سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: برای خرید تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی نیاز به اعتبار و همراهی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان داریم.

یزدفردا: سیدمحمد میرجلیلی، ظهر سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت روز آتش نشان اظهار داشت: یزد از جمله استان‌هایی بود که اقدام به خرید تجهیزات اطفا حریق برای ساختمان‌های بلند کرد و یک نردبان ۵۶ متری و بالابر ۳۶ متری به تجهیزات آتش نشانی یزد اضافه شد.

وی عنوان کرد: قرار بود سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتباری به خرید برخی تجهیزات مورد نیاز دیگر اختصاص دهد اما تاکنون این تخصیص صورت نگرفته و با توجه به گرانی این تجهیزات، باید اعتبار آن در همان زمان اقدام برای خرید پرداخت شود.

میرجلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه راهبر اصلی آتش نشانی، کاهش خطر است، اظهار داشت: کیفیت کار آتش نشانی به سرعت در رسیدن به محل حادثه و عملکرد مطلوب در هنگام انجام عملیات است که در این راستا چهار راهبرد مدنظر قرار گرفته است.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با اشاره به اینکه دریافت آدرس از حادثه دیدگان، انتقال آن به خودروهای آتش نشانی و پیدا کردن آدرس، سبب از دست رفتن زمان زیادی می‌شود که برای رفع این مشکل، سامانه هوشمند هدایت ناوگان آتش نشانی راه اندازی شد.

وی عنوان کرد: در صورتی که مردم از اپلیکیشن SOS در گوشی‌های همراه خود استفاده کنند، به محض تماس، آدرس آنها از طریق نقشه هوشمند در اختیار آتش نشانی و خودروهای آن قرار می‌گیرد و به سرعت و بدون اتلاف وقت به محل حادثه اعزام می‌شوند.

میرجلیلی اظهار داشت: در صورتی که این سامانه فراگیر شود، بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه در وقت صرفه جویی خواهد شد.

وی، افزایش تجهیزات را عامل بهبود عملکرد در زمان وقوع حادثه و حریق دانست و گفت: سامانه‌های غبار آب به همین منظور تهیه و روی خودروهای آتش نشانی نصب شده و با مقدار کم آب می‌تواند حریق‌های کوچک را اطفا کند که این تجهیزات بسیار برای بافت تاریخی مناسب است زیرا خرابی‌های حاصل از ریزش آب برای اطفا حریق را در بافت خشت و گلی به دنبال ندارد.

میرجلیلی، آموزش و توانمندسازی نیروهای آتش نشان را نیز از راهبردهای مهم در رسیدن به کیفیت مناسب خدمات آتش نشانی یزد برشمرد و عنوان کرد: دوره‌های آموزشی متعددی نیز در این راستا برگزار شده که از آن جمله می‌توان به رفتارشناسی حریق و … اشاره کرد.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد در مورد استاندارد زمان رسیدن به محل حادثه را ۳ دقیقه اعلام کرد و گفت: ایان زمان اکنون برای واحدهای تجاری ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه و برای واحدهای مسکونی، ۴ دقیقه است.

وی در مورد حوادث نیز بیان کرد: در سال جاری ۶۱۵ حریق و ۸۳۴ حادثه در استان یزد رخ داده که نیروهای آتش نشان به محل این حوادث اعزام شده‌اند و این میزان حادثه در استان یزد بسیار زیاد و هفت برابر برخی آمارهای اعلام شده در شهرها و کشورهای دیگر است.

میرجلیلی یادآور شد: بیشترین حوادث یزد مربوط به حبس شدن در آسانسور و بعد از آن نیز مربوط به حریق معابر است.

وی در مورد برقراری تماس‌های تلفنی با ۱۲۵ نیز عنوان کرد: در طول هفته حدود ۳ هزار مورد تلفن به سازمان آتش نشانی می‌شود که ۲ هزار و ۸۰۰ مورد از آنها مزاحمت تلفنی یا تماس‌های بی مورد است.

در حال حاضر ۱۵۵ نیروی آتش نشان و ۲۰ نیروی ستادی در ۱۲ ایستگاه آتش نشانی یزد مشغول خدمات رسانی به مردم هستند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا