توضیح وکیل نجفی درباره علت اعتراض به حکم دادگاه

وکیل مدافع محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که به اتهام قتل عمد همسر دومش به قصاص محکوم و با گذشت اولیای دم مرحوم میترا استاد مواجه شد، درباره علت اعتراض به حکم دادگاه به رغم گذشت اولیای دم، توضیح داد.

حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند با توجه به گذشت اولیای دم مرحومه میترا استاد از قصاص نجفی، بهتر بود اعتراضی به حکم دادگاه نمی‌شد اظهار کرد: اعتراض ما به رأی دادگاه با مسئله رضایت اولیای دم ارتباطی ندارد و این اعتراض مربوط به جنبه عمومی جرم است.

این وکیل دادگستری افزود: قتل یک جنبه عمومی و یک جنبه خصوصی دارد. جنبه خصوصی حق اولیای دم است که خوشبختانه لطف کردند و رضایت دادند و از آنها نیز متشکر هستیم. اگر بخواهیم از بابت جنبه عمومی جرم ورود نکنیم و قتل عمد ثابت شود، بعد از گذشت شاکی و صدور موقوفی تعقیب برای قصاص، طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامی از بابت جنبه عمومی جرم قتل عمد برای موکل مجازات حبس صادر می‌شود.

گودرزی اضافه کرد: معتقدیم قتل رخ داده در این پرونده شبه عمد بوده و باید این مسئله را ثابت کنیم و برای ثابت کردن باید اعتراض می‌کردیم. اگر دیوان عالی کشور اعتراض ما را بپذیرد، باید حکم را نقض کند تا پرونده به همان شعبه قبلی یا شعبه دیگری ارسال و نواقص مورد نظر ما رفع و قضات قانع شوند که قتل، عمدی نبوده و شبه عمد است. اگر قانع شوند که قتل، شبه عمد است موضوع از ماده 612 قانون مجازات اسلامی خارج و مجازات حبس برای موکل منتفی می شود.

وکیل مدافع نجفی گفت: اعتراض ما کاملاً از بابت جنبه عمومی جرم است زیرا جنبه خصوصی جرم کلاً منتفی شده است. در اصل جنبه خصوصی جرم با اعلام گذشت رسمی اولیای دم، قانوناً منتفی شده اما جنبه عمومی کماکان به قوت خود باقی است.

محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که هفتم خرداد امسال خبر قتل همسر دومش در رسانه‌ها منتشر شده بود، از سوی شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد و نهایتاً 23 مرداد، اولیای دم مرحوم میترا استاد، اعلام گذشت و رضایت کردند تا نجفی از قصاص رهایی یابد.

محمد علی نجفی چه زمانی از زندان آزاد می‌شود؟

با گذشت اولیای دم میترا استاد، خطر قصاص از سر محمدعلی نجفی گذشت و حالا سئوال اصلی این است که چه زمانی او از زندان آزاد می شود.

اولیای دم میترا استاد، از قصاص گذشت کردند و هم اکنون، با منتفی شدن اعدام محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، سئوال اصلی اینجا شکل می گیرد که از جنبه عمومی جرم، آیا نجفی باز هم مجازات خواهد شد یا او به زودی از زندان خلاصی می یابد.

وکیل محمدعلی نجفی می‌گوید عرف قضایی اقتضا می‌کند به دلیل گذشت اولیای دم، متهم به قتل، با قرار تامین مناسب از زندان آزاد شود. به گفته حمیدرضا گودرزی، دادگاه می‌تواند با فک قرار بازداشت موقت متهم به قتل، او را با قرار دیگری، از زندان آزاد کند.

او با بیان اینکه عرف قضایی می پذیرد متهم آزاد شود، گفت: بازداشت موقت برای مجازات قصاص است. الان چون قصاص منتفی شده است، عرف قضایی می پذیرد در راستای مساعدت به حال متهم، قرار بازداشت موقت را فک کرده و با تبدیل آن به قرار دیگر، مقدمات آزادی ایشان را فراهم کند. امیدواریم این اتفاق بیفتد. از لحاظ شکلی، چون دادگاه در پرونده رای صادر کرده است، ورود در مسایل ماهوی نمی کند و پرونده را برای نقض رای به دیوان عالی کشور می فرستد.

این وکیل دادگستری توضیح داد: ماندن قاتل در زندان به دلیل بیم تجری بیشتر درباره افرادی مطرح است که سابقه شرارت دارند یا شخصیت نامناسب دارند یا وضع روحی شان طوری است که بیم آن می رود در صورت آزادی مرتکب قتل شوند. یا جرمی که واقع شده است، باعث اخلال در نظم عمومی شده باشد. موکل ما مصداق هیچ یک از اینها نیست. اگر زمانی دادگاه خواست از نظر ماده ۶۱۲ وارد مبحث عمومی جرم شود، این دفاعیات را خواهیم داشت. دادگاه ممکن است جلسه بگذارد و در این باره رای مجدد بدهد که ما هم دفاعیات خود را طرح خواهیم کرد.منبع: خبرآنلاین

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا