مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به پایان کشت محصولات زراعی پاییزه ، گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ ، کشاورزان در سه هزار و ۶۵۰ هکتار اراضی گندم، جو و دانه روغنی کلزا کشت کردند که نسبت به سال زراعی ماقبل ۱۲ درصد کاهش دارد.

یزدفردا: مهدی غیب الهی ، تغییر الگوی کشت، تداوم ۲۰ سال پدیده خشکسالی و کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی را از جمله دلایل کاهش سطح زیرکشت عنوان کرد و افزود: از این مقدار سطح زیرکشت، ۲ هزار و ۸۸۰ هکتار به کشت گندم ، ۶۸۰ هکتار جو و ۹۰ هکتار هم به کشت کلزا اختصاص دارد .

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۵۰۰ خانوار کشاورز در کاشت این محصولات فعالیت دارند، خاطرنشان کرد : کشاورزان برای تامین نان مورد نیاز مردم به گندم، تولید جو برای خوراک دام سبک و طرح خودکفایی روغن کلزا با روش های علمی و نوین تلاش می کنند.

غیب الهی اظهار کرد: امسال برای کاشت محصولات یادشده ۴۷۰ تن کودشیمیایی و ۷۳ تن بذرگواهی شده در اختیار بهره برداران استان گذاشته شد و بوجاری بذور کشاورزان ، در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشت مستقیم ، خطی‌کار و «خاک ورز» حفاظتی را بخشی از حمایت‌های جها کشاورزی به گندمکاران ذکر کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: از سه هزار و ۲۹۰ هکتار زمین‌های شهرستان که در سال ۱۳۹۸ به کاشت گندم اختصاص داشت ، امسال ۱۴ هزار تن محصول برداشت شد که متوسط تولید در هر هکتار چهار هزار و ۷۰۰ کیلوگرم تا پنج تن بود .

این مسوول اضافه کرد:در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۲۵۴ تن گندم مازاد بر مصرف تولید کنندگان از سوی سه مرکز خرید تعاونی روستایی و یک مرکز بخش خصوصی خریداری شد که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۵ برابر افزایش داشت .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است .

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا