رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: متقاضیان ۶۵ طرح کشاورزی برای انجام فعالیت های تولیدی و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۰۰ نفر از جویندگان کاردر این عرصه در انتظار دریافت ۳۵۰ میلیارد ریال وام اشتغال پایدار روستایی هستند.

یزدفردا: سید جمال سجادی پور روز چهارشنبه دربازدید از تعدادی پروژه های کشاورزی و دامداری در دست اجرای ابرکوه این طرح ها را ۲۹ مورد تولیدات دامی، ۳۰ طرح تولیدات گیاهی و ۶ مورد هم صنایع فرآورده های کشاورزی ذکر کرد. 

اشتغال بیش از ۲ هزار نفر سه سال گذشته در بخش کشاورزی و دامی

وی اظهارکرد: سه سال گذشته با پرداخت یکهزار و ۴۵۷ میلیارد ریال وام از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در اجرای هزار و ۴۳۹ طرح تولیدی زمینه اشتغال ۲ هزار و ۳۷۱ تَن در استان فراهم شد.

به گفته سجادی پور این مبلغ به مجریان هزار و ۱۱ طرح با کاربری کشاورزی زیرمجموعه سازمان جهاد کشاورزی و همچنین ۴۲۸ طرح در سایر بخش های کشاورزی و دامداری پرداخت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: همچنین این سازمان در چارچوب طرح توسعه اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید ۶۰۰ طرح جدید برای دریافت وام اشتغال پایدار روستایی برای ارایه به کارگروه اشتغال استان و شهرستان‌ها آماده کرد.

این مسوول بخش کشاورزی یزد ادامه داد: در صورت فعال شدن ثبت سامانه کارا و پرداخت ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات و اجرای طرح‌های یادشده زمینه اشتغال هزار و ۲۰۰ نفر در ۱۰ شهرستان استان فراهم می شود.

۲۱ درصد سهم بخش کشاورزی یزد در صادرات غیرنفتی

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین تصریح کرد: سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی ، باغی، دامی و شیلات در استان تولید می‌شود و سهم بخش کشاورزی در صادرات غیرنفتی ۲۱ درصد است و توسعه صنایع تبدیلی ، تکمیلی و بسته ‌بندی تولیدات بخش کشاورزی و دامی برای گریز از خام ‌فروشی و تحقق ارزآوری بیشتر و رونق اقتصادی از جمله ضرورت هاست.

سجادی پور تصریح کرد : این بخش ۱۳ درصد شاغلان و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد و یک درصـد سطح زیرکشت آبی کشور مربوط به یزد هست،در حالیکه سهم تولیدات استان از کشور ۱.۳ درصد است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: کشاورزان و بهره برداران با وجود عرصه های بیابانی در سال زراعی ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصول شامل ۲۶۹ هزار تن تولیدات باغی ، ۵۹۱ هزار تن تولیدات زراعی ، ۴۰۳ هزار تن تولیدات دامی و ۵۵۰ هزار تن محصولات گلخانـه ای به ارزش حدود ۱۵۴ هزار میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه کردند.

وی خاطرنشان کرد:  هم اکنون این استان ۲۲ درصـد سهم تولید محصولات گلخانه ای کشور،  ۲.۷ درصد تولیدات دامی و ۱.۴ درصد تولیدات باغبـانی کشور را  در اختیار دارد.

به گفته این مسوول بخش کشاورزی یزد، سرانه تولید استان از سرانه تولید ملی در بیشتر فعالیت ها بیشتر است که ایـن خـود نشـان از روحیـه سـختکوشـی و همچنین بهروری و مدیریت مناسب از زمین و آب از سوی کشاورزان این استان دارد.

کشاورزان مصرف آب بخش کشاورزی را مدیریت می کنند

 سجادی پور تاکید کرد: با وجود شـرایط طبیعـی نامسـاعد( گرم و خشک، کاهش بارندگی و خشکسالی) حـاکم بـر یزد و تداوم ۲۵ سال پدیده خشکسالی با برنامه ریزی های  صورت گرفته و تلاش بی وقفه تولیدکننـدگان در زمینـه هـای مختلف با تکیـه بـر آب مجـازی ، توجـه بـه کشـت های گلخانـه ای ، مـدیریت بهینـه مصـرف آب ، موفقیت های شایانی حاصل شد .

وی  بابیان اینکه یزد در عرصه کشاورزی و دامپروری نیز جایگاه ویژه ای در میان ۳۱ استان دارد، ادامه داد: نکتـه حـایز اهمیت این هست ،بخش دام وطیور ، گلخانه ای فقط با چهار درصد آب در اختیار ، ۵۲ درصد تولید اسـتان را تحقق بخشید .

سجادی پور اضافه کرد:  هم اکنون حدود ۵۰ درصد گوشت طیور ، شیر تولیدی و تخم مرغ استان مازاد بر مصرف است و به بازارهای خارج از استان عرضه می شود، این در حالی است در بخش تولیدات دامی رویکرد مبتنی بر استفاده از آب مجازی است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد:  زیر مجموعه بخش های زراعت و باغبانی یزد از ظرفیت های صادراتی خوبی از جمله ۷۰ درصد تولید روناس ، ۶۵ درصد پسته ، ۲۵ درصد زعفران ، ۶۰ درصد محصول سبزی گلخانه ای و ۷۰ درصد انواع گل برخوردار است.

رتبه های برتر بخش کشاورزی و دامی یزد در کشور

وی با اشاره به اهمیت بهره وری آب تصریح کرد : تاکنون هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی استان از سوی سرمایه گذاران به محصول گلخانـه ای اختصاص یافت و زمینه تولید ۵۵۰ هزار تن محصول فراهم شد و با داشتن سهم ۲۲ درصد تولیدات کشور رتبه دوم را در این بخش داراست.

سجادی پور،کسب رتبه های نخست در تولید گوشت بلدرچین و کبک، تولید سرانه گوشـت مـرغ ، پرورش اسب اصیل عرب و همچنین رتبه های دوم در تولید پسته ، رتبه چهارم تولید زردآلو و قیسی و رتبه دوم تولید انار را از دیگر فعالیت های برجسته کشاورزی یزد برشمرد.

وی افزود: یزد به دلیل وجود زیرساخت های مناسب در مجتمع های دام،طیور و گلخانه ای در جایگاه نخست کشور قرار دارد.

ابرکوه رتبه نخست آبیاری نوین یزد را داراست

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین تاکید کرد: شهرستان ابرکوه با هشت هزار و ۵۰۰ خانوار بهره بردار و کشاورز با وجود کم آبی و تداوم ۲۵ سال خشکسالی از مراکز مهم تولید محصولات کشاورزی و دامی است و با اجرای پنج هزار هکتار آبیاری نوین مقام نخست این بخش را در اختیار دارد.

به گفته سجادی پور،کشاورزان با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال به عنوان قطب مهم تولیدات کشاورزی استان محسوب می شود .


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا