معاون امور عمرانی و زیربنایی شهرداری یزد از برنامه ریزی برای مناسب سازی مناطق پرتردد یزد ظرف سه سال آینده خبر داد.

محمدعلی سلمانی ندوشن با اشاره به اهمیت مناسب سازی شهری و اقداماتی که شهرداری یزد در این زمینه انجام داده است، اظهار داشت: شهر یزد از مهرماه امسال به عنوان پایلوت شهر دسترس‌پذیر انتخاب شده و تلاش ما در شهرداری، مناسب سازی شهری برای تمام اقشار از معلولان ضایعه نخاعی تا زنان باردار، سالمندان، نابینایان و ناشنوایان است.
وی با اشاره به اقداماتی که تاکنون در این زمینه در سطح شهر انجام شده است، عنوان کرد: مناسب سازی از اتوبوس‌های شهری آغاز شد و 10 دستگاه اتوبوس مجهز به رمپ و قابل استفاده برای معلولان ضایعه نخاعی، کالسکه، سالمندان و ناشنوایان با اعتبار 30 میلیارد تومان خریداری شد.
سلمانی ندوشن بیان کرد: 30 درصد از اتوبوس‌های قبلی نیز با تمهیدات سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد مناسب سازی شده است.
وی همچنین عنوان کرد: تمام طرح‌های شهری حوزه معاونت شهرسازی نیز دارای پیوست مناسب سازی است.
معاون شهردار یزد یادآور شد: از سال گذشته چهار ناظر معلول برای پنج منطقه شهرداری یزد به کار گرفته شدند تا پروژه‌های در دست اجرای شهرداری را به لحاظ مناسب سازی کنترل کنند و در صورتی که امضای آنها پای کار پیمانکاران نباشد، کار از پیمانکار تحویل گرفته نمی شود.
سلمانی ندوشن با بیان اینکه مناسب سازی دارای شیوه نامه و ضوابطی است، عنوان کرد: اغلب پیمانکاران دانش فنی در این زمینه ندارند بر این اساس با تصمیم گیری‌های انجام شده، تمام پیمانکارانی که از این پس می خواهند پروژه های شهرداری را بر عهده بگیرند، باید آموزش‌های لازم را فرا گرفته و گواهی پایان دوره در این زمینه به شهرداری ارائه دهند.
وی همچنین از راه اندازی دبیرخانه مناسب سازی شهری در شهرداری یزد خبر داد و اظهار داشت: معلولان تقاضاهای خود را به این دبیرخانه ارجاع می دهند و یک تیم سه نفر، درخواست‌های آنها را تا مرحله اجرا، پیگیری می کنند.
سلمانی ندوشن همچنین از ایجاد پارکینگ‌های اختصاصی ویژه معلولان در سطح شهر جهانی یزد خبر داد و یادآور شد: تابلوهای این ایستگاه ها تا پایان سال در نقاط مشخص شده، نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه مناسب سازی شهری در تمام شهر یزد ظرف سه سال آینده انجام می شود، عنوان کرد: در همین راستا، طرح هفت خوان آغاز شده و پایش نقطه به نقطه یک مسیر رفت و برگشت 10 کیلومتری توسط یک تیم در حال انجام است.
معاون شهردار یزد عنوان کرد: بر اساس این طرح تمام اصلاحات مورد نیاز برای مناسب شدن مسیر به منظور تردد اقشار مختلف از جمله معلولان، از قبیل همسطح سازی، اصلاح شیب، رفع موانع و ... انجام می شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا