سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد - کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود.این ویروس‌ معمولاً می‌تواند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود.

در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افراد مسن و بسیار جوان، این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی‌تر مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود.

طبق اظهارات نیل فرگوسن، استاد زیست شناسی ریاضی در امپریال کالج لندن، میزان مرگ و میر ویروس کرونا، کمتر از  SARS و MERS است، اما هنوز قابل مقایسه با آنفلوآنزای فراگیر اسپانیایی بوده و این یک نگرانی مهم در سطح جهان است. فرگوسن معتقد است که میزان مرگ و میر، احتمالاً زیاد نخواهد بود، اما ویروس‌های جدید بسیار سریعتر در میان جمعیت گسترش می‌یابند.

ولی ویروسی مخرب تر از "کرونا"ی نو ظهور در کشور و استان ما وجود دارد که سالهاست نه تنها باعث تلفات انسانی در جامعه شده بلکه قرن هاست این مملکت را از توسعه و پیشرفت عقب رانده است و آن چیزی نیست جزء ویروس مخرب و کشنده " ضعف مدیریت " که باعث شده مثلا روزانه در جاده ها نزدیک به 50 کشته داشته باشیم .

این روزها " ضعف مدیریت "  رانت و رابطه در مدیریت کلان، میانی وحتی پایینی کشور جایگاه ویژه ای پیدا کرده  و به جای شایسته سالاری و استفاده از ظرفیت های متخصص ومتعهد،ایجاد فرصت رقابت عالادنه برای رشد اقتصادی کشور، همانند بختکی به جان پایه های مدیریتی کشور افتاده است. متاسفانه به جای اینکه قدرت وجایگاه به فرصتی برای نمایش خدمت رسانی ورفع دغدغه های مردم وکمک به رفع مشکلات کشور در گردنه های حساس تبدیل شود ،به بازاری مکاره برای بالا کشیدن دار وندار ملت و رونق شغل وجایگاه اجتماعی با جناق ها ودامادهای بی خاصیت و کم مقدار برخی تبدیل شده است.

حتی سیاست وتحزب بعنوان نمادهای استحکام پایه های دمکراسی ،راه را از اهداف چندین وچندساله مشروطه خواهی جدا کرده وبرخی  آن را به مهری برای سند زدن قدرت ومدیریت به نام وخود ودارودسته اشان  مبدل کرده اند ،سیاسیون منفعت طلبی که سیاسی بازی را معبری برای کسب جایگاه برای رسیدن قدرت وثروت معنا نموده اند.

بنای سیاه نمایی ندارم ،اما موارد پیش گفته شده تنها بخشی از کابوس دهشتناکی است که از سوی برخی سیاسیون ومدیران منفعت طلب در پیش روی مردم وصاحبان واقعی انقلاب وکشور قرار داده شده است،با وجود مصادیق محرز ،کسی هم نمی تواند منکر این حجم از سوء استفاده ، رانت خواهی و انحصار های متعدد در بخش های گوناگون اقتصاد کلان ومتوسط کشور باشد.


معمولا یکی از ویژگیهای برجسته مدیران نالایق و ضعیف این است که چون مدیر سفارشی می باشند و با رابطه بر سر کار آمده اند تلاش می کنند به کرات از مکانیسم دفاعی جابجایی استفاده کنند .

از آسیب های جدی چنین مدیرانی یکی این است که در وهله اول استعدادها را خفه می کنند!! به دوعلت: یکی اینکه خودشان استعدادی ندارند و مفهوم خلاقیت را نمی فهمند دیگری اینکه می ترسند شکوفایی زیر مجموعه هویت و کارآیی آنها را زیر سئوال ببرد بنابراین مدام به فکر یارگیری و باج دهی به عده ای و در عوض تحقیر و سرکوب عده ای دیگر می افتند تا ناخود آگاه و یا خود آگاه به دو خواسته نامشروع خود برسند یکی حفظ غرور کذایی و شکسته شده و دیگری توجیه ضعف مدیریت با بحران آفرینی و متهم کردن دیگران.

یکی دیگر از ویژگیهای برجسته مدیران نالایق فقدان یا ضعف جدی وجدان کاری است یعنی چون آنها بر اساس شایستگی انتخاب نشده اند بنابراین همیشه بیشتر انرژی روانی خود را صرف غلبه بر استرسهای خیالی از دست دادن مدیریت می نمایند و بدون دلیل به زیر مجموعه خود و حتی مراجعین مشکوک می گردند و تضاد دائمی تفکر خیالی از دست دادن مدیریت و واقعیتهای موجود عملا آنها را به موجودی ستیزه گر تبدیل می کند که مدام می خواهند تعارضات درونی خود را با فرافکنی ویژگیهای نادرست به دیگران جبران کنند.

چنین مدیرانی ظاهری مغرور دارند ولی برای فریب دیگران ناخودآگاه به مکانیسم دفاعی ابطال نیز متوسل می گردند یعنی اظهار خدمت به محرومین و آدمهای بدبخت و یا حتی احسان به فقرا و... ولی غافل از این موضوع هستند که با مال دزدی احسان فایده ای ندارد و این عمل را ناخودآگاه برای رهایی از عذاب وجدان و جلب توجه دیگران انجام می دهند.این مدیران نالایق با توسل به رابطه گرایی مطلق به هرجا منتقل شوند حتما اصرار دارند معاونین خود را که اکثرا آدمهای ضعیف تر از خود ایشان هستند خودشان انتخاب نمایند و اگر به علت شرایط تخصصی افراد نتوانست چنین کند دوست دارد آن پستها خالی بماند و اگر هم ناچار شد همیشه مراقب آنها می گردد که برایش خطری محسوب نشوند.آسیب جدی دیگر چنین مدیرانی این است که کیفیت خدمات را فوق العاده پایین می آورند و اصلا "انجام وظیفه و خدمت " برایشان مفهومی ندارد و بنابراین به هربهانه از پذیرش مسئولیتهای قانونی خود طفره می روند و حتی حاضرند آبرو و شرف انسانی ارباب رجوع را زیر سئوال ببرند ولی انجام وظیفه نکنند.

آسیب بعدی اینکه مدیران نالایق و ضعیف امنیت روانی مجموعه زیردست خود را همیشه به هم می زند و با جاسوس پروری انگیزه کاری افراد را با خطر جدی مواجه می نماید یعنی این تیپ مدیران دوست دارند همه برای آنها خبرچینی کنند و در چنین فضای مدیریتی خوبان یا منزوی می شوند و فرسوده می گردند و یا اینکه ناچار به اعتراض می گردند که چون سیستم بازرسی نیز متاسفانه خودش از دانه های زنجیر ارتباطی چنین مدیرانی محسوب می شوند براحتی شخصیت آنها را با چالشهای جدی روبرو می نمایند و ای بسا استعدادهای درخشان با چنین بازخوردهای به نیروهای مخل امنیت روانی جامعه بدل می شوند .


به طور کلی اگر ما به محیط کاری چنین مدیرانی سر بزنیم یا با آدمهای ترسو و محافظه کار مواجه می شویم که جرات اظهار نظر ندارند و یا با موجوداتی متملق روبرو می شویم که خود را پاک باخته اند و دیگر هویتی برایشان باقی نمانده است و نتیجه چنین شرایطی مطمئنا هر فرضی خواهد بود به جز خدمت خلق و انجام وظیفه قانونی. به راستی تا کی باید تاوان اشتباهات افراد نالایق و ویروس مخرب" ضعف مدیریت " از بیت‌المال و حیثیت نظام  پرداخت شود؟ چقدر از این سوء مدیریت‌ها باعث ایجاد نارضایتی مردم از مجموعه مدیریتی و دولت شده  و خواهد گردید؟

این مدیران رانتی ، ژن برتری و باندی را چه کسی بر‌می‌گزیند و چرا وقتی ناتوانی و ناکارآمدی ایشان اثبات شد، هیچ کس سراغ مقام منصوب کننده و تصمیم گیرنده که این فرصت را برای فردی با این ظرفیت و توانمندی پایین از جایگاه کسب شده ایجاد کرده، نمی‌رود و او را بازخواست و محاکمه نمی‌کند؟ این حاشیه های امن تا کی ادامه خواهد داشت؟

آیا در کشورهای مترقی و پیشرفته نیز نوع انتصاب مدیران و فرایندهای طی شده در انتخاب این افراد به همین شکل است؟ براستی اگر این مدیران رانتی و ضعیف بر سر مسئولیت و منصب نبودن کشور به این جا می رسید که به این میزان اقتصاد وابسطه به نفت باشد و با اندک اخمی از طرف کشورهای اروپایی تلاطم در بازار و اقصاد کشور ایجاد  شود . چرا این مدیران ضعیف و نالایق به جای تلاش و کوشش مضاعف مدام بر طبل وابستگی به غرب به ویژه آمریکا می کوبند ؟ به طور حتم با مدیریت این افراد نالایق هر بحرانی در کشور به  فاجعه تبدیل می شود .

سید علی فراز مدرس دانشگاه

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا