دومین رویداد آبی شهرستان تفت با حضور فرماندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان و اعضای این رویداد در فرمانداری این شهرستان برگزار و مسائل و مشکلات حوزه آب شهرستان بررسی و تصمیماتی در راستای رفع آن اتخاذ شد.

"علیرضا نوکار" در جلسه رویداد آبی این شهرستان خاطرنشان کرد: شهرستان تفت از اهمیت بالایی در تأمین منابع آبی استان یزد به‌ویژه دشت یزد- اردکان برخوردار است و باید با برنامه‌ریزی مناسب از این منابع آبی به بهترین نحو ممکن حفاظت شود.

فرماندار شهرستان تفت به جمعیت شناور در ایام پایانی هفته در این شهرستان اشاره و بیان داشت: با توجه به اینکه منابع آبی تخصیص‌یافته به این شهرستان بر اساس جمعیت ثابت است در تأمین آب شرب و بهداشت مردم در ایام پایانی هفته با مشکلات زیادی روبرو هستیم و نیازمند تخصیص منابع آبی بیشتر به این شهرستان هستیم.

نوکار با اشاره به مشارکت 86 درصدی مردم در اجرای طرح کنتور حجمی در این شهرستان بیان داشت: انتظار می‌رود از محل منابع صرفه‌جویی در این طرح بخشی از آن برای تولید و اشتغال در این شهرستان تخصیص یابد.

فرماندار شهرستان تفت خواستار آزادسازی تعرض‌های صورت گرفته به حریم رودخانه‌های فصلی در این شهرستان شد و تصریح نمود: بحث آزادسازی رودخانه‌های شهرستان باید در اولویت مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان قرار گیرد تا در صورت بارندگی و جاری شدن روان آب و سیلاب از حوادث احتمالی جلوگیری شود.

فرماندار تفت به تهدید قنوات شهرستان بر اساس حفر چاه‌های غیرمجاز اشاره و خواستار برخورد قانونی با متخلفان در این زمینه و مسدودسازی این نوع چاه‌ها شد.

ساماندهی و ایجاد دیوار ساحلی در رودخانه‌های ساحلی تفت و تخصیص منابع آب کافی برای واحدهای تولیدی و دام‌پروری فعال در شهرستان از دیگر درخواست‌های فرماندار شهرستان تفت در این جلسه از مدیرعامل و سایر مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان یزد بود.

"محمدمهدی جوادیان زاده" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در این نشست بیان داشت: همه اقدامات در شرکت آب منطقه‌ای استان در راستای مدیریت کیفی و کمی، مصرف و تأمین آب است و این اقدامات به دلیل محدودیت‌های شدید در حوزه منابع آبی است.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: منابع آب‌های زیرزمینی هرسال با کاهش روبرو بوده و این کاهش منابع آبی کیفیت آب را تحت تأثیر قرار داده و آن نیز کاهش‌یافته است و لازم از است از اقدامات مخرب در راستای تهدید این دو موضوع جلوگیری شود.

جوادیان زاده به مشکلات تأمین آب آشامیدنی و بهداشت در استان یزد اشاره و بیان داشت: تفت به‌عنوان چشمه استان یزد در تأمین آب شرب شهری و روستایی با مشکل روبرو است و برای حفر چاه اضطراری نقطه‌ای در این شهرستان پیدا نشده و از تمامی پتانسیل‌های آبی شهرستان چاه‌هایی برای تأمین آب شهرستان استفاده‌شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان از همراهی مسئولان شهرستان در راستای اجرای احکام آزادسازی بستر حریم رودخانه تقدیر و تصریح نمود: تاکنون با همکاری مسئولان شهرستان تفت احکام صادرشده در راستای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر حریم رودخانه و چاه‌های غیرمجاز به‌خوبی در شهرستان اجرایی شده است.

وی خواستار همکاری مردم و دهیاران در راستای گزارش‌ها تخلفات به این شرکت شد و اضافه نمود: شهروندان می‌توانند با تماس با شماره 31077 تخلفات مربوط به حوزه فعالیت این شرکت را با آدرس دقیق مکان اعلام نمایند تا گروه‌های بازرسی آب منطقه‌ای به‌منظور برخورد قانونی به منطقه اعزام شوند.

  • نویسنده : حسین زارع
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا