نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان طرح استفساریه جزء ۶ بند ث ماده ۸۸ قانون برنامه ششم را با ۱۳۷ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

موضوع استفساریه این است که آیا منظور از مزایای اجتماعی مذکور در جزء ۶ بند ث ماده ۸۸ قانون برنامه ششم مزایای مالی و استخدامی هم می‌باشد که پاسخ این استفساریه بلی است.

در جزء ۶ بند ۳ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم آمده است که بهره مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق قوانین مربوطه و برای رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماعی تاثیر گذار است.

انصاری رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور گفت که این طرح بار مالی دارد مشمولین آن حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر هستند که حداقل بار مالی آن هزار میلیارد تومان و حداکثر دو هزارمیلیارد تومان است.

انصاری در عین حال گفت که با قانون فعلی رزمندگان با سابقه حداقل ۶ ماه حضور در جبهه می‌توانند از مزایای اجتماعی برخوردار باشند یعنی اگر آنها داوطلب برای انتخابات مجلس و با مدرک لیسانس باشند دیگر نیاز به مدرک کارشناسی ارشد ندارند.

برخلاف تصور موجود که برای جانبازان زیر ۲۵درصد تسهیلاتی درنظر گرفته نشده است، لازم است با شرح قوانین و مقررات موجود، اطلاعاتی در این زمینه ارائه شود:

الف- در تمامی قوانین و مقررات مصوب، چنانچه با ذکر درصد محدودیتی برای بهره‌مندی جانبازان تعیین نشده باشد، آن امتیاز به تمامی جانبازان با هر درصدی تعلق خواهد گرفت و مجریان نمی‌توانند محدودیتی در اجرا قائل شوند؛ به طور مثال در قانون واگذاری خودرو، جانبازان ۵۰درصد و بالاتر مشمول این امتیاز می‌شوند، لذا واگذاری خودرو به درصدهای پایین‌تر از ۵۰درصد مجاز نخواهد بود.

ب- چنانچه در قانون، استفاده از تسهیلات را به تشخیص کمیسیون یا شورایی گذاشته باشند، بهره‌مندی از تسهیلات پس از تأیید آن کمیسیون یا شورا خواهد بود؛ به طور مثال در قانون حالت اشتغال درصد، ملاک بهره‌مندی از حقوق حالت اشتغال نیست، اما تشخیص ازکارافتادگی برای دریافت حقوق حالت اشتغال، با کمیسیون‌های پزشکی ذی‌صلاح در بنیاد و نیروهای مسلح است.

ج- اغلب امتیازات و تسهیلات در قوانین شامل مستخدمین دستگاه‌های اجرایی است. لذا جانبازانی که مستخدم نیستند کمتر از این امتیازات برخوردار هستند که این نقص فقط توسط مقنن قابل رفع است.

د- اهم تسهیلاتی که جانبازان زیر ۲۵درصد می‌توانند همانند جانبازان ۲۵درصد و بالاتر از آن بهره‌مند شوند، به قرار زیر است:

اعاده به خدمت: این جانبازان چنانچه به صورت رسمی، قراردادی، پیمانی، روزمزد و… در خدمت دستگاهی بوده‌اند و از آن دستگاه بدون آرای مراجع قضایی، هیأت‌های تخلفات اداری یا مراجع قانونی مشابه از خدمت منفک شده باشند، برای یک‌بار می‌توانند اعاده به خدمت شوند.

حالت اشتغال: جانبازان زیر ۲۵درصد چنانچه عارضه جانبازی آنها یا مجموع عوارض جانبازی با سایر عوارض غیرجانبازی آنان از قبیل بیماری یا حوادثی مانند تصادف و… با تشخیص کمیسیون پزشکی به مرز ازکارافتادگی برسد، مشمول می‌شوند.

حقوق وظیفه: چنانچه جانباز زیر ۲۵درصد با شرحی که در بند(۲) ارائه شد ازکارافتاده کلی شناخته نشد ولی ازکارافتاده جزئی شناخته شد می‌تواند از حقوق وظیفه برخوردار شود.

تبدیل وضعیت استخدامی: جانبازان زیر ۲۵درصد با هر نوع وضعیت خدمتی در دستگاه‌های اجرایی می‌توانند تقاضای تبدیل وضعیت استخدامی خود را به رسمی، ثابت یا عناوین مشابه بکنند و دستگاه مکلف به اجرای قانون است.

تقلیل ساعت کاری و ایجاد پست همتراز: جانبازان زیر ۲۵درصد برابر آیین‌نامه اجرایی ماده۹ و ۱۱ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان نمی‌توانند از جدول تقلیل ساعت کاری استفاده کنند، اما چنانچه کمیسیون پزشکی وضعیت جسمی و روحی آنان را به‌گونه‌ای تشخیص دهد که قادر به کار تمام‌وقت نباشند، می‌توانند از مزایای پست همتراز برابر قانون استفاده کنند.

حق پرستاری: جانبازان زیر ۲۵درصد اعصاب و روان و شیمیایی با تشخیص کمیسیون پزشکی می‌توانند از حق پرستاری استفاده کنند.

ماموریت آموزشی: جانبازان زیر‌۲۵درصد شاغل در دستگاه‌های مشمول قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، می‌توانند از مأموریت آموزشی با استفاده از تمامی حقوق و مزایای مربوط بهره‌مند شوند.

یک مقطع تحصیلی بالاتر و یک گروه تشویقی: جانبازان زیر‌۲۵درصد از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر و یک گروه تشویقی برخوردار خواهند شد.

جانبازان زیر ۲۵درصد مشمول مواد ۱۷،۱۶،۱۵،۱۳،۷،۶ و ۱۹ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان هستند. البته ماده۱۳ این قانون آیین‌نامه اجرایی دارد که بخشی از مواد این آیین‌نامه برای جانبازان بالاتر از ۲۵درصد وضع شده است.

معافیت از مالیات برحقوق و دستمزد: جانبازان زیر‌۲۵درصد شاغل از معافیت مالیات برحقوق و دستمزد برخوردارند و حقوق آنان مشمول دریافت مالیات نمی‌شود.

معافیت از پرداخت کسورات بازنشستگی و بیمه: جانبازان زیر ۲۵درصد شاغل از پرداخت کسورات بیمه و بازنشستگی معاف هستند.

مسکن: برابر مصوبه هیأت وزیران جانبازان زیر ۲۵درصد از امتیاز مسکن مهر برخوردار بوده و همانند جانبازان بالای ۲۵درصد می‌توانند از وام مسکن در قالب تأمین مسکن مهر برخوردار باشند.

استخدام و اشتغال: جانبازان زیر ۲۵درصد می‌توانند از سهمیه‌های استخدامی برخوردار شوند و از تسهیلات شغلی مانند وام اشتغال استفاده کنند.

پروانه کسب: برابر قانون نظام صنفی، وزارت بازرگانی مکلف است، نسبت به صدور پروانه کسب برای جانبازان
زیر ۲۵درصد اقدام کند.

درمان: جانبازان زیر ۲۵درصد و افراد تحت تکفل آنان از بیمه همگانی و تکمیلی برخوردار هستند و چنانچه شاغل در دستگاه‌های اجرایی نباشند، توسط بنیاد، بیمه خواهند شد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا