به گزارش خبرنگار یزدفردا: عباس افلاطونیان رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد با اشاره به اینکه این مرکز ،قطب اصلی درمان این بیماری در کشور است گفت: این مرکز  به عنوان نخستین مرکز ناباروری کشور سال 69 13راه اندازی شد که هم اکنون به پژوهشکده علوم تولید مثل تبدیل شده است.

وی افزود: فعالیت گسترده درباره آموزش و تربیت فلوشیپ نازایی و تربیت دانشجوی دکترای تولید مثل ، تحقیق و پژوهش گسترده درخصوص طب تولید مثل و درمان بیماران از دلایلی است که این مرکز را شاخص کرده است .


رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل استان خاطر نشان کرد: رشته تخصصی فلوشیپ نازایی ( معادل فوق تخصص زنان و زایمان) در سال 77 13و پی اچ دی بیولوژی تولید مثل در سال 87 13و مجله تخصصی طب تولید مثل( IJ.R.M ) به زبان انگلیسی نخستین بار 10 سال پیش در این مرکز راه اندازی شد.

افلاطونیان آی وی اف یا لقاح مصنوعی را یکی از شایعترین روش های درمانی برای تولید مثل دانست وگفت : در این روش تخمک آماده باروری را به کمک روش های جراحی از بدن زن و اسپرم های دارای قدرت باروری را از مرد گرفته و در شرایط کنترل شده در لوله آزمایش قرار می دهند، سپس تخمک بارورشده را به دست آورده و در مرحله بعد به منظور انجام تقسیمات سلولی در این تخم، آن را در محیط کشت مناسب قرار می دهند و در نهایت جنین را به بدن مادر منتقل می کنند.

وی تصریح کرد: عمل" آی وی اف " نخستین بار در دنیا در سال 1978 در انگلستان و بوسیله یک جنین شناس به نام دکتر «ادوارز» و یک متخصص زنان به نام دکتر«استپتو» با موفقیت اجرا شد و پس از آن در سراسر جهان به سرعت جایگاه خود را پیدا کرد به طوری که تاکنون حدود 20 هزار کودک به این روش در دنیا متولد شده اند.

از دیگر موفقیت های به دست آمده در روش " آی وی اف "‌ افزایش شانس بارداری های متوالی و چند باره است البته میزان موفقیت در این روش به عوامل مختلفی از جمله سن زوجین و نیز درجه سلامت تولید مثل در آنها بستگی دارد.

رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد گفت: تاکنون 5 هزار کودک با روش آی وی اف در این مرکز متولد شده اند.

عباس افلاطونیان IVF ، IUI ، IVF به طریق میکرواینجکشن، ZIFT و بعد از آن IVM یعنی بالغ کردن تخمک هایی در محیط خارج از بدن و بارور کردن آن را از دیگر فعالیت های موفق این مرکز دانست که منجر به تولد نوزاد شده است.

وی  افزود : تولد نخستین کودک حاصل از آی وی اف در سال 69 13، تولد نخستین کودک ایرانی حاصل از روش رتروگریداجاکولیشن IUI در سال 1371، تولد نخستین نوزاد ایرانی حاصل از تخمک اهدایی در سال  1373، تولد نخستین نوزاد ایرانی حاصل از میکرواینجکشن ICSI در سال 1375، تولد نخستین نوزاد ایرانی پس از انجام AZH در سال 76 13، نخستین حاملگی از جنین منجمد در سال 76 13و تولد نخستین نوزاد ایرانی حاصل از تکنیک IVM در سال 86 13نمونه هایی از این فعالیت هاست.

افلاطونیان رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد با اشاره به اینکه این پژوهشکده هم اکنون قطب ناباروری ایران است به چشم انداز آینده این مرکز اشاره کرد و گفت : در آینده تحقیقات زیادی روی سلول های بنیادی جنینی و بالغین خواهیم داشت.

وی ضمن اشاره به پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد افزود: سه مركز تحقيقات ژنتيك ،سلولهاي بنيادي ودرمان ناباروري به پژوهشكده علوم توليد مثل ارتقاء مي يابند .

دكتر عباس افلاطونيان  بابيان اينكه طي سالهاي اخيررشد قابل توجهي درحوزه توليد مثل و درمان هاي ناباروري داشته ايم گفت : درسال جاري سه مركز تحقيقات ژنتيك ،سلولهاي بنيادي و مركز تحقيقات درمان ناباروري با هم تجميع شده وبه پژوهشكده علوم توليد مثل ارتقاء مي يابند .

وی در ادامه با اشاره به مجله ايراني طب توليد مثل این پژوهشکده  به مجله ايراني طب توليد مثل دانشگاه علوم پزشكي يزدكه به زبان انگليسي چاپ مي شود گفت :اين مجله ازجمله 20مجله پزشكي ايندكس شده در  ISI  است كه توانسته پيشرفت بسياري داشته باشد .

رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل استان، تربيت نيروي انساني را از ديگر برنامه هاي اين دانشگاه خواند و گفت: متخصصين زنان مي توانند پس از امتحان و طي دوره يك سال و نيم، فلوشيپ نازايي كه معادل فوق تخصص را دريافت کنند.

وي تعداد پذيرش اين گروه آموزشي را سالانه 2 تا 3 نفر خواند وگفت : phd بيولوژي توليد مثل از ديگر برنامه هاي تربيت نيروي انساني است كه اولين گروه آن حدوديكسال ديگر فارغ التحصيل خواهند شد .

دكتر افلاطونيان تصريح كرد: مركز تحقيقاتی و  درمانی ناباروري دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزدبيش از 10سال است كه ازطرف معاونت آموزشي وزارت بهداشت به عنوان قطب علمي ناباروري كل كشورشناخته شده است .

وي اظهارداشت: مركز تحقیقاتی و درمانی ناباروري دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي یزد، اولين مركزدرمان هاي نوين ناباروري دركشوراست كه 32سال قبل براي تربيت نيروهاي متخصص مورد نيازراه اندازي شده است .

وي از اين مركز به عنوان مركز جامع نام برد و ادامه داد: مركز تحقيقات درمان ناباروري دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد به عنوان مركز مادر در كل كشور علاوه بر مراجعه بيماران بسياري از سراسر كشور، پذيراي بيماران بسياري از كشورهاي آذربايجان، عراق، ايرانيان مقيم اروپا و آمريكا و كشورهاي حوزه خليج فارس مي باشد.

این فلوشیپ نازایی متذکر شد: بیش از 90 درصد از مراجعین این مرکز از خارج استان و 10 درصد بیماران  از داخل استان هستند.

به گفته دکتر افلاطونیان آزمایشگاه های تخصصی و فوق تخصصی ژنتیک و سلول های بنیادی این پژوهشکده در محل ساختمان جدید با امکانات فوق العاده پیشرفته راه اندازی شد.
  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا