امسال اتفاقات کوهنوردی بیش از گذشته بر آمارهای حوادث استان افزوده است به نحوی که براساس گزارش‌های ارائه شده شاهد افزایش ۲۸ درصدی حوادث کوهستان و رشد ۵۰ درصد حادثه‌دیدگان در سال جاری هستیم.

یزدفردا: دکتر «محسن حرازی‌زاده» مدیر کل جمعیت هلال احمر استان یزد در رابطه با حوادث مربوط به کوهنوردی، اظهار می‌کند: از ابتدای امسال تا شش مهرماه، ۳۴ حادثه در کوهستان‌های یزد گزارش شده که در این رابطه ۷۲ نفر دچار حادثه شده‌اند.

وی از سه سورتی پرواز به مدت افزون بر سه ساعت و انتقال یکی از مصدومان این حوادث از طریق امداد هوایی خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه آمار حوادث کوهستانی استان یزد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته و تعداد افرادی حادثه دیده نیز ۵۰ درصد بیشتر شده است.

دکتر «احمد دهقان» رئیس سازمان اورژانس یزد نیز به دنبال فوت اخیر یک کوهنورد یزدی در حین کوهنوردی در منطقه خضرآباد، در این رابطه عنوان می‌کند: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ مورد از ماموریت‌های اورژانس یزد به حوادث مربوط به کوه بوده که عمدتاً تیم ویژه کوه از جمعیت هلال احمر درگیر این حوادث می‌‎شوند.

چه افرادی کوهنوردی نکنند؟

کوهنوردی یکی از ورزش‌های هوازی و بسیار محبوب در بین مردم است که بعضاً با نگاهی سهوی به این ورزش، آن را یک ورزش راحت و تفریحی تلقی می‌کنند در صورتی که کوهنوردی یکی از ورزش‌های سنگین محسوب می‎شود و نیازمند تخصص و آمادگی لازم است، پس شاید لازم باشد گاهی به دنبال این سوال برویم که چه افرادی کوهنوردی نکنند و چه افرادی باید در این باره محتاط باشند؟

دکتر دهقان رئیس اورژانس استان با هشدار به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌گوید: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند ناراحتی قلبی و فشار خون از انجام ورزش‌های سنگین و بدون مشورت با متخصص خودداری کنند.

این مسئول به وقوع حوادث مشابه در کوه خضرآباد که محل حادثه اخیر بوده است، اشاره و خاطرنشان می‌کند: حوادث مربوط به کوهنوردی و در بستر کوه شامل اتفاقات مختلفی مانند سقوط از ارتفاعات هستند ولی بعضاً شاهد حوادث‌ دیگری مانند افت شدید قند خون در برخی از کوهنوردان به دنبال بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت هستیم که گاهاً منجر به از دست دادن جان افراد می‌‎شود.

وی در مورد هر نوع آسیب‌دیدگی به خصوص در مسیرهای صعب‌العبور که جان افراد را تهدید می‌کند، می‌گوید: کوهنوردان حرفه‌ای حتماً برای کوهنوردی در مسیرهای صعب‌العبور از تجهیزات کامل بهره می‌گیرند و در این مسیرها به صورت گروهی کوهنوردی می‌کنند.

رئیس اورژانس یزد آگاهی از کمک‌های اولیه و وجود تجهیزات مربوطه را در هنگام صعود از ارتفاعات ضروری می‌خواند و روشن کردن آتش را بهترین راهکار برای راهنمایی نیروهای امدادی در صورت بروز هر نوع حادثه در هنگام کوهنوردی برمی‌شمارد.

دکتر حرازی‌زاده مدیر کل جمعیت هلال احمر استان بر پرهیز کوهنوردان از کوهنوردی انفرادی تاکید می‌کند و می‌گوید: به هیچ وجه کوهنوردان به تنهایی و بدون تجهیزات به کوه نروند و حتماً  قبل از کوهنوردی به افراد نزدیک و آشنایان خود در این باره اطلاع بدهند.

این مسئول در پایان تاکید می‌کند: افراد حتما قبل از کوهنوردی در مورد کوه و تجهیزات و کمک‌های اولیه آگاهی لازم را کسب کنند و سپس نسبت به تصمیم خود اقدام کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا