امروز چهارشنبه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی‌ گفت: ایران باید گام به این مرحله بسیار نگران‌کننده‌ و تنش‌ زا نگذارد

به گزارش یزدفردا اگنس واندر مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ایران باید از گذر به مرحله بسیار نگران‌کننده‌ای از اقدامات جدید که می‌تواند به گسترش تنش‌ کمک کند، خودداری کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه این اظهاراتش را در پی سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه مطرح کرد که گفته بود تهران در حال کار کردن بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۹ برای غنی‌سازی اورانیوم است. این سانتریفیوژها در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ذکر نشده‌اند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری روز دوشنبه با اصحاب رسانه درباره تعلل سه کشورهای اروپایی در عمل کردن به تعهدات برجامی‌شان با اشاره به پنج کشور باقی مانده در توافق برجام گفت: روابط ما با چین و روسیه خوب است اما سه کشور اروپایی به قول های خود نتوانستند عمل کنند. اقدامات ایران اتکا به ملت ایران و در قدم بعدی کاهش تعهداتش بوده است. از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را انجام دادیم. بعد آب سنگین را اعلام کردیم. در این دو ماه ضمن مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسیدیم، مرحله دوم را با افزایش غنی سازی آغاز کردیم و اعلام کردیم زمان‌بندی برجامی را انجام نمی دهیم.

روحانی در همین راستا ادامه داد: آی ار دو و شش و هشت ما هم امروز کار می کند. آی آر هفت و نه ما هم کار می کند به زودی. به نظر من گام سوم اقدام خوبی است که ایران آغاز کرده است. اگر در این میان برگردند ما هم بر می گردیم به توافقات، اگر نه ما این روند را ادامه می دهیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا