مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به محدودیت منابع آب شرب استان، گفت: منابع آب شرب محدود است؛ اجازه هیچ گونه تعرض و دست اندازی به این منابع آب کمیاب و ارزشمند نمی دهیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «محمدمهدی جوادیان زاده» در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد که با حضور فرماندار بهاباد، معاون حفاظت و بهره برداری و دیگر اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد برگزار شد، با اشاره به این که علی رغم بارش های مناسب استان در سال جاری، نتایج میزان اثرات ایستگاه های باران سنجی نشان دهنده افزایش 68 درصدی میزان بارش ها نسبت به سال گذشته است، اظهار کرد: این درحالی است که به دلیل وجود تبخیر شدید در سطح استان تنها 10 تا 15 درصد بارش ها در خاک نفوذ می کند.

وی افزود: در سال جاری 7 میلیارد مترمکعب بارش داشتیم اگر 700 تا 800 میلیون مترمکعب آب هم در سفره ها نفوذ کند باز هم 200 تا 300 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: بنابراین باید صرفه جویی و حفاظت از منابع آب در اولویت قرار گیرد چراکه در بعضی نقاط نظیر بافق، بهاباد و اردکان منابع آب شیرین بسیار محدود است و عدم توجه به این مهم می تواند مشکلاتی را در زمینه تامین آب شیرین ایجاد کند.

وی با بیان این که نباید با اقداماتی نظیر تخلیه زباله در نزدیکی منابع آب، آن را تهدید کرد چراکه خطرناکترین نوع آلودگی منابع آب زیرزمینی همین است، تصریح کرد: چنانچه شیره حاصل از زباله ها به منابع آب برسد، آلودگی آن قابل رفع نیست به همین منظور شرکت آب منطقه ای یزد پیگیری های لازم در این خصوص در دستور کار قرار می دهد تا به طور جدی موضوع وجود هر گونه گود زباله یا نخاله یا منابع آلاینده دیگر در بالادست منابع محدود آب شرب استان به خصوص شهرستان بهاباد عملیاتی شود.

جوادیان زاده در ادامه با اشاره به این که اضافه برداشت از منابع آب منجر به توسعه کشت شده و مدیریت منابع را با مشکل مواجه کرده است، گفت: تنها با نصب کنتورهای هوشمند می توان این اضافه برداشت ها را کنترل کرد.

وی با بیان این که تامین آب شرب در اولویت شرکت آب منطقه ای قرار دارد، خاطرنشان کرد: باید در راستای حفاظت از سفره ها، مصرف آب در سایر بخش ها در چارچوب قوانین مدیریت شود.

این مسئول اظهار کرد: استان یزد فرهنگ کار و کشاورزی بسیار نابی دارد و همچنین خاک آن هم بسیارغنی است بنابراین حرکت به سمت توسعه گلخانه های موجود می تواند اقدامی موثر باشد اما به دلیل کمبود منابع آب باید کنترل شده به این سمت حرکت کرد و از ایجاد گلخانه های جدید جلوگیری کرد.

در ادامه فرماندار بهاباد نیز بر لزوم مدیریت منابع آب در این شهرستان تاکید کرد و گفت: وضعیت درآمدی شهرستان بهاباد خوب نیست بنابراین افراد باید با مدیریت منابع آب از کشاورزی خود حفاظت کنند.

وی با بیان این که بهاباد شهرستانی با بالاترین نرخ بیکاری یعنی 17 درصد است، تاکید کرد: تداوم فعالیت در بخش کشاورزی تنها راه امرار معاش این مردم است که تحقق آن مدیریت و حفاظت از منابع آبی است.

گفتنی است در این جلسه گزارش وضعیت بارندگی های اخیر استان ارائه و بر ضرورت مدیریت مصرف آب نیز تاکید شد.

همچنین در این نشست از اجرای طرح 100 درصدی مدیریت مصرف آب که منجر به کاهش 50 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی و کاهش 30 درصدی مصرف در بخش صنعت شده است و اجرای طرح داناب و خاموشی چاه های کشاورزی به عنوان اقدامات شاخص و موثر در سال گذشته نام برده شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا