یزدفردا: دهمین آلبوم رسمی محسن چاوشی به نام «قمار باز» که قرار بود ابتدای تابستان سال جاری منتشر شود با ایراد دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مواجه شد. با این حال شورای شعر وترانه می‌گوید که هم اسم قمار باز ایراد دارد و هم یک بیت از قطعه‌ای از این آلبوم، در این صورت یا باید جایگزین انتخاب کنند و یا به کلی حذف شوند.

 
 چالش مجوز گرفتن آلبوم‌های چاوشی تبدیل به یک جنجال هر ساله شده است. سال گذشته آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی با چالش ممیزی روبرو بود که در نهایت با حذف دو قطعه موفق شد ۶ قطعه را منتشر کند. حالا آلبوم قمار باز که تمامی قطعات آن برگرفته از غزل‌های مولانا و سعدی است زیر تیغ ممیزی قرار گرفته است.
 
به گزارش فرارو، پس از اینکه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک بیت از قطعه اصلی آلبوم «قمار باز» و نام این آلبوم را مغایر قانون دانست، چاوشی و تهیه کننده این آلبوم نسبت به این میمزی واکنش نشان دادند. با این حال این غزل از مولانا که اسم آلبوم محسن چاوشی نیز از آن گرفته شده و یک بیت آن هم ممیزی خورده، با مشکل مواجه است و در این میان نه عوامل آلبوم با این حذف کنار می‌آیند و نه دفتر شعر و موسیقی اجازه انتشار آلبوم را با نام «قمار باز» صادر می‌کند.
 
چندی پیش دفتر موسیقی برای حل این مشکل تصمیم گرفت جلسه‌ای با حضور کارشناسان این دفتر و عوامل آلبوم «قمار باز» برگزار کند که در نهایت کار بالا گرفت و محسن چاوشی و تهیه کننده جلسه را ترک کردند.

واکنش عوامل آلبوم «قمار باز» محسن چاوشی به ممیزی

هادی حسینی، تهیه کننده این اثر محسن چاوشی در مصاحبه‌ای در واکنش به ممیزی های دفتر موسیقی، به خبرآنلاین گفته است: وزارت ارشاد در ارزیابی آثار به ماهیت شعر کاری ندارد و تنها به برخی از واژه‌ها حساس است.

تهیه کننده آلبوم جدید محسن چاوشی می‌گوید در صورتی که این بیت حذف شود، کل شعر باید حذف شود و ماهیت آلبوم از بین خواهد رفت.

محسن چاوشی نیز گفته است در صورتی که نام آلبوم مجوز نگیرد آن را به اسم «بی نام» منتشر خواهد کرد.

سرنوشت آلبوم «قمار باز» محسن چاوشی چه شد؟

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره وضعیت فعلی آخرین آلبوم محسن چاوشی که اغلب قطعات آن سروده مولانا و سعدی است و هنوز موفق به اخذ مجوز نشده، به خبرآنلاین گفت: گفته بودند از عوامل تولید خواسته شده کلمه مشخصی را از شعر حذف کنند. آن هم از اثری متعلق به شاعری کلاسیک مطمئنا هیچ شورایی تحت هیچ شرایطی همچین کاری نمی‌کند و چنین رای صادر نمی‌کند. در نهایت این پیشنهاد مطرح شد که شعری دیگر جایگزین اثر مورد نظر شود.

محمد الهیاری فومنی ادامه می‌دهد: به طور معمول برخی از خوانندگان پیشکسوت مطرح، زمانی که مثلا به سراغ یک غزل از حافظ می‌روند به خواست و نظر و انتخاب خودشان چند بیت از آن اثر را می‌خوانند، نه همه آنرا. ما حتی به این فکر کردیم که چند بیت از اثر خوانده نشود، اما در مقطعی بهتر دیدیم که شعری دیگر جایگزین شود تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

بیت جنجالی در آلبوم محسن چاوشی چیست؟

بسیاری از کاربران نوشته اند که مشکل اسم آلبوم «قمار باز» بیتی از یک غزل مولوی در دیوان شمس است که می‌گوید: «خُنُک آن قماربازی که بباخت آن چه بودش/ بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر»
 
اما سعید بیابانکی، شاعر که در شورای شعر و ترانه برای صدور مجوز به ترانه‌ها عضو است، مدتی پیش در واکنش به اعتراض محسن چاوشی برای صادر نشدن مجوز آلبوم «قمارباز»، توییتی را منتشر و اقدام او را شوآف نام نهاد. متن توییت او که بعدا حذف کرد، بدین شرح بود: «از کل غزل‌های مولانا صاف رفته‌ای سراغ یک بیت و جنجال راه انداخته‌ای که ارشاد به من مجوز نمی‌دهد. قدیم‌ها نام این کار بازار گرمی بود و امروز شوآف!»
 
او همچنین در توییتر خود به بیتی دیگر از این غزل که شورای شعر و ترانه با آن مخالفت داشته، اشاره کرده است.
"تو به مرگ و زندگانی هله تا جز او ندانی
نه چو روسبی که هر شب کشد او بیار دیگر"
 
سرنوشت نامعلوم آلبوم «قمار باز» محسن چاوشی
سیدعبدالجواد موسوی شاعر و روزنامه نگار در واکنش به ممیزی ایجاد شده در یکی از قطعات آلبوم «قمار باز» محسن چاوشی، در یادداشتی، نوشته است: «اصلا کلمات ممنوعه یعنی چه؟ مگر در دهه چهل و پنجاه به سر می‌بریم که شاعران و ترانه سرایان مجبور می‌شدند برای آن که منظورشان را به گوش اهل اشارت برسانند هزار ترفند و حیله محیرالعقول به کار بندند؟»

واکنش‌ها به اظهار نظر کاربران

پست از پست انقادی سعید بیابانکی طرفداران محسن چاوشی به شدت به او تاختند. کار آنقدر بالا گرفت که اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی در واکنش به اظهار نظر تند طرفداران محسن چاوشی به پست توییتری سعید بیابانکی گفت: «موضوع ناراحت‌کننده این است که افرادی به جز عوامل تولید و تهیه آلبوم و خارج از ارشاد فضاسازی‌های رسانه‌ای می‌کنند و با نشر پست‌ها و مطالب نا‌درست اخبار را به گونه‌ای دیگر به گوش مخاطبان می‌رسانند.»

حسینی تهیه کننده آلبوم قمار باز محسن چاوشی نیز پس از اظهار نظر مدیرکل دفتر موسیقی به خبرآنلاین، گفت: «هواداران محسن چاوشی بعد از پست سعید بیابانکی حرف‌هایی زدند که تیم دفتر موسیقی فکر می‌کنند این فضاسازی‌ها از طرف محسن چاوشی و ما برنامه‌ریزی شده بوده است، به خاطر همین سوتفاهم پیش آمده در صورتی که ما هیچ واکنشی نشان نداده‌ایم آقای اللهیاری نظرشان تغییر کرده است، اما ما سعی می‌کنیم با مذاکره تفاهم برسیم».

تردیدی وجود ندارد که محسن چاوشی و عوامل «آلبوم قمارباز» به راحتی از کنار این مسئله رد نمی‌شوند و موضوعی که همچنان در ابهام قرار دارد این است که چه زمانی دفتر موسیقی به این آلبوم مجوز می‌دهد. در آلبوم پیشین محسن چاوشی به نام «ابراهیم» نیز دو قطعه حذف شد، اما در نهایت محسن چاوشی رضایت داد تا این آلبوم به جای ۸ قطعه با ۶ قطعه منتشر شود. حالا باید دید که در نهایت چه کسی به این جنجال پایان می‌دهد تا در نهایت آلبوم «قمار باز» به دست مخاطبان برسد.
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا