یزدفردا:«ایران کشوری با برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز و مردمی متحجر؛ گویا سیاستمداران غربی تمایل دارند چنین تصویری از ایران ارائه دهند. اما دولت ایران می‌تواند این کلیشه‌های اشتباه را افشا کرده و تصویری واقعی از ایران نشان دهد.»

 

«رینر ون اورسوو»، فیلم‌ساز و عکاس هلندی است که علاقه زیادی به سفر دارد. او بیشتر از مکان‌هایی دیدن می‌کند که برای مردم معمولی ناشناخته باقی مانده‌اند. «اورسوو» در یک مستند پنج‌اپیزودی به بررسی این سوال پرداخته که «آیا سفر به ایران واقعا بد است؟» او جنبه‌هایی از زندگی در ایران را نشان می‌دهد که از دید مخاطب خارجی معمولا پنهان و در سایه باقی مانده است.

این گردشگر هلندی می‌گوید: زمانی که در اخبار از ایران سخن گفته می‌شود، معمولا همراه با سیاه‌نمایی است. این مسئله من را دچار شک و تردید می‌کرد که آیا کشوری می‌تواند تا این حد سیاه باشد؟ بنابراین تصمیم گرفتم بررسی کنم که آیا ایران کشوری است که می‌تواند پذیرای گردشگران خارجی باشد یا خیر؟ من می‌خواستم تجربیات خود را با جهان به اشتراک بگذارم.

او معتقد است: ایران کشوری با فرهنگ غنی است اما واقعیت این است که افرادی که از طریق جریان رسانه‌ای غرب با ایران آشنا می‌شوند، تصویری تک‌بعدی و کلیشه‌ای از آن در ذهن خود ثبت می‌کنند: کشوری ضدغربی با منابع انرژی و برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز. این تصویرسازی خاکستری بسیاری از مردم جهان را برای سفر به این کشور دلسرد کرده است. با این حال جهانگردان خبره‌ای که ایران را دیده‌اند با شگفتی‌ها و مشاهیر آن آشنا شده‌اند.

این فیلم‌ساز و عکاس هلندی ادامه می‌دهد: در ایران بیشتر بازخوردها مثبت بود و آن‌ها از ارائه تصویر واقعی کشورشان به جهان استقبال می‌کنند. بیشتر ناظران بین‌المللی از تجربیات من در ایران شگفت‌زده شده بودند. حتی به من اتهام می‌زدند که از سوی دولت ایران استخدام شده‌ام که تصویر مثبتی از این کشور نشان دهم.

اورسوو درباره کلیشه‌های شکل‌گرفته در خصوص ایران بیان می‌کند: تصور می‌شود ایران کشوری ناامن و زیر سایه جنگ است اما این تنها نوعی پیش‌داوری است. تصویرسازی رسانه‌ای از ایران در غرب تنها نوعی بازی سیاسی است که  سعی می‌کند این تصویر را در ذهن مخاطب ایجاد کند که مردم ایران متحجر هستند. تجربیات من در کشور ایران خلاف این موضوع بود. البته ایران نیز مانند هر کشور دیگری در دنیا، متعصبان و تندروهای افراطی دارد.

این عکاس و گردشگر می‌گوید: من به جای توجه به کلیشه‌ها درباره ایران، هر روز در خیابان‌ها با مردم هم‌صحبت می‌شدم و عموما به منزل آن‌ها دعوت می‌شدم. به نظر من برجسته‌ترین ویژگی عمومی مردم، این روحیه مهمان‌نوازی آن‌ها بود. به همین دلیل است که می‌گویم سفر به ایران بهترین تجربه من بوده است.

اورسوو بیان می‌کند: به نظر می‌رسد سیاستمداران غربی به خاطر منافع‌شان تمایل دارند تصویری منفی از ایران ارائه دهند یا آن تصویر را دنبال کنند. دولت ایران می‌تواند نقش خود را ایفا کند؛ کلیشه‌های اشتباه را افشا کرده و تصویری واقعی از ایران ارائه دهد.

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا