رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در این شماره درباره سفر اخیر رضوان حکیم‌زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به یزد مواردی را خطاب به ایشان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش استان و به منظور اطلاع خوانندگان آیینه یزد اعلام می‌گردد گرچه ممکن است بعضی از این مباحث به مناسبت‌هایی در این هفته‌نامه درج و نشر شده باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در نشستی که در مرکز استان برگزار گردید به حاضران در مراسم گفت: «یکی از برنامه‌های مهم در دوره پیش‌دبستانی حرکت از فعالیت‌های مداد، کاغذی و چاپی به سمت برنامه‌های پروژه محور است. خوشبختانه استان یزد در این زمینه پیشتاز است و موضوعات مجزایی از طریق کتاب‌ها و فعالیت‌های چاپی در اختیار نوآموزان قرار داده شده است که با توجه به اهمیت فعالیت محور بودن می‌توانیم برنامه‌های پیش‌دبستانی را به صورت پروژه‌های تلفیقی تعریف کنیم. خوشبختانه همکاران استان یزد زحمت کشیده‌اند و امروز از بسته‌های پیش‌دبستانی رونمایی می‌شود و یک تحول خوب در برنامه‌های پیش‌دبستانی مبتنی بر اسناد بالا دستی و تکالیفی که به عهده آنها گذاشته شده انجام شده است… برای اولین‌بار در کشور، در استان یزد بستر آموزشی ویژه مربیان پیش‌دبستانی با عنوان «بسته رویش» تهیه شده و در اختیار معلمان پیش‌دبستانی قرار گرفته است. وی ادامه داد: قطعا هیچ طرحی عاری از نقص نیست و این گام اول است لذا از همه مربیان و مدیران درخواست داریم تا بازنگری‌های لازم را اعلام کنند تا این دستورالعمل وزارتی بعد از دوره آموزشی به عنوان الگو برای سایر استان‌ها مدنظر قرار گیرد… باید حریم کودکان را از کار تجاری و سودجویی دور نگاه داریم بر این اساس محکم ایستاده‌ایم که ورود مؤسسات آموزشی، کتاب‌های کمک آموزشی به مدارس ابتدایی ممنوع است و مصوبه 551 با قوت اجرا می‌شود و هرچه ناقض بازی و نشاط کودکان باشد باید از حریم مدرسه حذف شود…»(1)

بخشنامه و دستورالعملی از طرف اداره کل آموزش و پرورش یزد صادر و به مراکز پیش‌دبستانی‌ها به شرح زیر ارسال و درخواست گردید: «مقتضی است مدیران محترم مراکز پیش‌دبستانی جهت دریافت کتاب پیش1 و بسته آموزشی پیش2، وجوه مربوطه به ازای هر نوآموز مبلغ 400 هزار ریال (40 هزار تومان) به شماره حساب… به‌نام موسسه… واریز نموده و فیش واریزی را به کارشناس پیش‌دبستانی این مدیریت تحویل نمایند.» با عنایت به موارد مندرج در بخشنامه مذکور آموزش و پرورش مدیران مدارس را موظف می‌نماید به جای واریز وجه به حساب دولتی، مبلغ تعیین شده به حسابی به‌نام دو نفر واریز گردد. بنابراین چون تاکنون مسئولان اداره کل یزد نخواسته یا نتوانستند در این زمینه شفاف‌سازی کنند از معاونت ابتدایی آموزش و پرورش درخواست می‌گردد به پرسش‌های زیر پاسخ دهد.

1- چه مرجع قانونی مجوز تهیه جزوه و کتاب و بسته آموزشی پیش‌دبستانی را به اداره کل آموزش و پرورش داده است؟
2- در آموزش و پرورش یزد طی چه نامه و دستورالعملی به منظور برگزاری مناقصه فراخوان برای تهیه «بسته رویش و کتاب و بسته آموزشی» داده شده است؟
3- در چه زمان و چه تاریخی برنده مناقصه اعلام گردیده است؟
4- آموزش و پرورش یزد بر چه اساس و معیار و با چه مجوزی درخواست نموده به اجبار با عنوان «مقتضی است» از هر دانش‌آموز آمادگی چهل هزارتومان دریافت گردد؟
5- تاکنون فرد یا افراد یا موسسه دریافت‌کننده وجه جمعاً چه مبلغ از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی در سال تحصیلی جاری دریافت و در چه زمینه‌هایی هزینه نموده و نام دریافت‌کنندگان وجوه دریافتی چه کسانی بوده و یا خواهند بود؟

اگر معاونت آموزش ابتدایی به پرسش‌های فوق پاسخ دهد و دستور لازم برای پیگیری‌ صادر نماید به یقین به منظور «لاپوشانی» تخلف آشکار اداره کل آموزش و پرورش به یزد دعوت نشده است و می‌توان گفت هدف معاون ابتدایی آن‌گونه که اشاره نموده جلوگیری از سودجویی موسسات و نهادهایی است که در حال فروش کتاب‌های تست و آزمون می‌باشند در غیر این صورت مناسب می‌داند نظر خانم حکیم‌زاده را به مطالبی که در سال 1396 در مورد اجرای طرح 6-3-3 اظهار نموده که در دوره وزارت حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر دولت دهم به خبرآنلاین گفته است، جلب نماید: «…نمایش قشنگی بود! با شتابزدگی طرح 6-3-3 را اجرا کردند. بدون آنکه نه کتابی داشته باشند نه معلمی. 11هزارنفر را از پایه‌های متوسطه و آن‌هایی که کادر خدماتی بودند بردند برای اینکه کلاس نداشتند. نمایشی شتابزده بود که هیچ دستاوردی نداشت وگرنه الان چیزی بود که به آن تکیه می‌کردیم. دوران بسیار تلخی بود برای آموزش و پرورش به نظر من.»(2)

اگر فرهنگیان یزد پاسخ قانع‌کننده‌ای در جواب پرسش‌های ارائه شده در این مقاله دریافت ننمایند خواهند گفت اداره کل آموزش و پرورش یزد هم به مدت دو روز نمایشی بر روی صحنه اجرا نمود و معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را به یزد دعوت کرد تا در این ماجرا نقش‌آفرینی نماید.

بخش‌هایی از آن‌چه قبلاً از حکیم‌زاده خوانده و شنیده بودیم این‌که گفته است: «…کاش هیچ وقت سیر رفتن به سمت آموزش غیردولتی را آغاز نمی‌کردیم اما حالا با جداسازی دانش‌آموزان در مدارس مختلف «نظام طبقاتی ساسانیان» را به شکل دیگری پیدا کرده‌ایم، در اساس با مدارس غیردولتی مخالف است و با آن مشکل دارد، مدارس غیردولتی را تافته جدا بافته می‌داند که به قوانین و مقررات عمل نمی‌کنند، تاکنون مدارس غیردولتی نتوانسته‌اند تاثیر مثبتی روی مدارس دولتی داشته باشند، مدارس غیردولتی در مقام مقایسه مثل بیمارستان‌های خصوصی با بیمارستان‌های دولتی است فقط می‌توانند خدمات خود را نسبت به دولتی‌ها با کیفیت بهتری انجام دهند، زور مسئولان وزارت آموزش و پرورش به مدارس غیردولتی نمی‌رسد و بعضی‌هاشون چنان قدرتی دارند که می‌توانند عده‌ای از مقامات اجرایی را عوض ‌کنند، به وجود مدرسه‌های تیزهوشان نیز اعتقادی ندارد و این بدترین کاری است که در حق مدرسه‌های دولتی انجام می‌شود، مدارس دولتی را خالی و بچه‌ها را متوقع می‌کنند…»

نویسنده این سطور در پی پاسخ دادن به اظهارنظرهای معاونت آموزش ابتدایی نیست ضمن این‌که با بخش‌هایی از گفته‌های معاون ابتدایی موافق می‌باشد اما پرسشی مطرح است: چگونه فردی در مقام معاونت وزارتخانه‌ای که باید با تمام توان و امکانات و برنامه‌ریزی‌های اصولی، از جمله مجری اداره موسسات و آموزشگاه‌های دولتی و غیردولتی و مصوبات مجلس شورای اسلامی و یا دستورالعمل‌های صادره از سوی وزارت آموزش و پرورش باشد اظهار می‌دارد از اساس مخالف با قانون و مقرراتی است که مجریان ذی‌ربط موظف به اجرای آن هستند.

ناگفته پیداست که هر شهروند حق دارد موافق یا مخالف با دستورالعمل و قانونی باشد اما این‌گونه اظهارنظرها از معاونت وزارت آموزش و پرورش پذیرفته نیست دوم این‌که خانم حکیم‌زاده در سفر خود به یزد از دبستانی که بازدید نموده و فیلم و خبر آن از طریق صدا و سیما یا دیگر رسانه‌ها پخش گردید آموزشگاه دولتی یا غیردولتی بوده است؟

آیا میزبانان، مقام معاونت را به یکی از ده‌ها مدرسه شهر دارالعباده برده‌اند که در سرمای آزاردهنده بسیاری از دانش‌آموزانش بدون داشتن امکانات مناسب ورزشی، آزمایشگاهی، پرورشی و نمازخانه با لباس‌های مندرس و کفش پاره و بدون وسایل و لوازم‌تحریر نشسته و به تخته سیاه کلاس خیره می‌شوند؟ و آیا به وی گزارش داده‌اند بسیاری از دانش‌آموزان این‌گونه مدارس با فقر و بدبختی صبح را به شب و شب را به صبح می‌رسانند و گاه بدون شام سر بر بالین می‌گذارند و صبحانه نخورده راهی مدرسه می‌شوند چون ندارند که بخورند!! و مکرر دیده و شنیده شده است در صف یا کلاس بی‌حال می‌شوند و روی زمین می‌افتند؟

آیا معاون وزیر در سفر به یزد حاضر شده است یک نفر از حدود هزار نفر معلم خرید خدمات آموزشی را به حضور بپذیرد تا بداند که چرا در چند سال اخیر حقوق ماهیانه حدود یک میلیون تومان با بیمه 21 روزه در ماه با دریافت هشت ماه حقوق در سال 12 ماه آن هم بعد از گذشت چندین ماه این دستمزد اندک را دریافت می‌نمایند؟ آیا از رنج و سختی‌های این عده از معلمان شریف، صبور و قانع و فداکار که به اصطلاح با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و با وعده‌های راست و دروغ بعضی از مدیران و دولتمردان روزگار می‌گذرانند ملاقاتی داشته است؟

آیا چند نفری که خانم معاون را آن‌گونه احاطه کردند و جلساتی تشکیل دادند که معمولاً با سلام و صلوات و تعریف و تمجید از یکدیگر سپری شد و بالاخره شهر یزد را ترک کرد نمی‌توانستند با کمی تامل و بررسی از حصاری که برای وی ساخته‌ بودند بیرون ‌آیند تا با قسمتی از خدمات اثرگذار بعضی از مدارس غیردولتی در یزد آشنا شود؟ و آیا به معاون وزیر گفتند سال گذشته تعدادی از موسسان مدارس غیردولتی در یزد به علت ضرر و زیان وارده و با تحمل خسارت‌های فراوان عطای موسس بودن را به لقایش بخشیدند؟

نویسنده درخواست می‌نماید معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که در مصاحبه‌ها و مراسم از احقاق حق و جلوگیری از تضییع حقوق دانش‌آموزان می‌گوید با صراحت اعلام نماید آیا ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند پشت درهای بسته بدون اعلام فراخوان و برگزاری مناقصه و طی کردن مراحل قانونی فرد یا گروه و دسته و انجمنی را انتخاب کنند و تنظیم و تدوین و تهیه کتاب و جزوه و بسته آموزشی را به آنها واگذار و مدیران کلیه مدارس را موظف نمایند برابر با آمار به تعداد هر دانش‌آموز پیش‌دبستانی مبلغ چهل هزار تومان و در جمع، چندین میلیارد ریال به حساب شخص حقیقی یا حقوقی که مربوط به آموزش و پرورش و دولت نیست واریز نمایند آیا وقت آن نرسیده است مقامات وزارت آموزش و پرورش و مسئولان اجرایی در استان و دیگر نهادهای ذی‌ربط به مسائل آموزش و پرورش استان یزد که دارای پیشینه قوی فرهنگی است رسیدگی و اعلام‌نظر نمایند و اقدام لازم به عمل آورند. ای کاش چنان می‌شد!

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
* لاپوشانی: پوشاندن عیب و خطایی با زرنگی و حیله، فرهنگ معین، جلد سوم، صفحه 3519
1- خبرگزاری مهر، 27/9/98 و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش یزد
2- خبرآنلاین، 31/3/96

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/drC3D
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا