحی و فرآیند اجرا می شود انجام داد.

وی تصریح کرد: پروژه بلوار ولی عصر(عج) با توجه به پتانسیل خوبی که از نظر موقعیت و در برگیرندگی مخاطب دارد دارای اهمیت بوده و در صورت اجرای مناسب آن می تواند به محفلی برای تعامل هر چه بیشتر و بهتر شهروندان با یکدیگر و بهره بردن از فضای ایجاد شده تبدیل شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد خاطر نشان کرد: فاز اول این طرح که از ابتدای بلوار ولی عصر(عج) تا میدان انبیاء انجام می شود، طی شش ماه و با اخذ نظرات تخصصی از مشاوران معماری، شهرسازی، ترافیک، فضای سبز و زیبا سازی شهر طی جلسات مختلف کمیته های فنی و کمیسیون های مربوطه تهیه و اجرا می شود.

فرهمند با اشاره به این که  لاین دوچرخه سواری با مسیر هزار و چهارصد متری به این طرح افزوده خواهد شد، تصریح کرد: این پروژه بعد از کوچه‌ مازاریا، جامع‌ترین طرح پیاده راه سازی در استان است.

وی در خصوص ویژگی های این پروژه که در مسیری به طول هفتصد متر طراحی شده است، افزود: کف سازی مناسب برای پیاده روی، طراحی و جانمایی مبلمان و سایه اندازها متناسب با فضا، بهره گیری از فضای سبز مناسب، طراحی المان های تعاملی در طول مسیر، توجه به نیازهای کودکان، سالمندان و معلولین، طراحی مسیر مناسب دوچرخه سواری و توجه به امنیت افراد در حین تردد از جمله نکاتی است که در این طراحی مد نظر قرار گرفته است.

سید علی مشتاقیون سرپرست شهرداری یزد نیز بر رویکرد شهرداری به نگاه انسان محورانه و توجه بیشتر به پیاده محوری به فضای نشاط، ورزش و سرگرمی شهروندان به جای ماشین محور تاکید کرد.

وی تصریح کرد: با برنامه ر یزی های صورت گرفته در سال جدید، شاهد آغاز پروژه های گسترده تر در سطح شهر خواهیم بود و امیدواریم با استقبال شهروندان ساکن محلات بتوانیم موفقیت نسبی در حاکم کردن روحیه انسان محورانه داشته باشیم.

در این مراسم سید علی مشتاقیون سرپرست شهرداری یزد، غلامعلی سفید رئیس، الهه جورابی و محسن ابوترابی عضو شورای اسلامی شهر یزد، محمود دهقان معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری، مجتبی فرهمند معاون شهرسازی و معماری و محمد علی سلمانی مدیر منطقه یک شهرداری یزد، مدیران شهری و اهالی امامشهر نیز حضور داشتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا