در گفتگو اختصاصی با یزدفردا: تحولی که در سازمان هواشناسی ایران صورت نگرفت

یزدفردا "تقوائی زحمتکش:مدیر گروه تیم تحقیقات و مطالعات دیبا یزد گفت: سامانه اتوماسیون فرآیندهای هواشناسی مجموعه ای از سیستم ها، ابزارها و فرآیندهایی است که به وسیله آن، اطلاعات هواشناسی جمع‌آوری، مدیریت و بایگانی می‌شود و می تواند تحولی دیگر را در عرصه هواشناسی ایران و حتی منطقه به وجود آورد.

حامد ساعتچی در گفتگو اختصاصی با «وبسایت خبری یزدفردا» گفت: سیستم تولید شده، وسیله‌ای برای حل مشکلات موجود بر سر راه جمع‌آوری و ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از اطلاعات گذشته و نرمال‌های جوی و اقلیمی بوده و به سرعت بخشیدن در فرآیندهای لازم برای جمع‌آوری کیفی اطلاعات لحظه ای و بلند مدت هواشناسی مناطق مختلف کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: نرم افزار مت ویر علاوه بر ثبت الکترونیکی ارقام و داده های هواشناسی، امکان تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس فرمول های تخصصی، به صورت یکپارچه و در سطوح مختلف را داراست.

این کارشناس گفت: در حال حاضر فرآیند ثبت، جمع آوری و آنالیز اطلاعات به شیوه سنتی و با بهره گیری از سیستم ها و نرم افزارهای جزیره ای صورت می گیرد که دارای معایب عمده ایست، لیکن با بهره گیری از این نرم افزار می توان اطلاعات هواشناسی را به صورت یکپارچه و در قالب بانک اطلاعاتی واحد، مدیریت نمود.

مدیر پروژه مت ویر عنوان کرد: روزانه بیش از 500 هزار رکورد، فقط از ایستگاه های سینوپتیک در سطح کشور به صورت دستی جمع آوری و ثبت می گردد و به طور یقین ارتباط با این حجم اطلاعات و ارسال آن با روش های سنتی، منجر به بروز خطاهای متعدد از جمله خطای انسانی خواهد بود و این امر اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: این سامانه عمل کیفیت سنجی داده ها را به لحاظ کمی و کیفی، در لحظه ورود داده‌ها، کنترل نموده و فقط ثبت اطلاعات مطالعه شده از روی ادوات، توسط دیده بان کافیست. این ویژگی موجب می گردد تا دریافت اطلاعات از روی انواع ایستگاه های خودکار نیز میسر شده و به هماهنگی و یکپارچگی داده های دریافتی در سازمان مرکزی منجر گردد.

در ادامه وی به بیان میزان صرفه جویی حاصل از بهره مندی از این سامانه پرداخت و گفت : با توجه به بهره مندی از پیشرفته ترین ابزارها و تکنولوژی های روز دنیا در توسعه این سامانه و مبتنی بر وب بودن آن، قابلیت حذف سوییچ های استانی و دیگر سخت افزارهای پشتیبان در این خصوص وجود دارد که معمولاً این سوییچ ها و پشتیبانی آن، دارای هزینه های گزاف هستند. حتی زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی مورد نیاز نیز می تواند جای خود را به شبکه اینترنت ملی داده و از زیر ساخت های مخابراتی کشور در این خصوص بهره مند شد.

ساعتچی به اهمیت اطلاعات هواشناسی اشاره و افزود: هوا، مستقیم ترین ارتباط تمامی موجودات زمین است و این موضوع اهمیت علم هواشناسی را بیان می نماید. آگاهی از تغییرات آب و هوایی و حوادث جوی به صورت اطلاعات مکانی، برای هر انسان و در هر شغل و مکان لازم و ضروری است. بررسی تأثیرات و رفتارهای جوی در بلند مدت، که توسط محققین این فن مهیا می گردد نیز دارای اهمیت فوق العاده برای یک کشور محسوب می گردد. در واقع آمارهای هواشناسی و اقلیم شناسی در توسعه و برنامه ریزی کلان اقتصاد یک کشور، نقش مهم و پر ارزشی را داراست. به منظور تحلیل و آنالیر و یا پیش بینی وقایع هواشناسی، می بایست آمار و ارقام بلندمدت یک منطقه را بر اساس معیارهای استاندارد محاسبه و در نهایت آنالیز نمود که انجام این امر به روش سنتی، سوا از افزایش احتمال خطا، نیازمند صرف زمان است.

عضو نظام صنفی رایانه استان یزد تصریح کرد: وضعیت سازمان هواشناسی ایران در حوزه فناوری اطلاعات مطلوب و قابل قبول است اما شاید بتوان با بهره گیری از مت ویر گام های اساسی و مطمئن برداشت که به نفع کشور خواهد بود.

وی گفت: این نرم افزار در حال حاضر در استان دارالعلم یزد پیاده سازی و مورد استفاده قرار می گیرد و به گفته مسوولین و کارشناسان مرتبط، این نرم افزار می تواند تحولات شگرفی را در بهره مندی بهینه داده های هواشناسی در کشور بوجود آورد. وی بیان کرد: در توسعه فنی و تخصصی این سیستم، برخی کارشناسان سازمان هواشناسی کشور و نیز اکثر کارشناسان اداره کل هواشناسی استان یزد، در تیم اجرایی حضور داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی خاطر نشان کرد: بنا بر گزارش سازمان هواشناسی کشور، استان یزد با دارا بودن 18 ایستگاه اقلیم شناسی، تنها با 6.1% خطا، حائز رتبه نخست ارائه بهترین کیفیت داده های اقلیمی شده است. این در حالیست که رتبه دوم متعلق به استان تهران فقط با 4 ایستگاه و میزان خطای بالای 29% می باشد. حال آنکه در 23 استان کشور شاهد درصد خطای بالای 50% هستیم. بدیهیست وجود این میزان خطا، منجر به وجود اشتباه در بهره برداری های بلند مدت از تجزیه و تحلیل های حاصل از این داده ها خواهد بود.

وی گفت: استان یزد به منظور بهبود کیفیت اطلاعات و نیز سرعت بخشیدن در امر تجمیع و ارسال اطلاعات اقلیمی خود، از سامانه مت ویر بهره مند است و این نکته در حالی صورت می گیرد که مسئولین سازمان هواشناسی کشور بر خلاف میل ادارات استان، اجازه استفاده از این سامانه ارزشمند را تاکنون صادر ننموده است.

ساعتچی در سوالی در خصوص بازاریابی و ارایه نرم افزار به صورت کشوری گفت: به دلیل اختصاصی بودن نرم افزار در حوزه سازمان هواشناسی، در نشست ها و کنفرانس های مختلف و برخی موارد به صورت موردی نرم افزار به کارشناسان معرفی گردیده است. وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته با سازمان هواشناسی کشور علاوه بر مذاکرات، مکاتبات زیادی نیز صورت گرفته است که متأسفانه بر خلاف قول و وعده های داده شده، هرگز فرصتی مناسب برای ارائه و پیاده سازی نرم افزار در سازمان فراهم نگردیده است.

وی در ادامه پاسخ به این سوال افزود: این سامانه قابلیت صادرات به کشورهای مختلف را نیز داراست و حتی در اولین گام، در ژانویه سال 2008 با همکاری پارک علم و فناوری یزد، در اولین نمایشگاه بازرگانی ایران در کشور سوریه، در شهر دمشق حضور یافتیم که این موضوع، مورد استقبال رییس سازمان هواشناسی این کشور نیز قرار گرفت. لیکن به جهت وجود ابهام در عدم عرضه محصول یاد شده در کشور تولید کننده (ایران)، این موضوع منتفی گردید و عملاً بازایابی بین المللی، به بعد از عملیاتی شدن سامانه در ایران، موکول شد.

ساعتچی هزینه طراحی و پیاده سازی نرم افزار مدیریت فرآیندهای هواشناسی را نزدیک به سه میلیارد ریال عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تمام هزینه ها توسط بخش خصوصی صورت پذیرفته است که البته با توجه به شرایط پیش آمده، بازگشت این سرمایه کمی خوشبینانه به نظر می رسد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه اصلی ما، نیروی انسانی متخصصی است که متأسفانه با عدم استقبال مجموعه هواشناسی از نرم افزار مورد نیازشان، اکنون اکثر برنامه نویسان و دیگر اعضای تیم یا به خارج کشور مهاجرت نموده و یا در بخش های غیرتخصصی فعالیت می کنند.

مدیر شرکت دیبا گفت: با تنی چند از وزرا، مسوولین و مقامات استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و برخی از مسوولین سازمان مذاکراتی صورت گرفته است که امیدواریم با حمایت و اجرای این نرم افزار در کشور، بتوانیم در توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه هواشناسی، سرآمد دیگر کشورها باشیم.

ساعتچی اظهار داشت: ما نیز بر سخن جناب آقای دکتر نوریان، ریاست محترم سازمان در بیان این امر که « ... سرمايه گذاري در هواشناسي به نسبت يک به 10 به جامعه بر مي گردد. يعني به ازاي مثلاً هر يک تومان سرمايه گذاري 10 تومان سود و منفعت به جامعه برمي گردد... » معتقدیم و امیدواریم دیگر مسوولین این سازمان، به این جمله فقط به عنوان یک شعار سازمانی ننگرند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دانش هواشناسی امری الزامی و اجتناب ناپذیر در اداره کلیه بخش های مختلف یک کشور از جمله سیاسی، نظامی، عمرانی، پزشکی، کشاورزی، اقتصادی و... است که اغفال و چشم پوشی در این خصوص، کشور را با میلیاردها دلار خسارت مادی و معنوی روبرو ساخته و می سازد..

ساعتچی خاطرنشان کرد: با وجود کم لطفی صورت گرفته، یقین داریم که بعنوان یک ایرانی می توانیم و تلاش می کنیم با بهره گیری از تخصص و دانش مجموعه متخصصان، در حوزه هواشناسی، ایران در جرگه کشورهای پیشرفته جهان قرار گیرد. .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا