یزد فردا: عصر روز گذشته با حضور محمدعلی طالبی استاندار یزد و جمعی از مسئولین شهرستان بافق گلنگ احداث سایت خورشیدی 10 مگاواتی کوشک در زمینی به مساحت 20 هکتار توسط شرکت سرمایه گذاری برق وانری غدیر به زمین زده شد.

در ابتدای این مراسم طالبی استاندار یزد گفت: شهرستان بافق و استان یزد بهشت انرژی خورشیدی است و خوشبختانه این موضوع در کشورو استان مورد توجه بوده است و امروز بزرگترین تولیدکننده برق خورشیدی در کشور هستیم.

وی در ادامه افزود: این اولین نیروگاهی هست که در شهرستان بافق در حال احداث است و وقتی این همه منابع خوب خورشیدی را در شهرستان داریم و بعد از سال ها اولین نیروگاه را کلنگ بزنیم به معنای این است که خیلی زودتر از اینها می توانستیم این کار را انجام دهیم.

استاندار یزد تصریح کرد: نکته ای که در این دو سال در برنامه توسعه ای از جمله در شهرستان محروم و کمتر برخوردار با آن مواجه شدیم کمبود انرژی برق برای اجرای بعضی از طرح های اقتصادی بزرگ و بعضی از زمینه های جالب مشارکت مردم بود. در یک زمانی دشت یزد اردکان محل استقرار صنایع بزرگ استان بود و هیچ موقع کمبودها به چشم نمی آمد و هیچ موقع اهتمام جدی که باید در جهت رفع بعضی از موانع زیر ساختی در بعضی از مناطق استان صورت بگیرد عملا انجام نمی شد و یا در اولویت های چندم بود.

طالبی بیان داشت: امروز سیاست استان توزیع عادلانه منابع و فراهم کردن عادلانه زیرساخت ها برای توسعه است. ما امروز موانعی را برای توسعه دشت یزد اردکان برای بعضی از صنایع ایجاد کردیم و زمینه هایی را در سرمایه گذاری های جدید در مناطق کمتر برخورد فراهم می کنیم. یکی از زیر ساخت هایی که بسیار مورد نیاز است و متاسفانه بسیار هم مشکل داریم بحث برق هست. با احداث این نیروگاه که در کنار معادن کوشک و آسفوردی است می توان طرح های توسعه ای بزرگی را داشته باشیم.

استاندار یزد در پایان اظهار داشت: امیدوارم شروع عملیات اجرایی این نیروگاه خورشیدی شروع یک حزکت خیلی خوب در جهت توسعه همین منطقه باشد و توسعه این منطقه کمک می کند تا در شهرستان های بافق و بهابادحرکت های خوبی صورت گیرد.

در ادامه سیدفریدالدین معصومی مدیرعامل هلدینگ غدیر و پیمانکار این پروژه گفت: کشور ما بین 280 تا 300 روز آفتابی دارد ولی در عین این که این نعمت را داریم تقریبا 374 مگاوات از 81 هزار مگاوات ظرفیت نامی کشور را از انرژی خورشیدی تولید می کنیم که این آمار کمتر از نیم درصد برق کشوراست در صورتی که در اروپا تقریبا 20 درصد ایران تابش دارند ولی 80 درصد تولید برق آنها از طریق نیروگاه خورشیدی است.

وی در ادامه افزود: ما قدر گاز را در کشور به خوبی ندانستیم و برق وانرژی غدیر به عنوان اولین شرکتی که در حوزه گاز فعالیت می کرده اعداد وارقام گاز برای ما خیلی مهم است. اولین شرکت خصوصی هستیم که این کار را انجام دادیم و حداقل قدر گاز هم در کشور و هم وزارت نیرو بیشتر دانسته شود.

مدیرعامل شرکت هلدینگ برق وانرژی غدیر تصریح کرد: این شرکت نه نیروگاه برق با ظرفیت نامی 2340 مگاوات دارد که سه واحد از این نیروگاهها خورشیدی هست که یکی از آنها در یزد است و با توجه به پتانسیلی که یزد دارد امیدواریم بیشتر نیروگاهها را در یزد احداث کنیم. 200 مگاوات برنامه استراتژیک ما تا سال 1405 است و امیدواریم به این هدف برسیم.

دکتر معصومی به مشخصات نیروگاه کوشک اشاره و بیان داشت: نیروگاه 10 مگاواتی  خورشیدی فوتو ولتائیک است که با سرمایه گذاری 6 میلیون یورو(150 میلیارد تومان) انجام خواهد شد. و امیدواریم تا نیمه اول سال 1400 به بهره برداری برسد. سرمایه گذاران ما شرکت سرمایه گذاری غدیر و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح که سهام داران عمده ما هستند حمایت کردند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا