یزدفردا:یک کارشناس مسائل حوزه آب گفت: باید از شرایط فعلی دریاچه ارومیه به منظور بهینه سازی مصرف آب دریای خزر درس بگیریم.

 

لیاقتی کارشناس مسائل آب با اشاره  موضوع به انتقال آب خزر به فلات مرکزی گفت: در واقع انجام این کار از لحاظ محیط زیستی نیاز به یک ارزیابی دقیق تری دارد چرا که پروژه انتقال آب خزر یک پروژه ملی است و شرکت، فرد یا دانشگاه خاصی نمی تواند به تنهایی آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

او افزود: می توان منابع آبی در سمنان را  به نحوی مدیریت کرد که احتیاجی به این انتقال نباشد، تغییر الگوی کشت در سمنان می تواند عامل موثری برای کاهش مصرف آب باشد، این نوع پروژه‌ها از دهه ۶۰ میلادی گریبان کشور‌های در حال توسعه را گرفته و پول آن به جیب تولید کنندگان ادوات این پروژه‌ها می‌رود.

لیاقتی با تاکید بر این که یکی از مشکلات عمده کشور‌های در حال توسعه این است که تعداد پروژه‌های در دست اجرا بسیار زیاد است، افزود: این پروژه‌ها فایده‌ای برای اقتصاد و اکوسیستم ندارد، ما حق نداریم اکوسیستم‌های خود را از بین ببریم.

این کارشناس  با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: چرا دریاچه ارومیه خشک شده و سال‌هاست که در طی احیای آن هستیم؟ غافل از این که کسی به این سوال توجه نمی‌کند که چرا وضعیت دریاچه ارومیه باید به این نقطه برسد.

او بیان کرد: باید روش و تصمیم های نوینی را جایگزین این طرح ها کنیم؛ چرا که اگر در اطراف دریاچه ارومیه توسعه بی‌رویه کشاورزی نداشتیم، این اتفاق برای این دریاچه نمی‌افتاد در حال حاضر هم در مورد دریاچه خزر باید به عواقب آن توجه کنیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا