علي يونسي تصريح كرد كه در دوران خاتمي در وزارت اطلاعات يك انقلاب رخ داد و امنيت در كشور ملي شد.

امنيت ملي‌شده در دوران خاتمي

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين علي يونسي، وزير اطلاعات دولت خاتمي كه در نشست يازدهم بنياد باران با موضوع "مباني و اصول حاکم بر سياست‌هاي بخش امنيت در دولت قبل" سخن مي‌گفت، افزود: در دولت آقاي خاتمي در وزارت اطلاعات يك انقلاب رخ داد و امنيت در كشور ملي شد.

وي پس از بيان تعاريف گوناگون از امنيت و امنيت ملي گفت: در دوران اصلاحات، امنيت توسط دولت آقاي خاتمي "ملي" شد.

يونسي افزود: مدعي هستيم و خدا را شاكريم كه در دوران وزارتم، با همكاري كاركنان وزارت اطلاعات، كه اصلاحات را درك و همراه اصلاحات شده بودند، با پشتيباني همه‌جانبه آقاي خاتمي و دولت ايشان، در وزارت اطلاعات نه يك تحول، كه يك انقلاب رخ داد، نگاه مردم به وزارت اطلاعات تغيير كرد و اعتمادشان به اين وزارتخانه بازگشت.

امنيت حكومت و امنيت حكومت‌شوندگان

وزير سابق اطلاعات گفت: رسالت اصلي وزارت اطلاعات، تامين امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران است و انديشه اصلاحات با انقلاب در وزارت اطلاعات موفق شد براي آن كه امنيت ملي مورد تهديد نباشد به جاي تامين امنيت حكومت در برابر تهديدها، انديشه جديد تامين امنيت حكومت و امنيت حكومت شوندگان در برابر تهديدها را جايگزين كند.

اصلاح ساختار وزارت اطلاعات

علي يونسي افزود: در دوره اصلاحات موفق شديم با اين نگاه، با اصلاح ساختار وزارت اطلاعات، تدوين برنامه، دكترين و صدها نظام‌نامه و بخشنامه اطلاعاتي براي كشور و آموزش و اجراي آن در درون وزارت اطلاعات، اين مجموعه را به يك تشكيلات حافظ امنيت مردم تبديل كنيم كه قضاوت درباره آن را به وجدان مردم، مسوولان و مديران بخش‌هاي گوناگون كشور واگذار مي‌كنيم؛ قضاوتي كه خوشبختانه با نگاه محبت‌آميز مردم و وجدان بيدار افكار عمومي آشكار است و از اين بايت نيز خدا را سپاسگزاريم.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي بنياد باران وزير سابق اطلاعات هم‌چنين ابراز اميدواري كرد چشم‌انداز اطلاعاتي كه در دوره اصلاحات براي كل كشور و نظام توسط كارشناسان اين وزارت تهيه و تدوين شده است، هم‌چنين راهبردهاي ملي وزارت اطلاعات در اين دوره براي مسائل گوناگون ملي مانند اقوام، اقشار، اقليت‌هاي ديني و مذهبي هميشه مورد توجه نظام باشد.

حفظ كشور در برابر خطر القاعده

وزير اطلاعات دولت خاتمي با بيان شرايط بين‌المللي آن دوره گفت: وقتي كه چهره خشن و پليد تروريسم بين‌المللي القاعده، با ايجاد رعب و وحشت، همه جهان را به چالش مي كشاند و ايران نيز در كانون اين خطر قرار داشت با اتخاذ شيوه مخصوص خود، از اين خطر وحشتناك جهاني مصون مانديم. در اين مخمصه جهاني و منطقه‌اي، هم بايد به عنوان يك عضو سازمان ملل متحد، در مبارزه اعلام شده جامعه جهاني عليه تروريسم القاعده، با اين شبكه، كاملا شفاف مبارزه مي‌كرديم و در زير تيغ و ذره‌بين جامعه جهاني از آن مبارزه، تخطي نمي‌كرديم و هم ايران را در برابر آسيب‌ها و خطرات اين تروريسم وحشتناك، حفظ مي‌كرديم. اتخاذ اين راهبرد و شيوه وي‍ژه كه بتواند ايران را از اين دو خطر برهاند از موفقيت‌هاي بزرگ امنيتي دولت اصلاحات و وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران در آن دوره است.

ويژگي هاي وزارت اطلاعات دوران اصلاحات

علي يونسي همچنين تاكيد كرد كه در دوره تصدي وي، وزارت اطلاعات با استقلال خود به جاي وابستگي به يك گروه، براي خدمت به مردم و تقويت برنامه‌هاي دولت و مجلس منتخب مردم در تمام عرصه‌ها تلاش قانونمند، هدفمند و حرفه‌اي و اخلاقي كرده و از آن جا كه خارج از نظارت معمول دستگاه‌هاي نظارتي كشور است با نظام‌نامه‌هاي اجرايي و مالي قابل محاسبه و شفاف، عملكرد شايسته‌اي داشته؛ عملكردي كه به لطف خدا مورد تاييد ناظران ويژه آقاي خاتمي نيز قرار گرفته است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا