یزدفردا: مساله اوکراین گیت، استفاده مکرر از الفاظ توهین آمیز، نژادپرستی، سرشاخ شدن با رسانه‌ها و مسائلی از این دست موجب شده دونالد ترامپ وضعیت مناسبی در کارزار انتخاباتی نداشته باشد، اما وضعیت نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا هم آنچنان مطلوب نیست. ترامپ چهره محبوب روشنفکران آمریکا نیست اما رای دهندگان عادی چه نظری درباره ترامپ دارند؟

به گزارش فرارو، در شرایطی که ترامپ با مساله استیضاح بر سر مساله اوکراین‌گیت درگیر است، در اردوگاه دموکرات‌ها هم چندان وضعیت خوب نیست. افشای محتوای گفتگوی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین در ۲۵ جولای (سه مرداد) سال جاری به "اوکراین گیت" مشهور شده است. ابتدا روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از جامعه اطلاعاتی آمریکا نوشت ترامپ در تماس تلفنی با زلینسکی در جولای گذشته، از او خواسته درباره تعاملات بازرگانی هانتر، پسر جو بایدن، در اوکراین تحقیق کند به امید اینکه زلینسکی تخلفاتی کشف کند که ترامپ بتواند از آن‌ها علیه بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده استفاده کند. این تماس تلفنی چند روز پس از تعلیق کمک ۳۹۱ میلون دلاری آمریکا به اوکراین اتفاق افتاد. این هم زمانی مساله را جدی‌تر کرد.

ممکن است ترامپ در مجلس نمایندگان استیضاح شود، ولی به اعتقاد کارشناسان احتمال برکناری او نزدیک به صفر است. از طرف دیگر چنین مساله‌ای برای رای دهندگان عادی در ایالات متحده اهمیت چندانی ندارد و هنوز احتمال پیروزی رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید بسیار بالاست.

از طرفی سه شنبه هفته گذشته برنی سندرز، یکی از جدی‌ترین رقبای ترامپ در اردوگاه دموکرات‌ها سکته کرد. حمله قلبی برنی سندرز این موضوع را پیش کشیده است که سلامتی نامزد‌های بالای ۷۰ سال، بیشتر مورد بررسی قرار گیرند. درحال‌حاضر در این حزب جو بایدن، دیگر قیب جدی ترامپ ۷۶ ساله و الیزابت وارن چپ گرا نیز ۷۰ ساله است.
علاوه بر این دموکرات‌ها تاکنون نتوانسته اند توجه رای دهندگان عادی را برای رای دادن به آن‌ها جلب کنند. دکتر رحمان قهرمانپور، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو به بررسی چشم انداز انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و احتمال پیروزی نامزد‌ها می‌پردازد.

شانس ترامپ چقدر است؟

 دکتر رحمان قهرمانپور در این مورد به فرارو گفت: به لحاظ کمپینی و نه به لحاظ سیاسی، رئیس جمهور مستقر همواره از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار است که دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل این مساله، آن است که برگرداندن مردم از رای ۴ سال پیش خود همواره کار دشواری است؛ یعنی مخالفان ترامپ اگر به مردم بگویند به ترامپ رای ندهند باید دلیل خیلی قانع کننده‌ای داشته باشند. یا اینکه ترامپ خیلی بد عمل کند و فاجعه به بار بیاورد که مخالفین بگویند ترامپ نتوانست کشور را اداره کند، یا اینکه دموکرات‌ها چنان قوی عمل کنند که مردم متقاعد شوند دمکرات‌ها بهتر از ترامپ هستند.

قهرمان پور گفت: در حال حاضر هیچکدام از این دو اتفاق روی نداده است. واقعیت این است که از نظر کسانی که به ترامپ رای داده اند، ترامپ ضعیف عمل نکرده است. اینجا باید بین قشر روشنفکر و تحصیل کرده که اصطلاحا به آن‌ها sophisticated voter یا رای دهنده پیشرفته یا آگاه و مردم عادی تفاوت قائل شویم.

او افزود: قشر تحصیلکرده مدام از سی ان ان گوش می‌کنند که ترامپ دروغ می‌گوید، مساله اوکراین پیش آمده، به میت رامنی گفته الاغ و... این‌ها برای قشری اهمیت دارد که مدام در معرض اخبار هستند، ولی مردم عادی در معرض این مسائل نیستند. قبلا رای داده اند و خیلی دنبال کننده تحولات نیستند و ممکن است دو ساعت وقت بگذارند ببیند می‌ارزد به ترامپ رای بدهند یا نه.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از طرف دیگر وقتی به کسی رای می‌دهید و به آن اعتماد می‌کنید از لحاظ شناختی راحتتر است که دوباره به کسی رای بدهید که او را می‌شناسید. مردم آمریکا به ترامپ رای دادند و او را با همه خوبی و بدی هایش می‌شناسند، ولی وقتی در برابر کاندیدا‌های دیگری قرار می‌گیرد؛ چه برنی سندرز، چه جو بایدن و چه الیزابت وارن همواره این سوال مطرح است که آیا می‌توانند در ریاست جمهوری موفق باشند یا خیر؛ چون آن‌ها را نمی‌شناسیم. چهار سال قبل به ترامپ رای دادیم و دست کم عملکرد او را دیده ایم.

قهرمانپور گفت: از لحاظ کمپینی شانس ترامپ برای برنده شدن بیشتر از دیگران است. در دوره او اتفاق خیلی فاجعه باری رخ نداده است که رای دهندگان از رای ۲۰۱۶ خود پشیمان شوند و بخواهند به نامزد دیگری رای دهند. روی دیگر سکه این است که نامزد‌های دمکرات امتیاز ویژه‌ای نسبت به ترامپ داشته باشند که چه به لحاظ سنی چه به لحاظ سابقه کاری ندارند. به جز سندر بقیه امتیاز ویژه‌ای نسبت به ترامپ ندارند. سندر نسبت به این‌ها کمی سوسیال‌تر است و طرفدار توزیع ثروت بیشتر است. بایدن فقط از نظر سیاسی با ترامپ فرق دارد از نظر اقتصادی نزدیک به ترامپ است و تفاوت جدی ندارد.
 
احتمال برکناری ترامپ بعد از استیضاح
این تحلیلگر مسائل بین الملل در مورد احتمال برکناری ترامپ بعد از استیضاح گفت: خیلی بعید است. تا حالا در آمریکا چنین اتفاقی نیافتاده است. درآمریکا نوعی سازوکار به نام "چک و بالانس" وجود دارد که برای کنترل قوا توسط یکدیگر به وجود آمده است. "پدران بنیانگذار" یا فدرالیست‌های زمان استقلال آمریکا برای اینکه یک قوه خیلی قوی‌تر نشود و به تعبیر خودشان "دیکتاتوری قوا" پیش نیاید نظام نظارت موازنه ایجاد کردند. همیشه کنگره در حال موازنه با قوه مجریه است. قوه مجریه در حال موازنه با قوه قضائیه است و این سه تا مدام در حال چک و بالانس هستند.

او افزود: مساله استیضاح را هم باید در این چارچوب دید. در نظام‌های ریاستی، رئیس جمهور رایش بیشتر از اعضای تک تک پارلمان است؛ چه سنا چه مجلس نمایندگان. بنابر این اعضای پارلمان همیشه نگرانند مبادا از طریق درگیر شدن با رئیس جمهور اعتبارشان کمتر شود. در ایران هم می‌بینید به محض اینکه رئیس جمهور عوض می‌شود تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس حود را با رئیس جمهور همراه می‌کنند. می‌بینیم مجلس از یک جناح ورئیس جمهور از جناح دیگر است، ولی مجلس به اکثریت وزرای پیشنهادی رای می‌دهد. این مساله در اکثر نظام‌های ریاستی دیده می‌شود.

قهرمان پور در پایان گفت: در آمریکا هم تقریبا همین طور است و اینطور نیست که نمایندگان بخواهند از طریق استیضاح رو در روی مردم قرار گیرند. آن‌ها سعی می‌کنند اگر بتوانند ترامپ را مهار کنند و در ۲۰۲۰ شکست دهند که در شرایط فعلی این کار بسیار دشوار است.
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا