رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم با کمترین آرای شهروندان در چهل سال اخیر به مجلس شورای اسلامی راه یافتند. عده‌ای بدان علت مجلس را انقلابی نامیدند که می‌خواهد در جهت تأمین نیازمندی‌های مردم و بهبود شرایط اقتصادی و رفاه مردم ایران زمین تلاش نماید تورم سرسام‌آور و گرانی کمرشکن را کاهش دهد. اما مدتی نگذشت که به حساب هریک از آنان دویست میلیون تومان حق مسکن واریز شد. واکنش‌ها در این زمینه ادامه داشت که بحث تحویل «اتومبیل دنا» به نمایندگان نظرها را به خود جلب کرد.

مناسب بود از سوی بعضی نمایندگان پیشنهاد می‌گردید هر روز یا حداقل هفته‌ای یک‌بار به مدت چند دقیقه کلیپی از وضعیت نابسامان و تاثرانگیز میلیون‌ها ایرانی که در شهرها و حاشیه شهرها و در مناطقی به مراتب جهنمی‌تر از بیغوله‌های حلبی‌آبادها زندگی می‌کنند و مردن تدریجی را می‌گذرانند همراه با نمایش گوشه‌ای از زندگی افراد زیر خط فقر را قبل از شروع برنامه کاری مجلس به نمایش بگذارند تا نمایندگان مجلس، زنان و مردان و کودکان و جوانان و پیرانی را مشاهده کنند که با چه مشقتی روز را به شب و شب را به روز می‌رسانند و دچار مرگ تدریجی‌اند یا صحنه‌هایی را شاهد باشند که عده‌ای از آنان در فساد غوطه‌ورند و یا بعضی که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند با سختی و مشقت زندگی می‌گذرانند به عنوان نمونه مردی ملتمسانه از میوه‌فروشی درخواست می‌کند سیب‌های پوسیده کنار مغازه‌اش را به جای کیلویی سه هزارتومان، به دو هزارتومان با گذشت و انصاف به او بفروشد تا به خانه برده و به دست زن و فرزندانش بدهد به هر حال مقامات مسئول و نمایندگان بدانند مردم برای خرید اقلام ساده زندگی آن هم به صورت قسطی چه وضعیتی دارند و یا برای دریافت دارو و درمان باید ساعت‌های متمادی در انتظار بمانند، بدان شرط که بتوانند وجه آن را فراهم کنند و مسئولان شاهد باشند اختلافات فاحش طبقاتی، تبعیضات موجود در زندگی امروزی چه به روزگار مردم آورده است؟

نماینده‌ای گرچه خود را از طبقه متوسط یا کم‌درآمد جامعه به حساب می‌آورد، آنگاه‌که در مادیات غرق می‌شود، قانون را هم زیر پا می‌گذارد متکبرانه برخورد می‌نماید، یکی از آنها به نماینده گمرک توهین می‌کند دیگری در فرودگاه با پلیس راهور درگیر می‌شود یکی هم به‌نام «عنابستانی» سیلی به صورت سرباز وظیفه‌شناسی می‌زند که مانع ورود وی به خط ویژه می‌گردد و از همه زشت‌تر و زننده‌تر این‌که دروغ می‌گوید و اظهار می‌دارد: «من از خودروام پیاده نشدم هیچ توهینی نکردم و بعد با انتشار فیلمی رسماً از مردم عذرخواهی و از سربازی که سیلی بر صورتش نواخته است تشکر می‌کند». اگر یک کارمندی در اداره‌ای چنین اقدامی انجام داده بود چگونه با وی رفتار می‌کردند؟ شگفت آنکه از سوی نمایندگان تاکنون اقدام شایسته‌ای در این زمینه انجام نشده گرچه صدای سخنگوی شورای نگهبان پیرامون ناکارآمدی هیات وقت نظارت بر رفتار نمایندگان را نیز درآورد و آن را از آسیب‌هایی دانست که مجلس با آن روبرو بوده است و گفت چنانچه برای این مهم تصمیمی اتخاذ نشود بر آسیب‌پذیری نظام نمایندگی افزوده خواهد شد.

«متأسفانه در روزهای اخیر، اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس و بویژه اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، شائبه قلب واقعیت و به اصطلاح عمومی «ماستمالی» کردن پرونده عنابستانی را تقویت می‌کند. امری که حتماً با واکنش مجدد افکار عمومی و هزینه‌زایی برای کشور همراه خواهد بود. دلسوزان انقلاب در حاکمیت باید از فرصت هزینه‌سازی یک نماینده مجلس برای نظام، در جهت اصلاح برخی روندها و امتیازات شائبه برانگیز و فسادزا استفاده کرده و تهدید اعتبارزدای بوجود آمده را به یک فرصت اعتمادساز تبدیل کنند. زمان البته چندان به نفع ایشان نیست و باید گام‌های جدی‌تری را برای اصلاح بردارند.»(1)

مجلس یازدهم با آزمونی دیگر نیز روبرو است. طی سالیان متمادی تمام ادارات، سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی کارمندانی را استخدام می‌نمایند که هریک باید شرایط و مدارک لازم و مشخص را ارائه بدهند حال چگونه است مجلس شورای اسلامی که در رأس امور است، هریک از نمایندگانش در برابر همه ملت مسئول هستند و حق دارند در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نمایند، عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب نمایندگان برسد، حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارند، سوگند یاد نموده‌اند که از قانون اساسی دفاع کنند و در انجام وظایف وکالت تقوی و امانت را رعایت نمایند، می‌توانند وزیران را استیضاح کنند اما آن‌گونه شده است که به این موضوع بسیار ساده و پیش‌پا افتاده دست نیافته‌اند که مهرداد بذرپاش شرایط لازم و سوابق کافی برای احراز ریاست دیوان محاسبات کشور را دارد یا ندارد؟ و نماینده‌ای آن‌گونه مستاصل می‌شود که می‌گوید اگر به نتیجه نرسید مدارک و مستندات مربوط به بذرپاش را برای مقام رهبری می‌فرستد.

مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به بخش‌هایی از گفت‌وگوی الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس در این زمینه با «ایسنا» جلب نماید. الیاس نادران، نماینده تهران درباره انتخاب مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات توسط مجلس به ایسنا گفت: «آیین‌نامه می‌گوید رئیس دیوان محاسبات باید 20 سال سابقه کار داشته باشد… ولی ایشان با توجه به سن و سال و دوره‌هایی که مدعی بود کار کرده، نتوانست 20 سال سابقه کار را به مجلس ارائه کند؛ لذا سند گواهی کارش در آن موسسه پژوهشی را آورد که به نظرم پذیرفتنی نبود. بعدا کسی که نامه را امضا کرده بود در کمیسیون اصل 90 اقرار کرد که برگه جعلی است و البته گفت با حسن‌نیت این کار را کردیم!! اما من خیلی این‌جور حسن‌نیت‌ها را نمی‌فهمم! جور کردن سابقه کار با سند جعلی حداقل برای من پذیرفتنی نیست. جمعی از افراد به کمیسیون اصل 90 شکایت کردند… کمیسیون اصل 90 گفت ما تصمیم گرفته‌ایم جواب کتبی بدهیم، ما گفتیم جواب کتبی بدهید ما هم تکلیف خودمان را می‌فهمیم. یک ماه و نیم گذشت و گفتند جواب را شفاهی می‌دهیم اما شفاهی هم جواب ندادند تا امروز و من دلایل کمیسیون را برای پذیرش سه سال و نیم اول کار آقای بذرپاش که آن 20 سال را تکمیل می‌کند، نمی‌دانم، چون آن موسسه که مدعی هستند، فارغ از جعلی بودن سند، در آن زمان وجود نداشته و بعدا از شورای گسترش وزارت علوم مجوز گرفته است. تا آن موقع اصلا همچین موسسه‌ای نبوده که او در آن مسئولیتی داشته باشد. ممکن است ما در یک محیط دانشگاهی تابلو بزنیم ولی تابلو وجاهت قانونی برای کسی نمی‌آورد و باید مراجع ذی‌صلاح آن را تأیید کنند که نکردند… من هم خودم این را جزو نقاط ضعف مجلس یازدهم می‌دانم که به سادگی از این مسئله عبور کرد. وقتی من از کمیسیون اصل 90 ناامید شدم که جواب متقن و مستدل به من بدهند از قوه قضاییه پیگیر شدم و منتظرم آن‌ها فرصتی بدهند. مدارک را برای آن‌ها هم فرستادم. نمی‌دانم آنجا چه اتفاقی بیفتد… نظام باید تکلیفش را مشخص کند و مجلس و قوه قضاییه هم باید تکلیفشان را روشن کنند. من حتی اگر از قوه قضاییه اقدام موثری نبینم، مدارک و مستندات را برای رهبری می‌فرستم که تعیین تکلیف کنند. این امر با حیثیت نظام مرتبط است. بحث فرد مطرح نیست.»(2)

از طرفی حجت‌الاسلام نصرا… پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در واکنش به حرف‌های همکار اصولگرایش می‌گوید: «ادعاهای نادران مبنی بر اعتراف به جعلی بودن گواهی صادرکننده، از اساس تکذیب می‌شود.» مردم حرف چه کسی را باور کنند؟ اظهارات الیاس نادران را یا گفته‌های حجت‌الاسلام پژمان‌فر را یا نحوه ریاست محمدباقر قالیباف در این زمینه را که گفت «گذشته‌ها گذشته است»؟.

حفظ آبروی مجلس و نظام و دستگاه اداری از دوستی و همراهی گروه و دسته و حزب و انجمنی به مراتب اولی و سزاوارتر است. رسانه‌ها بویژه فضاهای مجازی زودتر از آنچه تصور آن را داشته باشیم حقایق را آشکار و روشن خواهند کرد و برای همیشه بر قالیباف و همفکرانش ثابت خواهند نمود که «گذشته‌ها نه تنها نگذشته است» بلکه باید در برابر افکار عمومی پاسخگو بود.

بنابراین پیشنهاد می‌گردد برای حفظ حرمت جایگاه مهم قانون‌گذاری هیات‌رئیسه مجلس سوابق و مدارک بذرپاش را برای عموم منتشر نمایند و شاید مناسب‌تر آن باشد که رئیس دیوان محاسبات داوطلبانه مدارک مدیریتی خود را که به تأیید مقامات مسئول و ذی‌صلاح رسیده است در اختیار عموم قرار دهد و در واقع دامن خویش را از اتهامات وارده پاک کند. و کلام آخر این‌که پنهان‌کاری و دور از چشم مردم حقایق را به نحو دیگری نشان دادن و مردم را نامحرم دانستن به نوعی روشن و بدیهی از ریاکاری است که اولاً حقیقت به تعبیر مولوی چون دانه‌ای است که می‌روید و خود را می‌نمایاند و همانند خورشیدی است که در پسِ ابر پنهان است و بالاخره چهره نشان می‌دهد و امروز با این وسایل ارتباطی گسترده در فضای مجازی پنهان‌کاری نتیجه‌ای ندارد. پس همان بهتر که مجلس محترم با مردم روراست باشد و شفاف سخن بگوید. والسلام.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- الف، 3/12/99
2- همان، 2/12/99

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/5YD1r
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا