شرکت‌های «فایزر» و «مرک» آزمایش‌های بالینی جدیدی را با هدف بررسی اثربخشی داروهای خوراکی ضد ویروس کرونا آغاز کردند. شرکت‌های بزرگ داروسازی این بار برای تولید داروی ضد کووید-۱۹ رقابت می‌کنند.

به گزارش یزدفردا: فایزر در ماه جولای اعلام کرد که اگر آزمایش‌های بالینی روی داروی PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ موفقیت آمیز باشد، در سه ماهه چهارم برای دریافت مجوز استفاده اضطراری درخواست می‌کند.

 شرکت‌های بزرگ داروسازی این بار برای تولید داروی ضد کووید-۱۹ رقابت می‌کنند. 

در کارآزمایی بالینی که در فاز ۲/۳ یا مرحله میانی-انتهایی قرار دارد،‌ داروی خوراکی ضد ویروس کرونا به ۱۱۴۰ نفر داوطلب بزرگسال بستری نشده با تشخیص عفونت ویروس کرونا تجویز می‌شود. این داوطلبان در معرض خطر بیماری شدید قرار ندارند.

به داوطلبان قرص ضد کرونا فایزر معروف به «PF-۰۷۳۲۱۳۳۲» و دوز پایین داروی «ریتوناویر» تجویز می‌شود. ریتوناویر، داروی قدیمی است که برای درمان‌های ترکیبی عفونت HIV استفاده می‌شود. براساس اعلام فایزر، داروی ضد کرونا می تواند از فعالیت آنزیمی کلیدی جلوگیری کند که برای تکثیر شدن ویروس کرونا ضروری است.

علاوه بر فایزر، شرکت «مرک» نیز اعلام کرده کارآزمایی جدیدی را روی داروی تجربی «مولنوپیراویر» برای پیشگیری از بیماری کرونا در بزرگسالانی که فردی از خانواده آنها به کرونا مبتلا شده، مورد بررسی قرار می‌دهد. مرک و شرکت همکار آن یعنی Ridgeback Biotherapeutics در حال انجام آزمایش‌های بالینی هستند تا ببینند داروی خوراکی آنها چه تاثیری در کاهش خطر بستری شدن یا مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا ایجاد خواهد کرد.

مولنوپیراویر نوعی داروی ضد ویروس است که مانع تکثیر ویروس کرونا می‌شود. شرکت فایزر در تیرماه امسال آزمایش‌های مختلفی را روی داروی PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ در بزرگسالان مبتلا به عفونت کرونا آغاز کرد. در آن مقطع زمانی داوطلبان به دلیل ابتلا بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت در معرض خطر بالای بیماری شدید قرار داشتند. انتظار می‌رود نتایج اولیه این مطالعه اوایل پاییز اعلام شود.

علاوه بر شرکت‌های فایزر و مرک، رقیب سوئیسی آنها یعنی شرکت Roche نیز بیشترین پیشرفت را در ساخت اولین قرص خوراکی ضد ویروس برای درمان یا احتمالا پیشگیری از کرونا داشته است.

در حال حاضر، تنها داروی وریدی که با نام «رمدسیویر» شناخته می‌شود، تنها درمان ضد ویروسی مورد تایید برای کووید-۱۹ در ایالات متحده است.

شرکت Roche در ماه ژوئن (خرداد- تیرماه) اعلام کرد، داده‌های اولیه آزمایش‌های بالینی داروی ضد ویروسی خوراکی تجربی AT-۵۲۷ نشان می‌دهد این دارو، بار ویروسی را در بیماران بستری کاهش می‌دهد.

شرکت مرک نیز در ماه ژوئن اعلام کرد دولت ایالات متحده در صورت اثبات کارایی و اثربخشی این دارو و در صورت دریافت مجوزهای نظارتی، مبلغ ۱.۲میلیارد دلار برای تولید ۱.۷ میلیون قرص مولنوپیراویر می‌پردازد. به گفته این شرکت، انتظار می‌رود مجوز استفاده اضطراری از مولنوپیراویر در ایالات متحده برای نیمه دوم ۲۰۲۱ صادر شود.

همچنین فایزر در ماه جولای اعلام کرد که اگر آزمایش‌های بالینی روی داروی PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ موفقیت آمیز باشد، در سه ماهه چهارم برای دریافت مجوز استفاده اضطراری درخواست می‌کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا