محسن اختياري

كرونا آمد ؛ ناگهان و بدون هرگونه دعوت و بدور از انتظار ؛ در گوشه اي از گستره پهناور زمين از يك انسان آغاز و به طرفه العيني به تمام گوشه و كنار جهان سرك كشيد و سايه ناميمون خود را بر تن مام زمين گسترانيد . خيلي زود تيتر اول روزنامه ها و خبر اول تمامي رسانه هاي جهان شد و فكر و ذهن كل مردم زمين را با خود مشغول نمود ؛ جوامع را به تعطيلي كشانيد ، اقتصاد را زمين گيركرد و بار سنگيني بر تمام كشورهاي جهان تحميل نمود .

زحمات بي سابقه اي بر دوش همه جوامع گذاشت و بيشتر از همه مسئولان بهداشت و سلامت جوامع را با خود درگير نمود و در نهايت تاسف و تالم جان انسانهاي بي گناه بسياري را گرفت .

اما دير يا زود كرونا مي رود و اين اتمسفر فشار از چهره زمين و گرده جوامع انساني برداشته خواهد شد ؛ و در اين ميان چيزي كه برجاي خواهد ماند تجربه هاي بزرگ و بي نظيري خواهد بود كه بواسطه حضور اين مهمان ناخوانده و تبعات عظيم آن در ذهن و خاطره ملتها و نيز دولتها حك شده است .

اينكه نوع انسان چقدر ضعيف است ، حتي به ظاهر قدرتمندترين انسانها بر كره زمين كه بزرگترين ارتش ها با بالاترين سطح تجهيزات و سلاحها را در اختيار دارند و چه بسا جولان مي دهند و گهگاه ظلم مي كنند ، حالا در مقابل حقيرترين موجود همچون يك ويروس نامرئي كه حتي براي ديدن آن نياز به ابزاري دقيق و مجهز است ، مفلوك و درمانده شده اند .

هم سويي و همدلي كه در بسياري جوامع در سايه هجوم يك دشمن قدرتمند مشترك و واحد ايجاد شده است كه هيچ تفاوت و تضادي هم قائل نيست و نه پير مي شناسد ونه جوان ،  نه قوي و نه ضعيف ، و نه فقير و نه غني ، بويژه در جوامعي همچون مردم عزيز و نوع دوست و ميهن پرست خودمان كه بر بنيان هاي محكم فرهنگي و اعتقادي استوارند .

اقتصادي كه در كل جهان زمين گير شده است بخصوص براي آنها كه همه دنيايشان را بر پايه پول و سرمايه داري بنيان نهاده اند .

اينكه چقدر اين دنيا بي ارزش است و فاني ، در حاليكه چه بسيار انسانهاي ضعيف به ظاهر قدرتمندي كه زاييده شرايطي خاص جولان مي دهند و چه بسا ظلم مي كنند و انسانهاي مظلوم و بي گناه ديگري را به زحمت مي اندازند و يا حتي قرباني مي كنند .

اما عملكرد دولتها و كشورهاي مختلف در مواجهه با اين بحران عظيم روي ديگر سكه است ؛ از كشورهايي همچون چين و شرق آسيا با فرهنگ و انديشه هاي خاص خود ، عليرغم جمعيت انبوه حتي به عنوان مبداء و كانون شيوع ويروس و گسترش بيماري بيشتر از بسياري نقاط ديگر دنيا در معرض تهاجم و گسترش بودند اما با تدابير و روشها و سياستهاي خاص خود به نوعي بيماري را كنترل كردند ، تا جوامع غربي همچون اروپا و بويژه آمريكا به عنوان مدعيان بزرگ فرهنگ و دانش و تكنولوژي بعضا درمانده و مستاصل شدند و چه بسا در مقابل اين ويروس حقير و ناچيز سر خم كردند وكم آوردند .

تجربه هاي اجتماعي كوچك و بزرگ بسياري كه كشورها در جوامع خود در مدت رويارويي با اين بحران بزرگ و منحصر بفرد پشت سر گذاشتند .

و بسيار تجربه ها و جنبه هاي متعدد ديگري كه در اين فرايند از سر ساكنان زمين گذشت .

اما آيا پس از كرونا چه خواهد شد ؟ آيا با مشاهده و پشت سرگذاشتن اين تجربه هاي خاص و منحصر بفرد جهان وارد مسير تازه اي از زندگي بشري خواهد شد ؟ آيا روند مديريت و سياستهاي كنترل و اداره جوامع دچار تحول و دگرگوني خواهد شد ؟ آيا تجربه هاي موفق كشورهايي نظير چين به عنوان پرجمعيت ترين كشور كره زمين و كانون پيدايش و گسترش ويروس ، در مقابله با مسير بعضا ناموفق يا كمتر موفق جوامعي همچون برخي كشورهاي پرادعاي غربي ، برسياستهاي كلي و بنيادين بشري در روند نظام جهاني و اداره امور جوامع بشري تاثيرگذار خواهد بود ؟ آيا نوع بشر بايد منتظر تولد " ايسم هاي " ديگري در ادامه زندگي خود بركره خاكي باشد ؟ و در يك كلام آيا پس از كرونا دنيا وارد مسير تازه اي از زندگي و حيات خواهد شد ؟

اين ها و بسياري سوالات ديگر ، پرسشهاي اساسي پيش روي بشر است كه شايد در حال حاضر برجسته ترين فيلسوفان و خبره ترين سياستمداران هم نتوانند پاسخ مشخص و قانع كننده اي براي آن بيابند .

پس بايد منتظر ماند تا همچون هميشه زمان پاسخ دقيق و درست اينگونه پرسش ها را در معرض ذهن جستجوگر بشر قرار دهد .

و در وراي تمامي اين اوصاف اميد داريم در دوران پساكرونا زمين مكان زيباتري براي زندگي فرزندان آدم باشد .

 به اميد فرداهايي بهتر

                                                                               محسن  اختياري

 

  • نویسنده : محسن اختياري
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا