کاربرد گسترده شبکه اینترنت نزد مردم فلسطین و لبنان

اشاعه اخبار رخدادها ؛ تحولات و حتی فعالیتهای دشمن ددمنش اسراییل؛ نظیر متن ؛ خبر و عکس ؛ ارتباط مجازی با دیگر مسلمان جهان ؛ آموزش از راه دور دانش آموزان و دانشجویان ؛ تماس امن با گروههای مختلف جهادی و موارد مشابه از جمله کاربرهای اینترنت در نزد مردم فلسطین و لبنان محسوب می شود.

فلسطينيان و نگاه به اینترنت
فلسطينيان که در سه سال گذشته بخصوص در محاصره قرار گرفته اند؛ راهی برای برونیافت از این بن بست یافته اند و آن استفاده از اینترنت است.
فلسطینیان بیش از همسایگان عرب همجوار خود از اینترنت استفاده می کنند.

تجار فلسطینی مبادلات خود را از این طریق انجام می دهند. دانش آموزان درس های خود را از این راه پیگیری می کنند و اقوامی که اسراییلی ها مانع تماس آن ها با قرار دادن حائل شده اند؛ از اتاق های گفت و گو برای تماس استفاده می کنند.

مالک سیاره یکی از مهمترین سرویس دهنده های اینترنت در فلسطین می گوید : استفاده از اینترنت در فلسطین یک وسیله رفاهی و تجملی نیست بلکه کاملا دلایل واقعی دارد.

جوانان فلسطینی و رویکرد به اینترنت
در بعداز ظهری می توانید دختران دانش آموز و خندان فلسطینی را پیدا کنید که یادداشت های خود را در اتاق های گفت و گو مبادله می کنند.

 پسران فلسطينی در وب جست و جو می کنند و کودکان مشغول بازی های کامپیوتری هستند. دختران فلسطینی در اتاق های گفت و گو در اردوگاهی در لبنان مشغولند.پسران جوان وب سایت خودرا بروز می کنند و کودکی فلسطینی مشغول بازی حادثه ای است.معاون مرکز فرهنگی ابداع می گوید که این نسل ؛ نسلی تندرو است. کودکان به دنبال بازی هایی که تیراندای داشته باشد ؛ هستند. این امر حاکی ازاحساسی در درون آن است. اینترنت همچنین دنیای بیرون را به فلسطین آورده است. او می گوید که سایت های بین المللی از جمله سایت نشریه لیبرال هاآرتز نشریه لیبرال اسراییلی در نزد فلسطینی ها از شهرت خاصی برخوردار است.
برنامه آموزشی دانشگاه برزیت

(Bir Zeit)

نمونه خوبی از اهمیت اینترنت در زندگی فلسطینیان است.

 این برنامه در واکنش به حمله اسراییلی ها در آوریل سال گذشته و برای دانشجویانی که امکان رفتن به دانشگاه را نیافتند تدارک دیده شده است.

مروان ترازی مسول بخش فناوری اطلاعات دانشگاه می گوید که محدودیت های سفر، کل ترم را در معرض انحلال قرار داده بود. اینترنت تنها راه برای برون رفت از این مشکل بود

+ به نقل از نشريه

 Malaysia Straits Times

؛وب سایت فارسی زبان آی تی آنالایز

چهره مجازی لبنان
در لبنان هم وضعیت بدین گونه است در روزهای جنگ نابرابر رژیم غاصب به اراضی جنوب لبنان و کشتار بی رحمانه مردم لبنان ؛ بسیاری از لبنانیان سعی نوده اند تا حرفها وسخنان خود را در قالب شرکت در اتاقهای گفتگو آنلاین ؛ انتشار مطلب در وبلاگهای شخصی و ارسال اخبار و رخدادها به خبرگزاریها معتبر و مستقل جهان پنجره ای به سوی دنیا بگشایند.
گرچه کاربرد اینترنت در کشور لبنان ؛ نسبت به کشورهای مشابه بیشتر و در سطح بالاتری است اما این روزها با وقوع جنگ و درگیری جهاد مجازی شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است .

جهاد اینترنتی
جنبش های حماس و جهاد اسلامی توانسته اند با بهره گیری از شبکه اینترنت ـ بر اساس امکانات موجود در این شبکه و با توجه به توانایی های مادی و فنی خود برای خدمت به اندیشه های خود ـ وحشی گری و ددمنشی اشغالگران صهیونیست و تجاوزات این غاصبان علیه ملت فلسطین را به اطلاع عموم جهانیان برسانند و علاوه بر آن به تشریح سیاست های هر یک از این جنبش ها بپردازند.
\"المرکز الفلسطینی للمعلومات\"مرکز اطلاعات فلسطین ، پایگاه \"القسام\" پایگاه رسمی گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس از جمله پایگاه اطلاع سانی فلسطینیان در سطح دنیای مجازی هستند البته در سالها گذشته با توسعه یافتن نقش اینترنت در زندگی روزمره مردو به منظور اطلاع رسانی حملات صیونیسم به مردم بیگناه فلسطین و لبنان ؛ خبرگزاری معتددی به صورت تخصصی به انتشار اخبار و رخدادهای مربوطه به زبانهای مختلف می پردازند قدسنا ؛ لبنان نیوز؛ رصد و .... از جمله وبسایتهای خبری هستند که اخبار فلسطین و لبنان و درگیریهای رژیم غاصب اسراییل را منتشر می سازند . شاید بتوان گفت در حال حاضر صدها وبسایت رسمی و یا شخصی در زمینه اختصاصی کشور فلسطین و لبنان برروی اینترنت راه اندازی شده است.

اما جنگ واقعی اینترنتی توسط هکرهای مسلمان با یهودیان صهیونیزم انجام می شود هر لحظه برروی خبرگزاریهای بین المللی اخبارمربوط به هک وبسایتها یکی از طرفین توسط نفوذگران و هکرها طرف مقابل رو تلکس خبری می رود و جالب آنکه هکر های طرف مقابل هم مانند دنیای بیرونی و جنگ واقعی در جواب دست به اقدام متقابل می زنند در آخرین رخداد که در سطح جهان ناگهان صدا کرد هک صدها وب سایت دانشگاهها و شرکتها وابسته به گروه ددمنش صهیونیستم جهانی بود در مقابل نیز هکرهای اسراییلی مراکز خبری از حمله لبنان نیوز ؛ قانانیوز و بسیاری از وبلاگها و وبسایتها مربوط به لبنان و فلسطین شریف را هک کردند جالب آنکه در همان ساعت ؛ یک آدرس اینترنتی جدید با آرشیو کامل گذشته اخبارنیوز اعلام موجودیت کرد و حتی ساعتی از انتشار خبر برروی اینترنت غافل نمادند ؛ بهره گیری از اخبار به زبانهای مختلف از جمله انگلیسی نزد لبنانیان و وب سایتها عربی توسط اعمال اسراییلی بسیار جالب و آموزنده است .
بهترین تعبیر را می توان به گفته یک کارشناس فن آوری جهاد اینترنتی نامید وبلاگ نویسی در خصوص لبنان و فلسطین پدیده وبلاگ و وبلاگ نویسی که عمر چندانی از آن نمی گذرد، توانسته جایگاه بسیار ویژه و ممتازی در میان مخاطبان اینترنت در تمام جهان و همچنین ایران، برای خود به دست آورد ؛وبلاگ نویسان غالباً به دور از هیاهو های جناحی و سیاسی و با دیدی خارج از محدوده نگرش و برداشت حزبی، به ارائه مطالب و عقاید خود می پردازند و با توجه به اینکه برای ورود به این عرصه نیاز به امکانات و لوازم خاصی نیست، در حال حاضر اکثر کاربران اینترنت به نوعی با این پدیده همراه هستند، یا وبلاگ نویسند یا لااقل گاهی به برخی از وبلاگها نگاهی می اندازند. علاوه بر وبلاگهایی که در مطالب روزانه خود و با توجه به ایام و حوادث خاص در زمینه مظلومیت لبنان و فلسطین می نویسند ؛ برخی نیز وبلاگهایی تخصصی در سه زمینه لبنان ؛ فلسطین و صهیونیستم راه اندازی و راهبری می کنند از سوی دیگر علاوه بر وبلاگ نویسی نیز در سالها گذشته به خصوص در زمان ایجاد بحران ؛ وبلاگهای فارسی زبان توانسته اند با اعلام اعتراض به زبان فارسی ؛ عربی و گاهی انگلیسی به گوش جهانیان رسانده اند و با بهره گیری از ایجاد فضای همگون و دوستانه ایجاد شده بین وبلاگ نویسان به نوعی به کمک فلسطینیان و مردم لبنان آمده اند ؛ بعنوان نمونه ؛ در ماه گذشته میلیونها نفر با امضا و ارسال نامه مشترک به سرمداران کاخ سفید و مجلس سنا آمریکا اعتراض خود را اعلام نمودند.

وبلاگ نویسان مستقلی که علاقمند به مباحث فلسطین و لبنان پرداخته اند که بخشی از این وبلاگ نویسان فلسطینان داخل و خارج از سرزمینهای اشغالی هستند که به طور عمده زبان عربی و گاهی انگلیسی ؛ ودر قالب خبر و تصویر جنایات دشمن صهیونیزم را به نمایش در می آورند. 


جنگ دردنیای مجازی برابر است در جنگ مجازی چه کسی و چگونی پیروز خواهد بود بسیار ساده است ؛ در دنیای مجازی اینترنت به دلیل ساختار فنی و ذات تکنولوژی فرصتهایی برابر در اختیار همه کاربران است ؛ شما با کمترین هزینه میتوانید وبسایتی مانند وبسایت بنگاه خبری عظیم سی ان ان داشته باشید؛ وبلاگ با محتویات غنی و تاثیرگذار راهبری کرد و تمام حرکتهای متقابل به مثل ؛ را در فضا و به شکل متقابل جواب داد و گرنه هرنوع تعلل در دنیای اینترنت و کسب سنگرهای فن آوری اطلاعات با هزینه عقاید ؛ اصول و ارزشهایی جوانان و مردم تمام خواهد شد . پیروز این نبرد ؛ افرادی هستند که در یک گروه کامل با بهره گیری از آخرین دستاوردهای فنی و مهندسی و علوم مرتبط از قبیل علوم اجتماعی ؛ روزنامه نگاری و ...... بتواند مخاطب حقیقی بیشتری را جلب و برروی آنها تاثیر گذارد .
یادمان باشد اگر وب سایت یاهو بخواهد لبخند بوش رییس جمهور ایالات متحده را در کمتر 24 ساعت به دنیا نشان دهد کافی است در صفحه اول خود قرار دهد؛ شما محبورید برای چک پست الکترونیکی خود چهره خندان بوش را تایید کنید!!!

سخن آخر اینکه می بایست تلاش خود را بر نشر ارزشها وعقایدش در فضای اینترنت بیافزاد؛ سعی نماییم تا فرهنگ کاربری مطلوب و کارآمد را آموخته و به بهترین شکل از آخرین امکانات و تجهیزات بهره ببرد
محمد حسین تقوایی زحمتکش
مدیر فن آوری اطلاعات یزد
http://www.yazdit.mihanblog.com

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا