حمام تاریخی فیروزآباد در شهرستان اشکذر متعلق به دوران صفویه به عنوان چهارمین حمام تاریخی در این شهرستان با شماره 32203 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "محمود ادیبان" مسئول میراث فرهنگی شهرستان اشکذر تصریح کرد:پس از ثبت شدن حمام های تاریخی اشکذر، شمسی و خضرآباد،حمام تاریخی فیروزآباد با شماره 32203 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

ادیبان در خصوص ثبت حمام تاریخی فیروزآباد اعلام نمود این بنا در بافت تاریخی این روستا و در جوار مسجد جامع فیروزآباد در عمق سه متری زمین بنا شده که متعلق به دوران صفویه است و شامل دو قسمت ،حمام  بزرگ و حمام کوچک است  که هر دو دارای فضاهای بینه، سر بینه، میاندر  و ورودی مستقل اند که ورودی حمام بزرگ با سردر و فضای ورودی در ضلع جنوبی و ورودی حمام کوچک در ضلع غربی است که هر دو به صورت تمام وقت و جداگانه برای استفاده اهالی محل فعال بودند.

این مسئول اظهار کرد: در ساخت این بنا از آجر، خشت وگل استفاده شده که سقف ها به صورت فیل پوش اجرا شده و پشت بام حمام کاهگلی و بدنه فضاهای داخلی بنا در سالیان گذشته کاشیکاریی شده بود و الحاقاتی نیز در این بنا صورت گرفته بود که با همکاری میراث فرهنگی و شورای محل جمع آوری شد و از نخاله ها پاکسازی شد.

وی در ادامه  یادآور شد: این حمام در بیست سال گذشته فعال بوده و از ابتدا برای  گرم کردن  آب حمام  با سوزاندن هیزم و روغن سوخته در تون حمام و گرم شدن آب خزینه  و پس از آن با خشک شدن آب قنات فیروزآباد و لوله کشی آب شرب با نفت سیاه و گازوئیل آب را گرم کرده و استحمام می کردند.

گفتنی است: با توجه به همجواری حمام فیروزآباد با آثار تاریخی چون مسجد جامع، حسینیه، آب انبار و خانه های تاریخی در  بافت تاریخی روستا قابلیت راه اندازی مجموعه فرهنگی، تاریخی و گردشگری در این مکان وجود دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا