امام جمعه یزد گفت: لازم است برای پیش‌بینی حوادث و گوشزد آن به مسئولان، گروه های متخصص در ستاد مدیریت بحران تشکیل شود.

به گزارش یزدفردا: آیت‌الله محمدرضا ناصری، صبح شنبه در دیدار با مدیرکل و کارکنان مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه کار در مدیریت بحران بسیار حساس و دارای دو بُعد پیشگیری و کاهش آسیب‌ها همچنین رسیدگی به افراد آسیب دیده از بلایای طبیعی است، اظهار داشت: در حوزه پیشگیری لازم است گروه‌های تخصصی برای پیش‌بینی حوادث احتمالی داشته باشید.

وی عنوان کرد: کار این گروه قبل از اینکه عملیاتی باشد، کار فکری، طراحی و برنامه ریزی است به عنوان نمونه در مناطق سیل‌خیز، باید نقاط حادثه‌خیز توسط این گروه متخصص، شناسایی و هشدارهای لازم به گروه‌های اجرایی داده شود.

ناصری با بیان اینکه برخی حوادث نظیر زلزله قابل پیش‌بینی نیست، افزود: بسیاری از حوادث از جمله سیلاب قابل پیش‌بینی است اما حتی برای حوادث غیرقابل پیش‌بینی نیز می‌توان به نحوی عمل کرد که در صورت وقوع حادثه، کمترین آسیب و تخریب اتفاق بیفتد.

امام جمعه یزد تاکید کرد: جلوگیری از ساخت و ساز روی گسل‌ها، جلوگیری از ساخت و ساز و ایجاد مانع در مسیر سیلاب و در حریم رودخانه‌ها و … همه از مواردی است که باید با جدیت پیگیری و به دستگاه‌های اجرایی گوشزد شود.

وی عنوان کرد: جبران خسارت در شرایط کنونی بسیار دشوار است و هزینه‌های زیادی برای کشور دارد بنابراین اگر جایی لازم است برای جلوگیری از بروز حادثه یا پیشگیری از تخریب‌ها، هزینه شود، به صرفه‌تر است و همواره پیشگیری از درمان کم هزینه‌تر است.

ناصری ادامه داد: یکی از نکات مهم در زمان بروز بحران، پیگیری و تداوم انجام امور است زیرا در بسیاری از موارد دیده شده که مسئولان، چند روز اول بروز حادثه همه در میدان حضور دارند اما پس از چند روز، همه چیز رها می‌شود که این امر، فعالیت‌های روزهای نخست را نیز هدر می‌دهد.

وی تاکید کرد: کارهای امدادی که در راستای رسیدگی به امور مردم و حفظ جان و مال مردم است، مورد رضایت خداوند است و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید رضایت خداوند متعال را در همه حال مدنظر قرار دهند.

طرح بحران‌یار در یزد اجرا می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ستاد مدیریت بحران، هماهنگ کننده سایر دستگاه‌های امدادی، نظامی و اجرایی در مواقع بحران است، اظهار داشت: در طول سال برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود و برای اینکه برنامه نظام مند داشته باشیم، در سال ۱۴۰۰ با رویکرد برنامه ریزی، آموزش و آمادگی فعالیت خود را آغاز کردیم.

احسان بالاکتفی ادامه داد: سعی در توانمندسازی تمام نیروهای مدیریت بحران استان را داریم و در همین راستا طرح بحران یار در استان به منظور استفاده از ظرفیت مردم، تشکل‌های مردم نهاد و جهادگران در مواقع بحران اجرا شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا