یزدفردا"چرا برخی کمیسیون‌هادر مجلس خوش‌اقبال ترند؟/ترافیک سنگین در تشکیل برخی کمیسیون ها در این روزها به یکی از موضوعات داغ مجلس دهم تبدیل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، تشکیل کمیسیون ها در این روزها به یکی از موضوعات داغ مجلس دهم تبدیل شده است. در اصل نمایندگان بر اساس تخصص، تجربه و تحصیلات خود باید در کمیسیون ها ثبت نام کنند اما چیزی که بیش از هر موضوع دیگری شرایط را جالب کرده است علاقه فراوان منتخبین مردم نسبت به برخی از کمیسیون ها است.

در این میان کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی از بقیه طرفدار بیشتری دارد و تا کنون 38 نماینده برای حضور در آن ثبت نام کرده اند. البته شاید این موضوع کمی منفعت طلبانه به نظر برسد چرا که سفرهای خارجی  و دریافت حق ماموریت آن هم به دلار احتمالا موضوعی است که هر فردی را ترغیب می‌کند که در این کمیسیون عضو شود، البته کمیسیون مذکور محاسن دیگری هم دارد که از بین آن ها می توان به سر و کار داشتن نمایندگان آن با رسانه ها و افزایش شهرت را نام برد.

در بین این نام ها کمیسیون اقتصادی نیز یکی از پر طرفدارترین کمیسیون‌ها است. شاید علت این علاقه در عضویت، مشکلات اقتصادی کشور باشد و شاید نمایندگان می‌خواهند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کنند و وضعیت معیشت مردم را بهبود ببخشند اما غافل از این که بهبود شرایط اقتصادی در گرو بهبود شرایط فرهنگی نیز هست و به طور مثال تا زمانی که مردم کشور به این باور نرسند که با خرید کالاهای  ملی باید از تولید داخلی حمایت کنند، اقتصاد داخلی توسعه پیدا نخواهد کرد که در این صورت باز هم نمی‌توان امید به خرید مردم و بهبود شرایط را داشت. البته در ارتباط بودن با بانک‌ها، وام‌ها، بیمه مرکزی و مناطق آزاد تجاری نیز در اشتیاق به عضویت در این بی‌تاثیر نیست.

از دیگر کمیسیون های پر اقبال کمیسیون برنامه و بودجه است که باز هم به نوعی با مسائل اقتصادی سر و کار دارند. برخی معتقد هستند نمایندگان از حوزه های انتخابیه مختلف اگر در این کمیسیون عضو باشند می‌توانند در زمان بررسی بودجه مبلغ بالاتری را به استان خود اختصاص دهند.

محمد علی پور مختار در خصوص اشتیاق نمایندگان در عضویت این کمیسیون گفت: برخی نمایندگان معتقدند كميسيون‌های اقتصادی، مالی و ارتباط‌گيری با وزارت‌خانه‌ها می‌تواند در بهبود شرايط حوزه انتخابيه‌شان تأثيرگذار باشد.

در این بین کمیسیون هایی هم وجود دارند که نمایندگان رغبتی به عضویت در آن ها ندارند مثل کمیسیون حقوقی و قضایی، فرهنگی،  شوراها و  اصل نود. شاید یکی از علل عدم استقبال نمایندگان در عضویت کمیسیون حقوق قضایی کار بسیار سنگین و دقیق در این کمیسیون باشد. زیرا تقریبا 65 تا 70 درصد طرح‌ها و لوایحی که در مجلس اعلام وصول می‌شود به نوعی با این کمیسیون در ارتباط است و نمایندگان مسئولیت سنگینی در این کمیسیون به عهده دارند.

امیر خجسته در این خصوص گفت: کمیسیون‌های فرهنگی، شوراها و حقوقی مجلس به دلیل نداشتن سفرهای خارج از کشور و بودجه خاص مظلوم واقع شده و متقاضی زیادی ندارد.

از ترافیک نمایندگان برای عضویت و علت های آن که بگذریم با کمی دقت در فعالیت‌های سال‌های گذشته نمایندگان در مجلس می‌توان دریافت که منتخبین مردم که با تخصص مرتبط با کمیسیون خود به کار انقلابی پرداختند در هر کمیسیونی توانستند خوش بدرخشند و تغییرات را ایجاد کنند و با توجه به سخنان رهبری نسبت به حساسیت شرایط فرهنگی می‌طلبد نمایندگان مجلس دهم این دور اهتمام بیشتری در عضویت کمیسیون هایی چون فرهنگی و آموزش داشته باشند.
 
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نهم گفت که برای ریاست این کمیسیون در مجلس دهم نیز کاندیدا می‌شود.

محمدعلی پورمختار روز گذشته مهمان خبرآنلاین بود. با او از پرونده های مختلفی که به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی رسیده است،‌ سخن گفتیم. در اواخر،‌ بحث به پرونده های گم شده رسید. حسن نوروزی،‌ نماینده مردم رباط کریم و بهارستان گفته بود 17 پرونده که در مجلس هشتم باز شده در کمیسیون اصل نود مجلس نهم گم شده  و به مجلس دهم نرسیده است. اما نظر پورمختار با نظر حسن نوروزی متفاوت است. او پیش‌تر گفته بود که پرونده‌ای گم نشده و حالا در واکنشی دوباره می‌گوید نوروزی مقاصد دیگری را دنبال می‌کرده است.

پورمختار گفت: آقای نوروزی سودای ریاست کمیسیون اصل نود را دارد و خیلی هم جدی این موضوع را دنبال می‌کند. البته او در حرفی که زده، مانده است. 17 پرونده موضوع ساده‌ای نیست که گم بشود. حتی گم شدن یک پرونده هم ممکن نیست. کمیسیون آنقدر محکم هست که پرونده ای از آن خارج نشود. همه چیز در کمیسیون ثبت و ضبط می‌شود و هیچ پرونده ای به هیچ وجه از کمیسیون خارج نمی‌شود.

او با بیان اینکه نوروزی در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما از 17 پرونده، تنها دو پرونده را نام برده که شامل بانک گردشگری و کیش می‌شود،‌ گفت:‌ اگر منظورشان از هفده پرونده همین دو تاست باید به ایشان بگویم که نگران نباشد، اینها در کمیسیون وجود دارد!

پورمختار تاکید کرد: قاعدتا ایشان بايد از این هفده پرونده نام ببرند و همچنین قبل از این که مساله را به صورت علنی مطرح کنند، با من که رئیس این مجموعه بودم حرف بزند و بگوید من اینها را زمانی به کمیسیون داده‌ام و حالا نیست.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ با تاکید بر اینکه نوروزی باید ثابت کند که این هفده پرونده را به کمیسیون داده است،‌ صرف ادعا که نمی‌شود،‌ گفت: ظاهرا ایشان بیشتر علاقه داشته که به صدر اخبار برگردد.

پورمختار در پاسخ به این سوال که آیا درگیر مسائل سیاسی شدن اعضای کمیسیون اصل نود را یک خطر می‌بیند یا خیر،‌ گفت:‌ اين مساله را به شکلی که آقای نوروزی مطرح کرده، خطر می‌بینم. چون گم شدن پرونده موضوع کوچکی نیست. موجب تشویش اذهان مردم می‌شود. شکات با خود می‌گویند با چه امیدی باید برای شکایت به کمیسیون بیایند.

وی ادامه داد: اما از باب مسائل سیاسی جای نگرانی نیست. خیلی از موضوعات با اهداف سیاسی و تبلیغی مطرح می‌شود. هر کدام از ما حرف‌هایی را می‌زنیم و با هم‌کمیسیونی یا با رئیس مجلس درگیر می‌شویم، اینها طبیعی است.

پرونده باج خواهی شورای شهر در کمیسیون اصل 90
 

۱۸ خرداد ۱۳۹۵ 
طرح موضوع باج خواهی برخی از اعضای شوراها از شهردارانشان در اجلاس شورای عالی استان ها که از سوی شهردار تهران مطرح شد ،اعتراض برخی از اعضای شورای شهر تهران را  درپی داشت. نمایندگان مردم در پارلمان محلی شهر تهران خواستار اعلام نام باج خواهان از سوی شهردار بودند. 

اما رییس کمیسیون اصل نود در مجلس نهم و عضو کنونی مجلس شورای اسلامی به پرونده های باج خواهی اعضای شورا که در این کمیسیون رسیدگی شده اشاره می کند و از تغییر کاربری زمین ،تملک زمین و... به عنوان مصادیق باج خواهی نام می برد. 

به گزارش بلدیه محمدعلی پورمختار گفته است: در مجلس نهم درباره طرز کار برخی از شوراهای اسلامی شهرها شکایاتی به کمیسیون اصل نود ارسال شد که درباره سوءاستفاده‌های مالی برخی از اعضای شوراهای شهرها یا فشارهایی که برای باج‌گیری به شهرداری‌ها آورده بودند بود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر مبنای برخی شکایات واصله به کمیسیون اصل نود مجلس نهم، در برخی از شهرها اعضای شورا برای خرید ملک، زمین یا تغییر کاربری فشار بسیاری به شهرداری‌ها وارد کرده بودند که به تمامی آنها رسیدگی شد.

پورمختار با تاکید بر اینکه متاسفانه  بارها  شاهد ارسال گزارشاتی مبنی بر تخلفات در برخی شوراهای شهر هستیم، گفت: با توجه به این موضوع لازم است مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرده و در این زمینه جهت سالم‌سازی فعالیت اعضای شوراها و جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی قانونگذاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر اتفاقات و فعالیت‌های نامتعارف در شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ رخ داده است، گفت: قانونگذاری از قبیل اعلام دارایی و اموال اعضای شوراهای اسلامی شهر در آغاز و پایان فعالیت تا تقویت ابزار نظارتی را شامل می‌شود چراکه متولی امور شوراها از زمان برگزاری انتخابات و تایید صلاحیت‌ها و آغاز فعالیت مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس پیش از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌تواند با ارائه طرحی این مشکل را مرتفع سازد.

نماینده مردم بهار وکبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: شاید در برخی از شهرداری‌های کشور نیز مشکلات و سوءاستفاده‌های مالی صورت گیرد اما با توجه به اینکه شهرداری‌ها سازمان عمومی غیردولتی هستند، مجلس نمی‌تواند ورودی به آنها داشته باشد و شوراهای اسلامی شهر و روستا و دستگاه‌های نظارتی باید از ابزار نظارتی خود بنا بر وظیفه قانونی استفاده کنند کما اینکه تاکنون گزارشات درخصوص فعالیت غیرقانونی شوراها بیشتر گزارش شده است.

انتشار فهرست بدوی اعضای کمیسیون‌های مجلس
 

۱۶ خرداد ۱۳۹۵  
شعبه های پانزده گانه مجلس شورای اسلامی، گزارش اولیه خود درباره اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس را تهیه و تدوین کردند. 
 
البته کمیسیون‌هایی که اعضایشان بیش از ۲۳ نفر ظرفیت کمیسیون است، در جلسه آتی شعب اعضای مازاد به کمیسیون‌هایی با درخواست عضویت کمتر منتقل می‌شوند. 
 
کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری 
حبیب‌الله ده مرده، سیدمحمد باقر عبادی، جبار کوچکی‌نژاد، فاطمه سعیدی، اسفندیار اختیاری، محمد باسط، ناصر درازهی، سیدجواد سادات‌نژاد، محمود صادقی، داوود محمدی فرزند مراد، فریده اولاد قباد، محمدمهدی زاهدی، کارن خانلری، محمد قومی، احد آزادیخواه، ذبیح نیک‌فر، قاسم احمدی لاشکی، محمد بیرانوندی، علیرضا ابراهیمی، یوسف داودی، محمدرضا عارف، پروانه سلحشوری، ضیاءالله اعزازی ملکی، علی مطهری 
 
کمیسیون اجتماعی 
ناهید تاج الدین، سلمان خدادادی، سید حمزه امینی، جلیل مختار، رضا پیران خراسانی، علیرضا محجوب، عبدالرضا مصری،‌ حسن لطفی، میرحمایت میرزاده، علی کرد،‌عباس گودرزی،‌سیده طیبه سیاوشی،‌ سید صادق طباطبایی‌نژاد، عبدالرضا عزیزی، محمد وحدتی، سمیه محمودی، غلامرضا کاتب، علی رستمیان، رسول خضری،‌ سهیلا جلودارزاده، خدیجه ربیعی فرادنبه، احمد بیگدلی، 
 
کمیسیون اقتصادی 
سید کاظم دلخوش، ژرژیک آبرامیان، محمدرضا پورابراهیمی، عباسعلی پوربافرانی، احمد حمزه، عین‌الله شریف پور،‌ علی اکبر کریمی،‌ عامر کعبی، محمد شکری ، محمد حسین حسین‌زاده بحرینی، سید مرتضی خاتمی، حمدالله کریمی، سید ناصر موسوی لارگانی، شهاب نادری، احمد علیرضا بیگی، سید فرید موسوی،‌ رحیم زارع، قرجه طیار، محمد رضا بادامچی، معصومه آقاپور،‌ علی بختیاری، علی اسماعیلی،‌ سید تقی کبیری، سیده فاطمه حسینی،‌ سید حسن حسینی،‌ محمد حسن‌نژاد،‌ احمد انارکی محمدی، محمود بهمنی ،‌الیاس حضرتی،‌ 
 
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 
سید محمد جواد ابطحی،‌ فرهاد فلاحتی،‌ شهروز برزگر،‌ کاظم جلالی،‌ مجتبی ذوالنوری، محمد جواد فتحی،‌ سید حسین نقوی حسینی،‌حشمت الله فلاحت پیشه، شکور پورحسین، اسدالله عباسی،‌ ولی الله نانوا کناری، مصطفی کواکبیان،‌ کمال الدین دهقانی،‌ محمد ابراهیم رضایی،‌ ابوالفضل ابوترابی، علی اردشیر لاریجانی، محمد مهدی برومندی، محمد آشوری، هاجر چنارانی، محمدرضا صباقیان، مهدی شیخ،‌ محمد علی وکیلی، مسعود گودرزی، اصغر سلیمی، جواد کریمی قدوسی،‌ علاءالدین بروجردی، علی نجفی بشرودی، هادی شوشتری، علیرضا رحیمی، جلیل رحیمی، سید قاسم جاسمی، سید محسن علوی، مرتضی صفاری نطنزی، ابوالفضل حسن بیگی، پروانه مافی، محمد جواد جمالی، بهمن طاهرخانی، علیرضا سلیمی 
 
کمیسیون انرژی 
مجید ناصری‌نژاد، محمد خالقی سردشتی، علی ابیانی، علی گل مرادی، عبدالله سامری، هدایت الله خادمی، علی عسگر ظاهری عبدوند، غلامرضا شرفی، محمد باقر سعادت، حبیب الله کشت زر، حسن بهرام نیا، اسدالله قرخانی، جواد کاظم نسب، حسین امیری خامکانی، کوروش کرم پور، فریدون حسن‌وند، سلام امینی، عدل هاشمی پور، سکینه الماسی، بهروز نعمتی، جلال میرزایی، علی ساری، فردین فرمند، عبدالحمید خدری، احمد صفری، علی اکبری (شیراز)، مسعود رضایی، قاسم ساعدی 
 
کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات 
محمد قسیم عثمانی، محمدرضا تابش، محمد صادق حسنی، محمد حسینی، غلامرضا حیدری، حسینعلی حاجی دلیگانی، علی کاظمی، سهراب گیلانی، علی قربانی،‌غلامعلی جعفرزاده، محمدرضا امیر حسن خانی، منصور مرادی، علی بختیار، حمیدرضا حاجی بابایی، حسین مقصودی، هادی قوامی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن بیگلری، نبی هزار جریبی، محمد فیضی زنگیر، سید مهدی فرشادان، غلامرضا تاجگردون، عزت الله یوسفیان ملا، حسن سلیمانی، فرهاد تجری، محمد مهدی مفتح، محمد خدابخشی، شهباز حسن‌پور بیگلری، جهانبخش محبی‌نیا، علی اکبری (بجنورد) احمد امیرآبادی فراهانی، 
 
کمیسیون بهداشت و درمان 
محسن علیجانی زمانی، مسعود پزشکیان، بشیر خالقی، سیامک مره صدق، یعقوب شیویاری، بهروز بنیادی، ابوالفضل سروش، همایون یوسفی، منوچهر جمالی سوسفی، محمد حسین قربانی، محمد نعیم امینی فرد، علی نوبخت حقیقی،‌زینعلی شهریاری، احمد همتی، حیدر علی عابدی،‌ اکبر رنجبرزاده، اکبر ترکی 
 
کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور 
احمد مرادی، محمد جواد کولیوند، امیر خجسته، 
 
کمیسیون صنایع و معادن 
محمد محمودی شاه نشین، سید مهدی تقدسی، علی اسدی کرم، عزیز اکبریان، سید مصطفی ذوالقدر، داریوش اسمعیلی، محسن کوه کن،‌ غلام محمد زارعی، فریدون احمدی، حمید گرمابی، محمدرضا نجفی، رامین نورقلی پور،‌ سید حمیدرضا کاظمی، محمد عزیزی، همایون هاشمی،‌ بهرام پارسایی، نادر قاضی‌پور، عبدالله رضیان، رضا علیزاده، حمیدرضا فولادگر، روح الله بابایی صالح، عبدالرضا هاشم زایی، محمدرضا منصوری، رضا انصاری، رمضانعلی سبحانی فر، محمود نگهبان سلامی، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، زهرا سعیدی مبارکه، سیده حمیده زرآبادی، سید جواد حسینی کیا، اصغر مسعودی، سعید باستانی، علی اصغر یوسف نژاد 
 
کمیسیون عمران 
حسین نیاز آذری، مهرداد بائوج لاهوتی، صدیق بدری، سید علاءالدین خادم، سید هادی بهادری، شادمهر کاظم‌زاده، سید کمال الدین شهریاری، سید احسن علوی، حسن خسته بند، اقبال محمدیان، علی یار محمدی، محمد مهدی افتخاری، یوناتن بت کلیا، قلی الله قلی‌زاده، محمدرضا ملکشاهی راد، حمید بنایی، سید ابوالفضل موسوی بیوکی، یوسف داودی، محمد دامادی، شهرام کوسه غراوی، فرج الله رجبی، محمدرضا رضایی کوچی، سید حسین افضلی، مجید کیانپور، قاسم میرزایی نیکو 
 
کمیسیون فرهنگی 
نصرالله پژمان‌فر، احمد سالک کاشانی، جمشید جعفرپور، احمد مازنی، 
 
کمیسیون قضایی و حقوقی 
محمد دهقانی نقندر، اللهیار ملکشاهی، روح الله حضرت پور طلاتپه، 
 
کمیسیون کشاورزی و آب و منابع طبیعی 
نورمحمد تربتی نژاد، نظر افضلی،‌علی وقفچی، عباس پاپی‌زاده بالنگان، عبدالغور ایران نژاد، شمس الله شریعت نژاد، علی محمد مرادی، سید راضی نوری، احمد علی کیخواه، جلال محمود زاده، حبیب‌الله نیکزادی پناه، رضا کریمی، عبدالله حاتمیان، علی محمد شاعری، علی ابراهیمی 
 
کمیسیون اصل نود 
داود محمدی (فرزند نظر) یحیی کمالی پور، ولی داداشی، حسن نوروزی، حسین رضازاده، محمد علی پورمختار، محمد کاظمی
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا