جابولانی، توپ فوتبال مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی +دانلود فیلم نحوه ساخت توپ جام جهانی-داستان پنجم

 یزدفردا "محمد حسین تقوائی:جابولانی توپ فوتبال مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ با انتقادات مربیان، بازیگران به خصوص دروازه بانان روبرو شد اما در مقابل کارشناس و طراح شرکت آدیداس به تمام این انتقادات جواب داد.

باهم در خوصوص جاجولانی، مفهوم، مشخصات فنی و انتقادات وارده و جوابیه طراح آن را مرور می کنیم در ادامه فیلم کوتاهی از مراحل ساخت آن را مشاهده می کنیم.

 
واژه شناسی جابولانی

این توپ به زبان«زولو» (یکی از 11 زبان رسمی جمهوری آفریقای جنوبی) به معنی «جشن گرفتن» یا «تحسین کردن» است.

 
تاریخچه جابولانی

جابولانی شرکت آدیداس آن را تولید کرده و در دانشگاه لاوبارو بریتانیا طراحی شده‌است، در ۴ دسامبر ۲۰۰۹ در کیپ تاون پایتختِ آفریقای جنوبی به نمایش درآمد.

جابولانی توپ مسابقات جام باشگاه‌های جهان ۲۰۰۹ در امارات نیز بود و نسخهً ویژه‌ای از آن با نام جابولانی آنگولا هم در مسابقات جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۰ استفاده شد. این توپ همچنین در نیم فصل پایانی ۲۰۱۰ دسته اول فوتبال آرژانتین و فصل ۲۰۱۰ ام‌اس‌ال در ایالات متحده نیز استفاده شد.

 
آدیداس و توپ جام جهانی

نخستین بار آدیداس در سال 1970 و در شهر مکزیکوسیتی توپ «تلستار» را تولید کرد؛ توپی چرمی مرکب از 32 قطعه سیاه و سفید. توپ «تانگو» در جام جهانی آرژانتین 1978 استفاده شد، این توپ برای 5 جام جهانی بعد نیز بکار رفت. مسابقات جام جهانی 2002 و 2006 ادواری انقلابی هستند. توپ های «تیمگیست» نیز با کاهش تعداد تکه ها از 32 به 12 قطعه موفقیت هایی داشت.

توپ جابولانی یازدهمین توپ تولیدی آدیداس برای جام جهانی است. شرکت آدیداس از 1976 تاکنون در هر دوره بازیهای جام جهانی یک توپ جدید را عرضه می کند اما اولین توپ فناوری این شرکت در سال 2006 معرفی شد. این توپ با 14 پانلی ساخته شده بود که کروی بودن را افزایش می دادند و دقت و کنترل توپ از سوی بازیکن را تضمین می کرد. این شرکت برای جام جهانی آفریقای جنوبی توپی به نام  جابولانی را طراحی کرده است.

 
یک توپ فوق فناوری

شرکت آدیداس یک توپ فوق فناوری را تولید کرده است که می توان از آن به عنوان کروی ترین توپی که تاکنون ایجاد شده یاد کرد.

سطح این توپ مجهز به 8 پانل سه بعدی گرمایی به هم متصل است که این توپ را بیش از مدلهای گذشته کروی می کند.

جابولانی مجهز به فناوری به نام Grip nGrooves است در پرواز و دقت بسیار بالای توپ ثبات بیشتری را به آن می دهد. این شیارها در روی سطح توپ دیده می شوند.

 
ویژگی ‌های جابولانی، توپ 2010

سایت «فیفا» اعلام کرده است هر یک از رنگ های یازده گانه روی توپ جابولانی نماینده یکی از بازیکنان تیم است. طراحی توپ 2 عنصر مهم مردم آفریقای جنوبی را می ستاید؛ تنوع و هارمونی.

جابولانی مزایای بسیاری دارد. وقتی دست خود را روی توپ می کشید، شیار های بافتی نعلی شکل را حس می کنید، که بالاترین میزان کنترل، پروازی محکم و مهاری کامل را در هر شرایطی به شما می دهد.

 
مشخصات فنی توپ

سایت «پاپ ساینس» استاندارد های فیفا و جابولانی را مقایسه کرده:

محیط دایره: استاندار فیفا 5/68 تا 5/69 سانتی متر

جابولانی: 69 سانتی متر (0.2-/+)

گردی (کرویّت): قطر در 16 موقعیت اندازه گیری می شود. استاندار فیفا: حداکثر 5/1 درصد اختلاف

جابولانی: حداکثر 1 درصد اختلاف.

جذب آب: یک توپ 250 بار در آب فشار داده شده و چرخانده می شود. استاندارد فیفا: در بالاترین حد 10 درصد افزایش وزن.

جابولانی: 0 درصد
وزن: استاندار فیفا: 420 تا 445 گرم.
جابولانی: 440 گرم (0.2-/+)

برگشت یکپارچه: تنها آزمایش پویایی (دینامیک) فیفا این است که توپ 10 بار از ارتفاع 2 متری روی سطحی فولادی رها می شود، تفاوت بالاترین و پایین ترین جهش توپ نباید بیش از 10 سانتی متر باشد.

گستره جهش جابولانی بین 143 تا 149 سانتی متر است.

از دست دادن فشار: فشار باد 3 روز پس از باد کردن توپ اندازه گیری می شود. استاندارد فیفا: نهایتا 20 درصد کاهش است.

جابولانی حداکثر 10 درصد کاهش باد دارد.

 

انتقادات به توپ جام جهانی پیش از آغاز جام

پیش از شروع جام برخی از بازیکنان به خصوص دروازه بانان نسبت به استفاده از توپ جابولانی که قرار است در رقابت های جام جهانی 2010 مورد استفاده قرار گیرد، انتقاد کرده اند.

جابولانی توپ فوتبال جدید آدیداس در حال حاضر با توفانی از انتقادات از جانب بازیکنانی از قبیل دروازه بان تیم ملی اسپانیا ایکر کاسیاس، دروازه بان تیم ملی ایتالیا جیانلوئیجی بوفون و شماره یک تیم ملی برزیل خولیو سزار مواجه شده است.

یکی از دروازبان به خبرگزاری ها می گوید: این توپ وحشتناک است، این جمله را طی هفته ها و ماه های آینده بسیار خواهید شنید. ما تلاش می کنیم با آن کنار بیاییم و موقعیتی غیر قابل پیش بینی را کنترل کنیم. خوشبختانه این توپ از مسیر خود باز نمی گردد تا ما را گاز بگیرد اما در آینده شاهد رویدادهای جنون آمیزی از جانب آن خواهید بود.

وی در ادامه می گوید: این توپ چه می کند؟ بهتر است بپرسیم چه نمی کند. این توپ به همه طرف حرکت می کند و اگر با حرکت و شدتی مشابه به پنج عدد از آنها ضربه بزنید، هرگز نتیجه مشابی به دست نخواهید آورد.

یکی دیگر از دوازه بانهای ذخیره تیم  های حاضر در جام جهانی نیز معتقد است در این دوره از رقابت ها گل هایی از فاصله 40 متری به ثمر خواهد رسید که شاید گل های خارق العاده ای خوانده شوند، اما در واقع این گل ها، گل های شگفت انگیزی نیستند، بلکه این توپ است که باعث به ثمر رسیدن آنها می شود.

گفته می شودبیشتر مشکلات توپ در دفاع در برابر تیم حریف به خو گرفتن با این توپ باز می گردد. حتی ساده ترین سانتر ها نیز با این توپ دشوار است. ما هنوز نمی دانیم عملکرد دقیق این توپ چگونه است.

جیامپائولو پاتزینی از تیم ملی ایتالیا این توپ را فاجعه خوانده و خولیو سزار برزیلی گفته جابولانی از آن دست توپ هایی است که شما می توانید از سوپرمارکت خریداری کنید. تیم هوارد و ایکر کاسیاس، دروازه بانان تیم های ملی آمریکا و اسپانیا، و مارکوس هانه مان آلمانی هم از جابولانی به عنوان بدترین توپ هایی یاد کرده اند که در عمرشان با آنها بازی کرده اند.

 
 
پاسخ طراح جابولانی به منتقدان

طراح توپ جام جهانی 2010 در پاسخ به انتقاداتی که از این توپ می شود، گفت: بازیکنان انتقاد می کنند چون عادت ندارند با این توپ بازی کنند.

دکتر اندی هارلاند به همراه همکارانش توپ جابولانی را در دانشگاه لوبورو انگلستان طراحی کرده اما واکنش ها به توپ شرکت آدیداس چندان مساعد نبوده است.

هرلاند به میرر گفت: من می توانم جزء به جزء شده اعلام کنم هیچ جای کار اشکال ندارد. این توپ نتیجه سال ها تحقیق بوده است. جابولانی لایه های کمتری دارد و بنابراین در هوا در مسیر درست حرکت می کند. این توپ در تاریخ رقابت های جام جهانی از حیث استحکام، در رتبه نخست قرار دارد. من شکایت هایی در خصوص این توپ شنیده ام اما فقط بدین خاطر است که بازیکنان عادت ندارند با آن بازی کنند.

قبل جام جهانی  2010 پس از انتقادها سخنگوی شركت آدیداس در این باره گفت: ما از دسامبر گذشته از این توپ ها در بسیاری از لیگ های جهان استفاده كردیم و پاسخی كه گرفتیم همه مثبت بود، ضمن اینكه این توپ ها را در اختیار سی و دو تیم حاضر در رقابت ها گذاشتیم و كسی اعتراضی نداشت اما جالب است كه هم اكنون چنین انتقادهایی مطرح می شود. من واقعا از این حرف ها شگفت زده ام!

 
فیلم نحوه ساخت توپ جام جهانی

شرکت تولید کننده لوازم ورزشی آدیداس که سازنده این توپ است در این خصوص اعلام کرده در ساخت این توپ جدید از فناوری بهره گرفته شده که قدرت حرکت و کنترل توپ را بسیار بالا می برد.

کلیپی که آن را در زیر ملاحظه می کنید نحوه ساخت توپ جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را برای شما به تصویر خواهد کشید.

دانلود فیلم نحوه ساخت توپ جام جهانی
 
 

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا