نشست علمی هفته پژوهش با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان با هدف بررسی راهکار‌های مدیریت مصرف انرژی در سطح استان و به میزبانی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد برگزار شد.

به گزارش یزدفردا: ابوالفضل اسدی مدیرعامل این شرکت در این نشست با اشاره به اینکه صنعت برق کشور در زمستان ۹۹ برای نخستین بار با کمبود سوخت مواجه شد، خاطرنشان کرد: خاموشی زمستان از جنس انرژی بوده و با وجود توان تولید برق در کشور و استان، صنعت برق با محدودیت سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق مواجه شد و نیاز به بهینه‌سازی مصرف انرژی بیش از پیش به چشم آمد.

وی با بیان اینکه در دین و شرع نیز به پرهیز از اسراف تاکید شده است ادامه داد: مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف که در سال ۸۸ تدوین شده است، مواردی مانند: اصلاح فرهنگ مصرف فردی و اجتماعی، آموزش همگانی الگوی مصرف و توسعه و ترویج فرهنگ بهره‌وری؛ نیز به دفعات زیادی مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد همچنین در تاکید به ضرورت بهینه‌سازی سمت مصرف توام با تامین انرژی ادامه داد: تداوم روند رشد مصرف حامل‌های انرژی، بحران کمبود آب، برق و گاز، افزایش دما، هزینه یک پنجمی اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در برابر سرمایه‌گذاری برای تولید و انتقال انرژی، سازگاری با محیط زیست و کاهش آلایندگی، انطباق با اصول رفاهی مردم و افزایش رضایت، ذخیره‌سازی منابع ملی خصوصا سوخت‌های فسیلی و همچنین اشتغال‌زایی برای قشر تحصیل کرده، از جمله عواملی هستند که ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی را نشان می‌دهند.

وی مباحث ۱۹ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان را از جمله موضوعات تصویب شده و الزامی در احداث ساختمان عنوان کرد و افزود: بر اساس مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، عایق‌کاری دیوار‌های خارجی ساختمان، نصب پنجره‌های استاندارد، عایق‌کاری لوله‌های تاسیسات و نصب سیستم‌های کنترل کننده می‌بایست در احداث ساختمان‌ها رعایت شود. همچنین بر اساس مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، حداقل الزاماتی که در طول عمر مفید ساختمان جهت تامین ایمنی، بهداشت، آسایش ساکنین، بهره‌وری مناسب و جلوگیری از هدررفت سرمایه نیاز به توجه دارند نیز می‌بایست رعایت شوند.

وی ضمن ابراز خرسندی از توجه دولت جدید به موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ۲۴ آبان‌ماه هیئت وزیران در سال جاری، دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به مطالعه، طراحی، اجرا، نظارت و بهره‌برداری بر رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برای ساختمان‌های جدیدالاحداث اقدام کنند که در صورت عدم کسب برچسب انرژی برای ساختمان‌ها، از ابتدای سال ۱۴۰۲ مشمول افزایش گازبها و تعرفه برق خواهند شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در تبیین اقدامات انجام شده جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در این شرکت خاطرنشان کرد: اجرای اقدامات کم‌هزینه برای بهینه‌سازی مصرف در ساختمان‌های در حال بهره‌برداری، مدیریت انرژی در پست‌های برق و ساختمان‌های اداری مطابق با استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱، رعایت و کنترل دقیق مبحث ۱۹ در ساختمان پست‌های در حال احداث و توسعه و استفاده بهینه از پنل‌های خورشیدی نصب شده در ساختمان‌های شرکت، بخشی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

وی همچنین اجرای طرح پایلوت مدیریت مصرف خانه به خانه برای بیش از 1000 خانوار در دو منطقه کمتر برخوردار شهر یزد که موجب کاهش مصرف ۱۰ درصدی برق و ۳۰ درصدی آب در کولرهای آبی شد را از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در تابستان 1400 برشمرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در سال آتی با همکاری استارتاپ‌ها و شرکت‌های بومی دانش‌بنیان با شرکت‌های توزیع نیروی برق و آب و فاضلاب استان برای اجرای گسترده این طرح در سایر شهرستان‌های استان، شاهد اصلاح الگوی مصرف و کاهش بیشتر مصرف آب و برق توسط مشترکین باشیم. برگزاری دوره آموزش مجازی بهینه‌سازی مصرف برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، بهینه‌سازی مصرف در سطح صنایع و ارائه راهبرد‌های کم‌مصرف خنک‌سازی نیز از دیگر اقدامات انجام شده توسط شرکت برق منطقه‌‌ای یزد در راستای مدیریت مصرف انرژی بود که مدیرعامل این شرکت به آن‌ها اشاره کرد.

در ادامه نیز نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان پیشنهاداتی از قبیل: برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران در نیروگاه‌های خورشیدی، استفاده حداکثری از نور طبیعی خورشید برای روشنایی در محیط‌های اداری، انتخاب سیستم‌های سرمایشی متناسب با نیاز ساختمان‌ها، استفاده از پنکه سقفی برای کنترل موضعی دما، توجه بیشتر به آموزش دانش‌آموزان برای فرهنگ‌سازی در سطح خانواده‌ها، ارائه تسهیلات به مالکین جهت اجرای آیین‌نامه‌های مبحث 19، برگزاری مسابقات بهینه‌سازی مصرف انرژی؛ را مطرح کردند.

بررسی نتایج ممیزی انرژی ادارات سال‌های گذشته، برگزاری نشست‌های منظم برای برنامه‌ریزی و اجرای دقیق راهکارهای افزایش بهره‌وری انرژی، تصویب ضمانت‌های اجرایی برای الزامی شدن اجرای راهکارهای ابلاغ شده، آسیب‌شناسی میزان اثربخشی دوره‌های آموزشی بهینه‌سازی مصرف انرژی، معرفی الگوی ساختمانی بهینه مطابق با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و استفاده از ظرفیت رسانه ملی برای اطلاع‌رسانی در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز از دیگر مباحث مطرح شده توسط نمایندگان حاضر در این نشست بود.

در پایان این نشست مقرر شد برنامه جامع  بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی و اداری استان یزد به تفکیک ساختمان‌های در دست احداث و ساختمان‌های در حال بهره‌برداری تهیه و نقش و مسئولیت‌های هریک از نهادهای مرتبط با مدیریت راهبردی استانداری یزد و همکاری شرکت‌ها و ادارات مرتبط تعیین گردد.

  همچنین ارسال پیشنهادات و نقطه نظرات در خصوص چالش‌های مطرح شده و تداوم برگزاری نشست‌ها و استفاده از بستر فضای مجازی میان مدیران و رابطان انرژی دستگاه‌های اجرایی استان برای هماهنگی مستمر در اطلاع‌رسانی و اجرای بهتر راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد از دیگر مصوبات جلسه بود.

 

 

  • نویسنده : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا