معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گفت: اتکا به نفت فرهنگ کارآفرینی را در کشور نابود کرده است.

سورنا ستاری در پاسخ به اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: قطعا شورای شهر اختیار فوق‌العاده‌ای در دست دارد؛ ولی شهرداری و شورای شهر نتوانسته از این اختیارات بهره زیادی ببرد، لذا می‌توان گفت در حال حاضر شهر در دست شما نیست. البته ایرادی ندارد اگر می‌خواهید سهام راه‌اندازی کنید و یا در این زمینه شریک شوید. ولی لازم است اقدامات مناسبی در حوزه فناورانه انجام دهید. وی افزود: ۶ هزار سال از تاریخ دانش، تجارت و فناوری در ایران می‌گذرد، ولی ۱۰۰ سال است که تنها به نفت متکی شده‌ایم و این موضوع باعث شده که فرهنگ کارآفرینی ما نابود شود. تکیه به منابع زیر زمینی باعث شده منابع دیگر را به فراموشی بسپاریم و در چنین شرایطی فرهنگ کارآفرینی شکل نخواهد گرفت. بی‌تردید ما نیازمند نوآوری هستیم.

ستاری ادامه داد: اکنون در کشور موفقیت‌های زیادی در فناوری و نوآوری کسب کرده‌ایم؛ از جمله در حوزه‌هایی چون هوا و فضا، سلول‌های بنیادی و … که موفقیت‌های بسیار باعث شده ۴۶۰۰ شرکت و استارتاپ در زمینه‌های مختلف فعال شود. در حال حاضر استارتاپی در کشور داریم که ۷ هزار میلیارد تومان در بورس قیمت‌گذاری شده است و این مساله نشان از لزوم توجه بیشتر به این حوزه دارد. معاون علمی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که در چابهار پارک نوآوری بزرگی راه‌اندازی شده است، گفت: در کشور نشان داده شده هر چه افراد محروم‌تر باشند، انگیزه بیشتری دارند و نوآوری‌های بیشتری از آنها خلق می‌شود و این موضوع در مناطق محروم به خوبی مشاهده می‌شود. بی‌تردید از پژوهشی محصول به دست می‌آید که بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند، لذا سرمایه‌گذاری در بخش نوآوری از اهمیت بسزایی برخوردار است و شما نیز می‌توانید در این بخش سرمایه‌گذاری کنید.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در پایان این جلسه و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص این اظهار نظر که شهرداری صاحب شهر نیست، گفت: اقتدار شهر را با شهر هوشمند می‌توان بازگرداند که البته تلاش شده در چند منطقه از پایتخت به صورت پایلوت این موضوع اجرایی شود، بی‌تردید این موضوع می‌تواند اختیارات را به شهر بازگرداند. ستاری افزود: حمل‌ونقل بخش کوچکی است که هوشمندی آن می‌تواند به شهروندان کمک بسیاری کند و هزاران ایده در این حوزه وجود دارد که اکنون تنها در زمینه پارکینگ، دوچرخه و بیمه به صورت هوشمند عمل کرده‌ایم. وی در خصوص قطعی اینترنت و آسیب آن به حوزه استارتاپ‌ها نیز گفت: ان‌شاءالله این مشکل برطرف خواهد شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا