مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با بیان این‌که 378 بنای تاریخی یزد با اعتباری بالغ بر 61میلیارد ریال در سال 97 مرمت شده است، گفت: هزینه مرمت بناهای یادشده که پنج مورد آن تغییر کاربری یافته و افتتاح شده است از محل اعتبارات ملی و استانی بوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سید مصطفی فاطمی" پنج خانه و بناهای تاریخی که تغییر کاربری یافته اند را شامل موزه کامبرین در یزد و موزه فرهنگ و هنر در بافق، بخشداری ندوشن، زورخانه در شهرستان خاتم و پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان برشمرد.

وی با اشاره به 44 خانه با ارزش تاریخی که در قالب عقد قرارداد مشارکت مورد مرمت قرار گرفته از شناسایی 153 بنای واجد ارزش خبر داد و گفت: از این تعداد نقشه و پرونده ثبت 93 بنا تهیه و مطالعات و طراحی 256 پلاک واقع در بافت تاریخی متعلق به بخش خصوصی بدلیل ضرورت همخوانی با قوانین و مقررات میراث فرهنگی انجام  و مجوز 1201 مرمت صادر شده است.

فاطمی، حفاظت و مرمت تزئینات معماری رواق بقعه سید شمس الدین و مرمت کاشی های مدرسه شهاب الدین طراز و پایش 15 بنا برای پیشگیری از خسارت موریانه و اجرای 11 مورد آن در بقعه کمالی، خانه آقا، بقعه سید شمس الدین، مساجد جامع ابرکوه، اردکان و دهنو میبد، موزه مردم شناسی اشکذر، موزه باغ جهانی پهلوانپور مهریز، باغ دولت آباد، بقعه ستی فاطمه و ... را از دیگر اقدامات حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، ثبت 71 اثر در فهرست آثار ملی به تفکیک؛  38 اثر در فهرست آثار غیرمنقول، 5 اثر در فهرست میراث طبیعی ملی، 13 اثر در فهرست آثار ناملموس، 15 اثر در فهرست آثار منقول و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را از جمله اقدامات صورت گرفته استان در حوزه ثبت در سال گذشته برشمرد.

فاطمی در ادامه به 170 پروژه مرمتی در شهرهای یزد، میبد، مهریز، تفت، خاتم، بافق، اردکان، ابرکوه واشکذر اشاره کرد که در صورت تامین اعتبار در دستور کار سال جاری استان قرار خواهد گرفت.

وی اتمام پروژه موزه صدرالعلماء در یزد، مرمت و ساخت موزه علوم طبیعی یزد و مرمت مدرسه ایرانشهر با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل حفاظت محیط زیست، تکمیل و ارسال پرونده درختان دیرزیست با محوریت سرو ابرکوه جهت قرار گیری در فهرست آثار ملی، ژئوتیپ طبیعی شیرکوه، پیگیری ثبت جهانی فناوری ساخت بادگیر با کشور افغانستان و ... را از دیگر مواردی دانست که در صورت تخصیص اعتبار لازم اقدامات اجرایی ان در سالجاری آغاز خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا