یزدفردا: بزرگان کشور از این رو این دهه را مزین به این نام مبارک کرده اند که فرهنگ سنت حسنه وقف که در بسیاری از امور راهگشای مشکلات جامعه مسلمین است توسعه یابد و همچنین این سنت را نیز از چند دهه پیش ایجاد کرده اند که در این هفته عزیز از واقفان ارجمند تجلیل و همت خیرمندانه ی آنان ستوده میشود.

لذا ضمن قدرشناسی از همه خادمان وقف در سراسر کشور و همه مدیران و پرسنل کوشا مومن و دلسوز
در نهاد مقدس اوقاف و امور خیریه که عمر پربهای خود را صرف توسعه سنت نبوی و علوی و همچنین محافظت و اجرای صحیح و کامل نیات خیر واقفان عزیز نموده اند و بی آنکه قصد جسارتی به ساحت مقدس هیچ فردی داشته باشیم حسب وظیفه شرعی مورد بسیار مهمی را که همین اکنون استانمان درگیر آن است و مع الاسف مرتبط با موضوع وقف .به استحضار همگان میرسانیم:

موزه موقوفه میرزا محمد کاظمینی

سروران عالیقدر
تجلیل و ستودن و نوازش واقفان پیشکشتان!
لااقل جواب سلامشان را بدهید!
یا اگر واقفی اعتراضی در خصوص مورد وقف خود  داشت و خدمتتان رسید محلش بگذارید!
از یکی دو ماه پیش تا کنون شبهه دردناکی در خصوص یکی از ارزنده ترین موقوفات کشور از طرق مختلف مطرح و بسیاری از علاقمندان به سنتهای رسول مکرم اسلام(ص) را نگران و به شدت ناراحت ساخته است.
سایت خبری وزین یزد فردا موضوع مفقود شدن بخش بزرگی از محتویات هفت گنجینه ارزشمند موزه کاظمینی را مطرح کرد و اصحاب رسانه نیز به عنوان چشم تیزبین جامعه با دلسوزی آن را پی گرفتند.
اما در کمال تعجب از دیوار صدا در آمد ولی از مسئولین استان هیچ صدایی در نیامد!
انگار نه انگار که اینجا کسی مدعی شده که مال و اموال خودش نه! بلکه بخش بزرگی از بیت المال مسلمین ممکن است اتفاق خیلی بدی برایش افتاده باشد!!
انگار نه انگار که آقایانی در هر استان متولی حراست و حفاظت از بیت المال هستند!!
هیچی نگفتند! سکوت کامل! گویی اصلن صدای فریادی را نشنیده اند!
واقعن اگر روزی کسی کتاب عجایب دارالعباده را بنویسد حتمن این را هم باید بنویسد که چندین هزار کتاب خطی و سندهای. تاریخی اسلامی که نویسندگانش بعضا دانشمندان بزرگ شیعه اثنی عشری بوده اند و هر کدام از آنها به لحاظ معنوی غیرقابل ارزش گذاری و از حیث مادی بسیار گران بها بوده اند جلو چشم همه گم شده و هیچ هیچ هیچ. کس اصلن مطلع نشده است!!!
و بعد هم وقتی یک نفر رفته به همه آنها کتبا نامه نوشته و حتی افرادی حضوری رفته و گفته اند و سعی در ایجاد حساسیت کرده اند  هیچ کس اصلن و ابدا به روی خودش نیاورده! الله اکبر!!
بعد که از حصول نتیجه با نامه نگاری و صحبت رو در رو ناامید شده رفته و با اصحاب رسانه که چشم و گوش بیدار و حساس جامعه هستند صحبت کرده و آنها با فهم موقعیت و درک اهمیت بلافاصله موضوع را رسانه ای کرده اند ....ولی...باز هم ...
الله اکبر! ...متولیان حفاظت وحراست از بیت المال کلامی به زبان نیاوردند و این خسارت بزرگ به بیت المال حتی به اندازه نیش پشه ای هم در آنها درد  ایجاد نکرد که لااقل آخی بگویند!!

در کتاب فهرست اسناد موقوفات ایران.جلد دوم از دفتر پنجم .در صفحه 624 که توسط خود اداره کل اوقاف استان منتشر شده مشخصا آثار اهدایی در موزه میرزا محمد کاظمینی منتشر شده است که تصویر آن تقدیم میگردد.
اکنون این چیزی است که خود اوقاف کتبا و در کتاب خودش آورده است .
هر چند برخی از موارد موزه بسیار بسیار بیشتر از چیزی است که در کتاب مذکور ذکر شده است.
مثل کتابهای چاپ سنگی که تعدادش 200 جلد نوشته شده ولی واقف به مرور تعداد بسیار بیشتری اهدا نموده که تعداد کتب چاپ سنگی از 200 جلد به 2000 جلد رسیده است.
یا سندهای تاریخی که از 32000 عدد به مرور به حدود 45000 عدد افزایش یافته و البته رسیدهای مربوطه که تحویل مدیر آستانه مقدسه امامزاده گردیده نزد واقف موجود است و اینجانب اصل آنها را رویت کرده ام.
یا نسخه های خطی که در مراسمهای رونمایی هر بار دهها جلد اضافه شده و اکنون بنا به گفته واقف حداقل 700 نسخه از آنها موجود نیست!!
لازم به توضیح است وجود 2000 نسخه خطی و 2000 نسخه چاپ سنگی در موزه را مدیر امامزاده اقای سید ابوالحسن آیت اللهی طی نامه ای به معاون محترم ریاست جمهوری کتبا اعلام نموده است.
اکنون اگر چه وظیفه استاندار یزد میدانیم و از گذشته نیز میدانسته ایم که برای بررسی و پیگیری این موضوع بسیار مهم و ثلمه بزرگی که ممکن است به بیت المال خورده باشد جلسه شورای تامین استان را تشکیل دهد و موضوع را با جدیت تمام پیگیری نماید  ولی چون ایشان از مدتها قبل در جریان موضوع بوده و هیچ اقدامی ننموده اند لذا از مقام عالی دادستان محترم استان یزد میخواهیم به عنوان مدعی العموم و به نمایندگی از مردم دارالعباده دستورات لازم جهت اولا پلمپ موزه جهت جلوگیری از هرگونه ورود و خروج ا قلام و سپس دستورات لازم جهت شمارش و مقابله دقیق موارد موجود با آنچه که در 23 جلد کتاب نفیس توسط اندیشمندان کشور به منظور معرفی اقلام موحود در موزه نوشته شده  با حضور مسئولان امنیتی انتظامی و قضایی را صادر فرمایند .

علی اصغر حسینیان

به نمایندگی جمعی از اصحاب
فرهنگ و اندیشه یزد










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا