سرمایه‌گذار طرح «دوچرخه‌های اشتراکی» در یزد از خسارت ۸۰ میلیون تومانی به علت تعویق در بهره‌برداری آن خبر داد؛ طرحی که عضو شورای شهر یزد نوید افتتاح این طرح تا پایان هفته جاری را می‌دهد.

یزدفردا: فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی که با شور و هیاهوی زیادی از سوی مسئولان شهر یزد اعلام شد و تا مدت‌ها نیز تیتر یک مطبوعات یزد بود، توسعه حمل و نقل پاک یا حداقل قدمی برای حرکت در مسیر تحقق شهر دوچرخه‌ها را نوید می‌داد اما وعده‌های افتتاح این طرح با وجود نمایش زیرساخت‌های آن در مناطق مختلف شهر، یک به یک به تعویق افتاد.

تعویق بهره‌برداری از طرح «دوچرخه‌های اشتراکی» شهر یزد، کم‌کم هراس محقق نشدن آن را در دل شهروندان نیز ایجاد کرد ولی در عین حال، این تعویق‌ها منجر به خسارت قابل توجهی به دوچرخه‌ها به خصوص به واسطه سرقت و استهلاک آنها در فصل تابستان در نبود هیچ سایبانی برای آنها شد.

«امین عطاران» سرمایه‌گذار طرح دوچرخه‌های اشتراکی و اولین طراح و تولید کننده و مجری سیستم دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند نسل سوم در ایران اظهار می‌کند: این دوچرخه‌ها قرار بود زودتر در اختیار مردم قرار گیرد ولی اجرای طرح به دلیل ویروس کرونا، آماده نشدن سایبان ایستگاه‎ها، اپلیکیشن و برنامه‌نویسی و همچنین اعلام نشدن تعرفه‌ها از سوی شورای شهر و شهرداری به تاخیر افتاد.

وی از خسارت ۸۰ میلیون تومانی تاخیر در راه‌اندازی طرح دوچرخه‌های اشتراکی در یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: این خسارت‌ها شامل سرقت چند دوچرخه، ۴۰ عدد زین و لنت و دسته ترمز، آسیب رساندن به کیبورد و مانیتورهای نصب شده در ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی بود.

این سرمایه‌گذار از مردم خواست تا در حفظ و نگهداری دوچرخه‌های اشتراکی همانند دوچرخه و وسایل شخصی خود کوشا باشند.

آغاز بکار دوچرخه‌های اشتراکی تا پایان هفته

آنچه باقی‌مانده است، ساعت‌شمار معکوس تا زمان افتتاح طرحی است که می‌تواند گام موثری در توسعه حمل و نقل پاک در روزهای کرونایی باشد؛ نوعی از حمل و نقل که به گفته برخی از کارشناسان، به علت فاصله‌گذاری ایجاد شده می‌تواند در کاهش شیوع کرونا نیز نقش داشته باشد. اما انتظار تا کی؟

«الهه جورابی» عضو شورای شهر و نائیب رییس هیات دوچرخه‌سواری استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با تعویق بهره‌برداری از طرح دوچرخه‌های اشتراکی این شهر تصریح می‌کند: به دلیل شیوع ویروس‌کرونا، اندکی از برنامه‌ی تجهیز ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند عقب ماندیم اما در هفته جاری، این طرح مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت https://bike.yazd.ir نسبت به ثبت‌نام مشخصات خود جهت استفاده از این طرح اقدام کنند.

عضو شورای شهر یزد با بیان این که از پایان هفته جاری، ۲۷۶ دوچرخه اشتراکی هوشمند در ۱۰ ایستگاه دوچرخه وارد خیابان‌های شهر دوچرخه‌ها می‌شوند، می‌گوید: در صورت استقبال شهروندان، این تعداد دوچرخه افزایش می‌یابد.

وی دوچرخه‌های اشتراکی را مرتبط با موضوع هوشمندسازی شهر می‌داند و می‌گوید: باید بتوانیم در راستای فرهنگ‌سازی و استفاده از وسایل حمل و نقل پاک، حرکت خود را با استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی سرلوحه کار قرار دهیم.

وی توسعه حمل و نقل سبک برای شهر یزد را ضروری اعلام و عنوان می‌کند: برای اولین بار، دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند در سطح شهر جهانی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

جورابی در پایان از قابل ردیابی بودن این دوچرخه‌ها توسط یک مرکز کنترل خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: برای این دوچرخه‌ها قفل هوشمند در نظر گرفته شده که روی دوچرخه‌ها نصب شده است. البته این دوچرخه‌ها به صورت شهری و جهت استفاده گروه سنی بیش از ۱۵ سال طراحی شده و زین آن نیز برای قدهای ۱۴۰ تا ۱۹۰ سانتی‌متر منظور شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا