فروش اموال مازاد یکی از سیاست های دولت برای تامین کسری اعتبارات جاری و عمرانی دستگاههای اجرایی است و در لایحه بودجه سال ۹۹ کشور فروش ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارایی های دولت پیش بینی شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره  کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، فروش و واگذاری اموال مازاد دولت به خصوص املاک علاوه بر تامین بودجه وکسری اعتبارات جاری و عمرانی، گامی اساسی در مسیر انجام تعهدات مالی و اقتصادی و حل بسیاری از مشکلات و نیازهای جامعه به خصوص اشتغال و مسکن است.

همچنین اجرای  و تحقق این سیاست باعث می شود دارایی ها و سرمایه های راکد و بلااستفاده دولت به سرمایه های مولد تبدیل شود.

در اجرای این سیاست دولت، مسئولان و دست اندرکاران امور در یزد تلاش دارند با اجرای فرایند آن، مسایل مالی و امور جاری استان را حل و فصل کنند.

کارشناسان و صاحب نظران با خوب توصیف کردن این سیاست بر این عقیده اند که املاک و دارایی دولت از ارزش بالایی برخوردار است و باید به نحوی مدیریت شود که ارزش افزوده مناسبی برای دولت داشته باشند.

معاون نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در این رابطه می گوید: دستگاههای دولتی می توانند کسری اعتبارات خود را از محل فروش و یا اجاره اموال مازاد غیرمنقول خود تامین کنند.

سعید نورایمانی با بیان اینکه طبق دستوالعمل دولت، دستگاههای دولتی باید کسری اعتبارات خود را از محل فروش و یا اجاره اموال مازاد غیرمنقول خود تامین کنند افزود: ثبت اموال در سامانه سادا یکی از شروط اصلی فروش اموال مازاد می باشد و در صورتیکه که نسبت به این کار اقدام نشود نمی توانند اموال خود را بفروشند.

وی با بیان اینکه طبق دستوالعمل های جدید دولت دستگاههای دولتی باید کسری اعتبارات خود را از محل فروش اموال مازاد غیرمنقول خود تامین کنند بر معرفی اموال مازاد دستگاههای اجرایی استان تاکید کرد و گفت: در صورتیکه اقدامی در این زمینه صورت نگیرد کارگروه بند دال تبصره 12 قانون بودجه سال 99 راسا نسبت به شناسایی و فروش آن اقدام خواهد کرد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد نیز با اشاره به سیاست دولت در خصوص فروش اموال مازاد گفت: سهم استان از محل فروش اموال مازاد غیرمنقول دولت در سالجاری یک هزار و 500 میلیارد تومان می باشد که 770 میلیارد ریال به منظور تامین اعتبارات ناشی از افزایش حقوق کارکنان دستگاههای اجرایی اختصاص خواهد یافت و بقیه برای اجرای طرح های نیمه تمام استان هزینه خواهد شد.

علی نمازی افزود: 50 درصد این وجوه برای اجرای طرح های نیمه تمام عمرانی اختصاص می یابد و بقیه برای جبران کسری اعتبارات هزینه ای دستگاههای اجرایی هزینه می شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی یزد با اشاره به کسری بودجه استان، خواستار تامین این کسری  از محل فروش اموال مازاد دولت شد و ادامه داد: سیاست دولت برای تامین کسری فروش اموال مازاد است و دستگاههای دولتی باید کسری اعتبارات خود را از محل فروش و یا اجاره اموال مازاد غیرمنقول خود تامین کنند.

وی اظهار داشت: بند (د) تبصره 12 قانون بودجه سال 99 این اجازه را به دستگاههای اجرایی داده است که از محل فروش اموال مازاد غیر منقول، هزینه های جاری و ضروری خود را تامین کنند.

30 ملک دولتی یزد آماده فروش شد

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد هم با اشاره به سیاست دولت در خصوص فروش اموال مازاد گفت: 30 ملک دولتی در یزد از سوی دستگاههای اجرایی به کارگروه مربوطه معرفی و اقدامات لازم برای فروش آن انجام شد.

علی نمازی افزود: مجوز فروش 16 ملک آن به ارزش 364 میلیارد تومان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر شد و در مرحله مزایده قرار گرفت.

وی گفت: این املاک دارای300 هزار متر مربع عرصه، 23 هزار متر مربع اعیان می باشد و 446 میلیارد تومان ارزش دارد.

وی از برگزاری نشست های مستمر برای بررسی و پیگیری فروش اموال مازاد دولت خبر داد و گفت: تعدادی از این املاک به عنوان اولویت فروش سالجاری قرار گرفته است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: سیاست دولت در خصوص فروش اموال مازاد در سال اینده نیز ادامه خواهد یافت از دستگاهها می خواهیم در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: 42 دستگاه اجرایی استان اموال مازاد خود را معرفی کرده و 18 دستگاه هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص را در سامانه مربوطه وارد نکرده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد بر شناسایی و معرفی اموال مازاد و بلااستفاده دولت تاکید کرد و گفت:  با فروش اموال مازاد ضمن تامین کسری منابع  هزینه های دولت را نیز کاهش خواهیم داد.

محسن صادقیان با بیان اینکه برخی دستگاههای استانی به صورت متمرکز عمل می کنند؛ خواستار ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه جامع اموال دستگاههای دولتی (سادا) شد.

وی خاطر نشان کرد: املاک مازاد دولتی استان ارزش گذاری و تفکیک و بر اساس ضوابط شهرسازی نسبت به تغییر کاربری آن اقدام می شود.

تاکید استاندار یزد بر اطلاع رسانی فروش اموال مازاد دولت

استاندار یزد با اشاره به اهمیت سیاست فروش اموال مازاد دولت، اطلاع رسانی به جامعه هدف را خواستار شد و گفت: در این زمینه باید تلاش های موثرتری صورت گیرد.

محمد علی طالبی افزود: سرمایه گذاران، صاحبان صنایع، اصناف و عامه مردم باید در جریان  فروش املاک دولت قرار گیرند تا با اطلاع و اگاهی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: برخی املاک بزرگ دولت بسته به موقعیت و مکان، دارای ارزش و کاربری خاص خود است و برخی صاحبان صنایع و سرمایه گذاران می توانند نسبت به خرید آن با کاربری تجاری، صنعتی، ورزشی و غیره اقدام کنند.

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور  چندی قبل در گردهمایی سراسری مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها گفته بود: ما هنوز نتوانسته ایم از اموال و دارایی‌های دولت، استفاده بهینه کنیم و کماکان آنچه مشهود است اینکه، قاطبه مدیران و مسئولان در کشور تلاش دارند، به نحوی رفتار کنند که هیچ دارایی در وزارتخانه یا سازمان متبوع خود، مازاد تشخیص داده نشده یا حداقل تعیین تکلیف آن تا پایان دوره مدیریت خودشان به تأخیر بیافتد.

سید رحمت الله اکرمی تصریح کرد: گفتمان غالب در سازمان‌ها این است که همواره مدیرانی که در دوره‌های پیشین، اموالی به آن افزوده اند را تکریم می‌کنند و به همین سبب، کمتر مدیری زیر بار معرفی اموال مازاد اداره تحت امر خود می‌رود.

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور با تاکید بر اینکه شخص رئیس جمهور به جد پیگیر مولد سازی دارایی‌های دولت است، اظهار داشت: حجم دارایی‌های دولت بسیار زیاد است، ولی ما، بنا بر بسیاری عوامل، به ویژه مقاومت‌های دستگاه‌ها، هنوز در احصاء و شناسایی آن کاملاً موفق نبوده ایم.

اکرمی با اشاره به اینکه، مسئول اموال در هر دستگاهی، وزیر مربوطه است، اظهار داشت: تا پیش از این، حتی در صورت روشن شدن اموال یک دستگاه، ما اختیاری در خصوص بهینه سازی و یا هر نوع تصمیم دیگری برای آن نداشتیم، اما امسال و در قانون بودجه کل کشور، این اختیار به وزارت اقتصاد داده شده است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: برای مولدسازی دارایی‌های دولت، ابتدا باید دارایی‌ها را احصا کنیم که این کار قاعدتاً با سامانه‌های خزانه‌داری انجام می‌شود؛ پس از احصا شدن، باید قیمت دارایی‌ها را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: باید دارایی‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم. دارایی‌هایی که به آنها نیاز داریم و دارایی‌هایی که مازاد تلقی می‌شوند.

خزانه‌دار کل کشور تاکید کرد: مطلقاً به دنبال این نیستیم دارایی‌های دولت را به هر قیمتی بفروشیم و یا اینکه چون درآمد نداریم به دارایی‌ها به چشم درآمد نگاه کنیم.

برخی دستگاه‌های دولتی زمین‌های شهری را به اسارت خود درآورده‌اند

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران (وابسته به وزارت راه و شهرسازی) هم چندی قبل در یزد با بیان اینکه "زمین شهری" ارزش بالایی برای برنامه‌ریزان و متولیان امر مسکن دارد، گفته بود: برخی دستگاه‌های دولتی، زمین‌های شهری را که قابلیت مسکونی دارد و یک سرمایه ملی محسوب می شود، به اسارت خود درآورده‌اند.

"محمد آئینی" با ابراز نگرانی از این موضوع افزود: با جدیت و قاطعانه، اجرای ماده ۶ قانون آزاد سازی اراضی بلااستفاده دستگاهها اجرایی را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه زمین، یک سرمایه ملی محسوب می شود خاطرنشان کرد: این سرمایه ملی که نقش بسزایی را در تامین مسکن متقاضیان و خانواده ها و زوج های جوان فاقد مسکن دارد می تواند ابزار مهمی برای فعالان و برنامه ریزان بخش مسکن باشد و ما باید نسبت به این سرمایه ملی حساس باشیم و به آن اهمیت دهیم.

لیست املاک مازاد دولت در سامانه ستان (سامانه تبادل اطلاعات مالی دولت ) www.setan.seo.ir بارگذاری شده و متقاضیان خرید اموال مازاد دولت می توانند به این سامانه مراجعه کنند.

تاکنون هفت هزار و 596 فقره اموال غیرمنقول دولت در استان یزد در سامانه سادا ثبت شده است.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا