مدير كل ارشاد اسلامي استان يزد با گردانندگان پايگاه خبري تحليلي يزدفردا ديدار نمود

مدير كل ارشاد اسلامي استان يزد در ديدار با گردانندگان يزدفردا : در این سال ها ،سعی کردم ازسیاست رایج احزاب دور باشم، ولی حالا امروز استثنا، چند کلمه ای در این باره عرض می کنم .

حجت الاسلام عجمين با اشاره به مطلب "پشت پرده سايت يزدفردا "كه در سايت منتشر شده بود گفت : جامعه ما ،در درون ،گرفتار یک نوع حصار اندیشه ای شده ،در ارتباط با مسائل سیاسی، و این حصار کشی ها، کار را به جائی می رساند ،که شما (گروه يزدفردا )درد دلی را مکتوب ،در سایت يزدفردا ارائه کردید. شاید، بیشترآن  را هم در دل نگه داشتید. البته این حصار کشی ،منشا دارد، یک منشا تاریخی در فرهنگ ما دارد و آن منشا این است که ما تحملمان ،در شنیدن حرف دیگران کم است و مخصوصا اگر این حرف مبتنی بر اندیشه و فکر باشد

شما توجه نمائيد ، شخصیتی مثل آیت الله مصباح يزدي ، در کشور های غربی ،برای تفکر ایشان،( که دقیقا ضد تفکر دموکراسی غربی تلقی می شود) احترام بیشتری دارد تا (اينجا )در بین روشنفکرانی که دقیقا تمایل به غرب دارند ،اگر امروز ،فرضا در امریکا ،بخواهد کنفرانس علمی تشکیل شود، ودرباره دموکراسی نظریه پردازی بشود، از آیت الله مصباح دعوت می شود ،ولی این شخصیت علمی، وقتی نظریه پردازی می کند، توسط افرادی از اصحاب رسانه و چهره های سیاسی و احزاب سیاسی به شدت مورد هجوم قرار می گیرد .به گونه ای که متفکرین غربی تعجب مي کنند ،که با يك متفكر و فیلسوف در برابر ارائه نظریاتش این جور بر خورد مي شود ، که ایشان به عنوان جریان سیاسی مطرح می شود ،یعنی یک جریان فکری را تبدیل به یک جریان سیاسی کرده و با ان برخورد می کنیم، این همان حصار کشی ها است ما تو حصار کشی هايمان اجازه نمیدهيم مسائل   باز شود.

حجت الاسلام عجمين در ادامه افزود :من  اگر ایت الله مصباح را مثال زدم ،چهره های مقابل ایت الله مصباح را هم داریم ،که اینها هم به همان گونه مورد هجوم سیاسی قرارمي گيرند،   اینجور نیست که ما حمله به یک متفکر از نوع دیگر را بی اشکال بدانیم ،که اگر اینچنین باشد، همان حصار کشی است .

وي در ادامه بحث خود در ديدار با شوراي سرپرستي يزدفردا افزود"در حالی که عالم سیاست ،در آ نجائی که بحث دموکراسی مطرح است به هیچ وجه با عالم تفکر یکی نميشود  و مسیر ،دو مسیر کاملا متفاوتی است ،یعنی حتی اگر فردي  خشونت را به طور مطلق تئوريزه کند، که هرگز ایت الله مصباح چنین نکردند،   که عده ای به عنوان تئوریسین خشونت از ایشان نام می برند، اما در عین حال حتی اگر فردی خشونت را تئوریزه کند ،حتی در کشور های غربی که روشنفکران ما به انها متمایلند، باز  از نظر  جایگاه  ،داراي احترام است، تنها جائی  كه  غربی ها در زمینه فکری هم با آن مخالفت می کنند، در زمینه رژیم صهیونیستی است ،    آنجاست که تحمل نمی کنند، خوب روشن فکران ما چه طور؟؟ یعنی روشنفکری می آيد به جای اینکه وارد  جنبه فکری شود، وارد بعد سیاسی و حزب می شود و در استخدام یک حزب قرار می گیرد ،حزبی که می خواهد، نماینده یا رئیس جمهور یا... مشخص کند، چون احزاب ما، بیشترین کارائیشان در انتخابات است ،همین چنددستگی هائی که در جامعه ما به عنوان اصولگرا یا اصلاح طلب وجود دارد، اینها بیشتر در انتخاب مسئولین اهمیت دارد و مثلا هیچگاه مسجد مختص حزب یا جناحی نمی شود ،بلكه بیشتر در دایره انتخاب کادر نظام است .

ما می  آئيم ، یک نوع تفکر را مطرح   می کنیم ،در جایگاهی که ارتباطي با آن ندارد. تفكر در جامعه اسلامی    آنقدر محترم است که اگر در هنگام جنگ شخصی از سپاه دشمن سوالی داشته باشد، بر طبق آیه قرآن ،سپاه اسلام باید شخص را در امان قرار دهد ،تا سوال خود را مطرح کند، و جواب بگیرد ، و سپس او را به سپاه خود باز گرداند، و حتی مسلمین حق ندارند با او به عنوا ن  يک اسیر رفتار کنند و مهمان است ،این نوع برخوردی که ما در مبانی اسلامیمان می بینیم اصلا با  نوع برخورد ها در جامعه و بد اخلاقی ها  تناسب ندارد .

وي در ادمه بحث خود با اشاره به حركتهاي انجام شده توسط  گروه  يزدفردا افزود: خو شبختانه حرکت خوبی از نظر فکری در  استان یزد شکل گرفته، و افرادی واقعا سعی کردند، مروج تفکر ازاد و خارج از این عناوین حزبی و گروهی  باشند ، و طبیعی است ،که مورد هجوم و سوال و اشکال قرار می گیرند ،و به تعبیر شما مورد نوازش......و این نوازش ها، هزینه هائیست که شما باید   بپردازيد  .

برای این نوع تفکر که خواستید، در تفکر حزبی و گروهی حل نشوید، تعبیری که مقام معظم رهبری داشتند، اصول گرای اصلاح طلب، و اصلا جریان فکری که عامه مردم نشان دادند ،که نگاهشان به حزب و جریان خاصی نیست، و نگاهشان به عملکرد ها تطبیق شعار با عمل است ،و دقیقا مرم کنترل میکنند، که مردم ما،از نظر سیاسی ،بینش فوق العاده بالا ئی دارند، نه حالا 30 سال پیش هم،آنوقتی که آمدند در خیابان ها، اینطور نبود که بر اساس یک موج احساسی قرار گرفته باشند ،واقعا انتخاب کردند جمهوری اسلامی را ،نه در 12 فروردین 1358 ، مردمحکومتی انتخاب کردند، كه مبتنی بر اسلام باشد ،یعنی حکومتی مشابه حکومت علی (تا حد امکان) این انتخاب سیاسی بود ،با فکر بود ،بعدا هم برای ان هزینه دادند، ولی یکباره نبود، و پلکانی صورت گرفت ،به طوری که افراد فهیم ،در جلوی راه فهم مردم را بالا آوردند، و امام هم در افکار عمومی بیشترین نقش را داشت، وشما می بینید، 8 سال جنگ هم با عشق مبتنی بر شعور پیش رفت. 

 حجت الاسلام عجمين در ادامه به علتهاي اين رفتار اجتماعي پرداخت و گفت :  مردم ما نشان دادند،که در سطح سیاسی آگاهند  ، منتها  مشکلی در بین نخبگان ما وجود دارد، و این اشکال هم 3 علت دارد، ریشه اول ،که همان ریشه تاریخی است و ریشه عمده هست، و ما باید سعی کنیم ،در نسل جدید ،ظرفیت را بالا ببریم، و واقعا نسل جوان ما ،ظرفیتش بالا رفته است ، و علت هم این است، که يك مقدار جریان های سیاسی را ( چپ و راست .....) دیده و  تجربه کرده خوانده ،مخصوصا  از طريق  اينترنت ،ولی دو منشا دیکر هم وجود دارد ، اولی بر میگردد به اینکه عالمان ما تلاش نکردند تا شفاف سازی کنند، دیدگاهشان را در مسائل سیاسی مطرح نكردند و   همیشه احتیاط های خلاف،احتیاط کار دست ما می دهد ،شفاف صحبت نکرده اند،  بگو نه اي عمل نموده اند ،  كه هم بوزد هم نوزد .....

  وي در ادامه بحث خود افزود : ديد گاه های سیاسی تفکیك نشده ،یعنی ما اصلاح طلبی را نقد عالمانه نکرده ایم ... جریان دوم خرداد وارد کشور ما شد ،و در یک نقطه ای کاملا متوقف شد .از شورا ها، از مجلس، تا ریاست جمهوری .... اول تفکر ها بر این بود، فیلتر شورای نگهبان است، که مانع می باشد. ولی در انتخابات اخیر دیده شد، که ایست از طرف مردم بوده ،و این اتفاق نقد عالمانه نشده است، و این امر مهم است، و اگر   در دانشگاههای ما تدریس بشود، جا دارد ،و اگر ما نقد عالمانه داشته باشیم، بدانیم ،  این حصار ها برداشته مي شود ،چرا که در این نقد ،همه جریان ها نقد میشوند. این  نیاز دارد ،که انها که، در این باب دارای تخصص هستند، وارد اين عرصه شوند.

وي در ادامه افزود " منشا سوم این است كه،متاسفانه مسئولیت ها، گاهی  وسيله   میشود برای کسب شهرت و ثروت واستفاده های شخصی، به معنای کامل.این باعث می شود که فرد در یک زمان بشود( راست )،ودر زمان دیگر ،در جایگاه چپ ... یک ادم هست، اما این خو دش نیست ،به معنای یک فکر و اندیشه نیست، و فردی است، که دنبال دکان دستگاه است.

حجت الاسلام عجمين در ادامه با اشاره به حركت بعضي از سياسيون افزود :خوب ،برای توجیه کارهایمان، موسسه ، مجتمع درست می کنیم، این می شود جائی برای رزق ما ،یعنی سیاست را در استخدام منافع خود قرار می دهیم ،و بعدا هم افرادی را کنار هم می چنیم ،که میشود یک باند ، و این خصوصیتی است که باید در شخص باشد، و اگر شخصی این خوصیت را داشت، به درد باند ما می خورد، بعدا هم هواشناسی می کنیم، اگر هوای مردم به سمت حزب( X )است ،میشیم، اینوری و اگر نه اونوری ......

 وي ادامه داد   :  و این منشا بسیار خطرناکی است، که انقلاب را ضعیف می کند ،و ما کاري  کرده ایم، که مردم از انقلاب ببرند ،منتها  چون مردم ، انقلاب را   متعلق به خود می دانند ،ما را کنار می گذارند.

وي در ادامه تصريح  كرد "ا ین سه علت باعث شده ،که مردم و نخبگان، از سیاست فراری باشند، که اگر شخصی صحبتی کند، باید منتظر حملات سیاست بازان باشد، من معتقدم اولین راه کار ،بیداری و توجه به این مسائل است، و سعي  کنیم، این موانع را برطرف سازيم،ظرفیت خودر ار بالا ببریم، عالمان را به پای میز (نقد گری) احزاب بکشانیم ، با   باند های قدرت را که دنبال ثروت جامعه هستند برخوردکرد، همانند امیر المومنین(ع) که با صحابه پیامبر (ص)درگیر شد .

چرا باید یک نوعی تصاحب بیت المال باشد؟ در حالی که مدعی هستند که ما داریم به جامعه خدمت می کنیم !چرا دادگاه های ما نسبت به این موضوع حساس نیستند؟ کسی حق ندارد از اموال عمومی برای شهرت خود استفاده کند، ما باید در مقابل اینها بایستیم، و بهای ان را بپردازیم ،و از مانند این نوازش ها نهراسیم .
حجت الاسلام عجمين در پايان افزود : مهمترين مسئله براي ما ،نقد منصفانه، و انتقاد سالم استف و جا معه اي كه نقد و انتقاد در ان نباشد، اين جامعه مي ميرد، و اين جامعه رشد نمي كند. بايد ما از منتقدين خودمان ،و از كساني كه عيوب ما را به ما هديه مي كنند، استقبال كنيم، نه نوازش كنيم، نوازش هاي غير ملايم و كوبنده ،من خواهش مي كنم ،به عنوان يك مسئول، عملكرد عجمين را در  طول اين   مدت 15    يا16 ماهه،واقعا نشريات و اصحاب رسانه     بنشينند ،نقد كنند. جنبه هاي مثبت  و منفي را سئوال كنند، سئوالات انتقادي و سئوالات سازنده ،و خدا را شكر مي كنم ،كه در اين مدت زياد مورد نقد قرار گرفته ايم ،و انجمن نمايش ما  مي آيد در سالني كه ما در اختيارشان گذاشتيم، مي نشينند و مصاحبه مطبوعاتي مي كند و عملكرد ما را زير سئوال مي برد، و نشريه بشارت نو چاپ مي كند، و من زنگ مي زنم ،و از مدير مسئولش تشكر مي كنم ،كه ممنونم كه ما را نقد كرديد !بايد اينجور چيزي باشد ،و مسئولين ديگر را هم نقد كنيم .خيلي از اين انتقاد و از اين نقد بصورت واقعي انجام دهيم، و مطمئن باشيم، به آرامي به يزد فردائي مي رسيم، كه فرمايش امام را محقق مي كند،" كه اميد وارم نمونه اي باشد براي ساير استانها "

در ادامه اين ديدار مدير مسئول يزدفردا ضمن تشكر از حجت الاسلام عجمين  كه با پذيرفتن گروه يزدفردا به نوعي حمايت خود را از فعاليت هاي دنياي مجازي اعلام نمودند،گفت :زماني كه به فكر راه اندازي پايگاه خبري يزدفردا افتاديم، در شرايطي بود كه نشريات و مطبوعات استان از لحاظ اقتصادي، واقعا در جايگاه خوبي قرار نداشت ،و بگونه اي بود، كه پس از هر انتشار اگر هزينه هاي چاپ خود را برمي گرداند، گردانندگان مطبوعات شكر گزار بودند، و در اكثر مواقع با ضرر مطبوعات منتشر مي شد و اين امر همچنان ادامه دارد.

وي افزود :ما به فكر ايجاد فضائي بوديم ،كه بتوانيم ايده ها و نظراتمان را بصورت ارزانتر به گوش مسئولين و مردم برسانيم ،كه در مطلب پشت پرده يزدفردا به آن اشاره نموده ايم .

واقعا اين احساس به ما دست   داده بود، كه خيلي از حرفها را مي خواهيم بزنيم، و متاسفانه هيچ يك از رسانه ها يا به آن مطالب توجه نمي نمودند، و يا اصلا جائي براي گفتن آن مطالب پيدا نمي شد ،و همين يكي از دلايلي بود ،كه وقتي پايگاه خبري يزدفردا فعال شد، سعي كرديم به جائي برسيم ،كه تحمل نظراتي را بنمائيم ،كه حتي با نظرات هيچيك از گردانندگان يزدفردا موافق نبود، و اين خود آزمايش بزرگي بود ،براي تمامي فعالين در يزدفردا ،كه منتشر كننده ايده هاي مخالف و بعضا با صدوهشتاد درجه اختلاف سليقه با نظر گردانندگان پايگاه خبري باشيم .

و فكر مي كنيم، همين تحمل دوستان در يزدفردا باعث شد، تا همه افكار موجود در جامعه در يزدفردا منعكس گردد و فقط با يك ايده و نظر كار ننمائيم و اعتقاد داريم، كه يك رسانه مستقل و غير وابسته نبايد سانسور كننده مطالب مردم و جناحهاي مختلف باشد .
هر چند كه در اين راه ،مورد نوازش هاي دوستانه از طرف افراد و جناح ها بوده ايم، ولي با توكل به خداوند و اعتقاد راسخ به راهي كه انتخاب نموده بوديم، به راه خود ادامه داديم . و تنها انتظاري كه از مسئولين داريم به مشكلات منعكس شده در يزدفردا توجه نمايند، و سعي در بر طرف نمودن آنها داشته باشند .

مدير مسئول يزدفردا در ادامه افزود :ما در ابتداي راه متعهد شديم ،كه در راستاي معرفي گردانندگان يزدفردا بر نيائيم، وتنها از اين جهت كه معتقد بوده و هستيم، كه يزدفردا بايد پايگاه تمامي ايرانيان باشد و منعكس كننده تمامي كساني كه حرفي براي گفتن دارند، و رسانه اي باشد، كه نه به فكر مسائل اقتصادي خود باشد، نه به فكر رشد سياسي گردانندگان خود در جناحهاي مختلف .

وي در ادامه افزود يزدفردا  به همت جمعي در تاريخ 23 تيرماه 1384با خبر(راه اندازی سايت اطلاع رساني يزد فردا)  يزد فردا آمده تا متفاوت از ديگران عمل كند يعني فقط اخبار استان يزد يا مرتبط را اطلاع رساني نمايدودر كنار كابينه هفتاد ميليوني رئيس جمهوريك سايت اطلاع رساني چند صد هزار نفري را تشكيل دهد واين ممكن نخواهد بود مگر اينكه اينجا محل انتقال اخبار ريز و درشتي شود كه شماارسال مي نماييد پس مگوييم ما مي توانيم و شدني است .و در معرفي خود طي خبري در تاريخ 27 تيرماه84 گفتيم آمدیم و روزی خواهیم رفت که شمابخواهید! و خوشحاليم كه با گذشت  دو سال تمام از فعاليت يزدفردا به تعهداتمان در قبال مردم مومن دارالعباده پايبند بوده و هستيم و هرگز در پي حرمت شكني هيچ شخص حقيقي و حقوقي بر نيامده و خدا را شاكريم با انتشار 7107صفحه در سايت يزدفردا هنوز از يزدفردا شكايتي به مراجع قضائي داده نشده و امنيد واريم كه هر گز هم نشود

وي در ادامه افزود :يزدفردا متعلق به تمامي كساني است كه با قلم خود در راه انعكاس ايده ها و مشكلات مردم قلم فرسائي مي كنند ،يزدفردا متعلق به محمد رضا شوق الشعراء منتقد اهل قلم يزد ،محمد امامي وبلاك نويس دلسوز و مسئول ديروز ،آ-ارسطو نويسنده گمنام يزدي ،ن آقا گل طنز پرد از اجتماعي ،رضا حقيقت نژاد خبر نگار ،كاظم زاده اهل قلم ،احمدي طلبه ،محمد حسين تقوائي عاشق فن آوري ،علي آبادي حافظ  ميراث ،نارگوني وصادقي ورزش دوست و دكتر امير حسين جلالي اهل قلم ،و  عليزاده تحليل نويس سياسي ،دانش آموز وبلاك نويس يزدي كه وبلاك علمي ستارگان كوير را در طي دوسال  به روز نگه داشته و خلاصه تمامي كساني كه در طول  اين مدت اجازه انتشار مطالبشان را به يزدفردا داده و به گروه يزدفردا اطمينان نمودند و با ياري انها توانستيم يزدفردا را به محلي براي تبادل افكار و انديشه تبديل نمائيم .

و از تمامي كساني كه با سر زدن روزانه به يزدفردا ما را در ادامه اين راه ياري دادند ،به عنوان مالكان وصاحبان اصلي يزدفردا بايد نام برد .

ديـديم درزمــانه کـه هــرچـيزبگـذرد                                     صبح وصال وشام غم انگيز بگذرد

عمری به جرم دوستی دوست سوختيم                                   آسوده خـاطريم کـه اين نيز بگـذرد

يزدفردا

پشت پرده  سايت يزد فردا  پشت پرده سايت يزد فردا
تاریخ : سه شنبه 23 مرداد 1386 - قبل‏ازظهر 08:07


قدري نوازشم كن قدري نوازشم كن
تاریخ : دوشنبه 22 مرداد 1386 - قبل‏ازظهر 11:19









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا