یک کارشناس مذهبی با تاکیدبر این که انسان‌ها باید از نیازهای آبی دیگر مصرف‌کنندگان نیز آگاه باشند، گفت: مسلمانان نتوانسته اند متناسب با سبک زندگی اسلامی مصرف کننده بهینه آب باشند.

یزدفردا:یک کارشناس مذهبی با تاکیدبر این که انسان‌ها باید از نیازهای آبی دیگر مصرف‌کنندگان نیز آگاه باشند، گفت: مسلمانان نتوانسته اند متناسب با سبک زندگی اسلامی مصرف کننده بهینه آب باشند.

،استان کویری یزد که از نظر جغرافیایی و آب و هوایی از خشک ترین نقاط کشور به شمار می رود، همواره  با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه است و وجود سازه های آبی در این دیار گواه برنبرد همیشگی کویری نشینان با خشکسالی دارد.

اهمیت مقدس شمردن آب درهمین مناطقی که با کمبود آن روزها را سپری می کنند به اوج خود می رسد تا بزرگان و کودکان بیش از پیش خود را ملزم به حفاظت و مدیریت مصرف این مایه گرانقدر کنند.

«حجت الاسلام ابوالقاسم دهقان چناری» با بیان این که در آموزه‌های اسلام، اسراف کلاً ممنوع است و این ممنوعیت همه ابعاد زندگی انسان را فرا می‌گیرد، گفت: نعمت‌های الهی امانت‌هایی هستند که خداوند برای رشد و تعالی انسان‌ها در اختیار آن‌ها نهاده بنابراین بهره‌ برداری از نعمت‌ها باید همسو با اوامر الهی و در جهت سعادت و جاودانی انسان باشد.

وی به سخن پیامبراسلام (ص) که می فرماید « در مصرف آب باید صرفه‌جویی کرد حتی اگر به وفور یافت شود چراکه حیوانات نیز حق استفاده از این آب را دارند» اشاره کرد و گفت: درسی که از فرمایش آن حضرت می‌توان گرفت این است که انسان‌ها باید از نیازهای آبی دیگر مصرف‌کنندگان آگاه باشند که رسیدن به این باور همان توسعه پایدار است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که مسئله آب از این بحران بشري در امان نیست و افراد بدون در نظر گرفتن سهم دیگران آن را هدر می دهند، بیان کرد: افراد  احساس مسئولیتی نیز در قبال آب ندارند، در حالی که طبق آموزه هاي دینی انسان نمی تواند آنگونه که هوشمندي او اقتضا می کند، از نعمت ها بهره ببرد و آن ها را پایمال کند.

وی با بیان این که آب الگویی برای زندگی، حیات و پاکی است، گفت: هنگامی که آب هست، حیات استمرار دارد و اگر آب نباشد زندگی نیز معنا ندارد.

دهقان چناری افزود: بشر در طول تاریخ همواره به تصاویر پیدا و پنهان آب توجه کرده و نگاه تقدس نسبت به آن داشته است.

وی  با اشاره به این که قرآن کریم نیز برخلاف رو‌ش‌ها و اندیشه‌های کلامی، فقهی و فلسفی که بیش از هزار سال است در جامعه اسلامی رایج و شایع شده‌اند، توجه و عنایت فوق‌العاده‌ای به طبیعت و عناصر طبیعت دارد، افزود: در این میان آب از عمده‌ترین عناصر طبیعت به شمار می‌آید به‌طوری که در میان ادیان الهی هیچ‌کدام به اندازه دین مبین اسلام به ویژه قرآن کریم، به موضوع «آب» نپرداخته‌اند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بیش از صد آیه به طور متفرق درباره آب در طبیعت وجود دارد که هر کدام به ویژگی‌ها و نقش آب اشاراتی مستوفی دارند و گاه مسائل علمی آن را یادآوری می کنند به گونه ای که در برخی موارد به چگونگی تصفیه آب‌ها اشاره شده است.

وی با بیان این که آب به عنوان برکت خداوندی است که حیات می‌بخشد، حیات را حفظ می‌کند و بشر و زمین را پاکیزه می‌گرداند، خاطرنشان کرد:عرش خدا بر روی آب و بهشت به صورت باغ‌هایی که نهرهایی زیر آن‌ها جاری است، تشریح می‌شود.

دهقان چناری در پایان با اشاره به این که نهادینه کردن فرهنگ مصرف نیازمند ارائه راهکارهای اجرایی است،  خاطرنشان کرد: ما در اسلام از فرهنگ دینی غنی راجع به مصرف برخورداریم، اما هنوز نتوانسته ایم آن را در سبک زندگی مردم عملیاتی کنیم. عناوین زیبایی مثل قناعت، زهد، مسئولیت پذیري و تعهد و احساس تکلیف وپاسخگویی در مقابل نعمتهاي خداوندي هنوز در میان مردم مفهوم اصلی خود را پیدا نکرده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا